Senaste nytt

Stora förändringar i SAS loungeutbud och FastTrack

Det står ju där att på outbound flight i sas plus har du tillgång till star alliance lounger. Inbound flight har då inte tillgång. Problemet uppstår ju om du startar i Europa och flyger till norden, då borde du ha tillgång men inte det omvända om det är din hemresa.
Det syftar väl till access on arrival? Stjärnan vid Yes hänvisar till:
"*Only access to SAS Lounges if arriving from a SAS-operated long haul flight (access on arrival in Newark is not possible)."

Det står ju där att på outbound flight i sas plus har du tillgång till star alliance lounger. Inbound flight har då inte tillgång. Problemet uppstår ju om du startar i Europa och flyger till norden, då borde du ha tillgång men inte det omvända om det är din hemresa.

De tänker säkert att outbound betyder outbound från Skandinavien. Men å andra sidan - vilka star Alliance lounger finns det då??

Det syftar väl till access on arrival? Stjärnan vid Yes hänvisar till:
"*Only access to SAS Lounges if arriving from a SAS-operated long haul flight (access on arrival in Newark is not possible)."
Tror vi syftar på olika saker här? Finns ingen stjärna vid Yes på det jag menade
upload_2018-6-19_10-9-11.png

Här har man på sin outbound flight access till Star Alliance lounger. Reser man med start från Skandinavien får man ju då tillgång till SAS lounger, men startar man sin resa ute i Europa så borde man ha tillgång till Star Alliance lounger också, men inte det omvända.

Blir lite knäppt när det faktiskt finns folk som startar sina resor i Asien/Nordamerika och reser SAS Plus till Skandinavien. Enligt denna tabell ska de då ha tillgång till Star Alliance lounge, vilket de dock inte har.

Kundtjänst har ju rimligen fel. Så sent som förra veckan var det inga problem att få tillträde till Lufthansa Business lounge i FRA med en SAS Plus biljett (har inte EBG/EBD).

Blir lite knäppt när det faktiskt finns folk som startar sina resor i Asien/Nordamerika och reser SAS Plus till Skandinavien. Enligt denna tabell ska de då ha tillgång till Star Alliance lounge, vilket de dock inte har.
Nej, den raden du klippte in gäller inte US/Asien

Tror vi syftar på olika saker här? Finns ingen stjärna vid Yes på det jag menade
Visa bifogad bild 76725
Här har man på sin outbound flight access till Star Alliance lounger. Reser man med start från Skandinavien får man ju då tillgång till SAS lounger, men startar man sin resa ute i Europa så borde man ha tillgång till Star Alliance lounger också, men inte det omvända.

Det jag menade är att jag tror att "Outbound" och "Inbound" i den tabellen är kopplat till flygplanet, inte resenären.
Outbound: Den flygplats flyget lämnar
Inbound: Den flygplats flyget ankommer

Det innebär att kolumnerna med "Outbound" är din avreseflygplats för det specifika leg du är på, och "Inbound" reglerar om du har access on arrival på den flygplats du ankommer

Det jag menade är att jag tror att "Outbound" och "Inbound" i den tabellen är kopplat till flygplanet, inte resenären.

Det innebär att kolumnerna med "Outbound" är din avreseflygplats för det specifika leg du är på, och "Inbound" reglerar om du har access on arrival på den flygplats du ankommer
Så kan det ju vara, men det framgår ju inte. Man pratar ju om vad man har tillgång till som passagerare och då gör jag tolkningen att tabellen också avser passageraren.

Det enda rimliga är ju förstås den tolkningen.
Eftersom det här inte är alldeles glasklart formulerat på SAS hemsida (som mycket annat) så borde ett förtydligande göras. Något i stil med "at your departure" och "at your arrival".
Loungen har väl ingen vettig anledning att neka mig tillträde om jag är på väg att resa - oavsett om min resa leder mig ut i världen eller hemåt. Däremot kan det ju finnas anledning att ha restriktioner om jag vill besöka loungen vid ankomst.
Skulle den andra tolkningen vara den korrekta, kan man ju, inom Europa, i så fall kringgå den genom att alltid boka enkelbiljetter.

Toppen