Senaste nytt

Stora förändringar i SAS loungeutbud och FastTrack

Om det finns Star Alliance lounge (med Star Alliance Gold logo) så kan man använda loungen som Star Alliance Gold (EuroBonus Gold eller högre) när man flyger med ett Star Alliance flygbolags flight samma dag.
Däremot är det tveksamt om det går att använda samma loungen när man flyger i SAS Plus utan status.
Hoppas alla läser detta innan de bestämmer sig för att sluta flyga SAS. T ex på Malpensa har Lufthansa en Star Alliance lounge. Den borde man då få access till om man är EBG+ och flyger SAS.

Jag har svårt att se att man kommer bli stoppad från "prio kön" om man är EBG+, även om det inte är en regelrätt "Fasttrack".

Jag har svårt att se att man kommer bli stoppad från "prio kön" om man är EBG+, även om det inte är en regelrätt "Fasttrack".
Om SAS inte avtal med den flygplatsen eller flygbolaget flyger med, tror jag att det är svårt att få Fast track där.

Det finns trådar om diskussion angående olika Star Alliance bolag har olika villkor till Fast track på Köpenhamn Kastrup.
Star Alliance Gold Track . Något nytt? | Sida 4 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
SAS Fast track Kastrup | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Om SAS inte avtal med den flygplatsen eller flygbolaget flyger med, tror jag att det är svårt att få Fast track där.

Det finns trådar om diskussion angående olika Star Alliance bolag har olika villkor till Fast track på Köpenhamn Kastrup.
Star Alliance Gold Track . Något nytt? | Sida 4 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
SAS Fast track Kastrup | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Inte läst alla inlägg i de trådarna, men där finns ju exempel på de som gått i t ex Lufthansa eller United "Fasttrack" med EBG+, lite det jag menar.

Eftersom Lufthansa är så stora i Europa med både mycket lounger och "Fasttrack" ser jag inte den här förändringen som en enorm försämring.

Nu är det iofs många flygplatser på denna lista jag inte flyger på, men ändå.

Inte läst alla inlägg i de trådarna, men där finns ju exempel på de som gått i t ex Lufthansa eller United "Fasttrack" med EBG+, lite det jag menar.
Fast det är inget med SAS försämringar på outstations att göra. Det är något som andra Star Alliance flygbolag erbjuder.
Det är nog Star Alliance Gold förmån som andra bolag accepterar (de bestämmer själva för det inte är någon officiell förmån).

Jag skulle tro att de kommer vara extra vaksamma på SAS flighter och inte släppa igenom någon. Jag kan bara tala om hur de varit i HEL t ex för BA då de tydligt påpekar att BA betalar inte för fast track och att det är absolut nej.

Jag skulle tro att de kommer vara extra vaksamma på SAS flighter och inte släppa igenom någon. Jag kan bara tala om hur de varit i HEL t ex för BA då de tydligt påpekar att BA betalar inte för fast track och att det är absolut nej.
Det är möjligt att det är så. Vet att de varit petiga på Landvetter också innan KLM började betala för fasttrack. Kanske är de nordiska flygplatserna petigare. I USA t ex, står det ju sällan bolag ens på prioköerna, de tar emot vilket guldkort eller businessboardingkort som helst typ.

Eftersom Lufthansa är så stora i Europa med både mycket lounger och "Fasttrack" ser jag inte den här förändringen som en enorm försämring

Har inte haft tid att kolla ännu men jag upplever att Lufthansa faktiskt inte har så extremt många egna lounger i Europa utan även de förlitar sig på tredje-partlounger utanför de största destinationerna. Lufthansa har exempelvis ingen egen lounge i Spanien så vitt jag kan se, inklusive Barcelona och Madrid. Loungen i Amsterdam är 3e parts lounge likaså Milano Linate, Rom, Nice... Så det kan absolut bli en förändring beroende på var du reser.

Har inte haft tid att kolla ännu men jag upplever att Lufthansa faktiskt inte har så extremt många egna lounger i Europa utan även de förlitar sig på tredje-partlounger utanför de största destinationerna. Lufthansa har exempelvis ingen egen lounge i Spanien så vitt jag kan se, inklusive Barcelona och Madrid. Loungen i Amsterdam är 3e parts lounge likaså Milano Linate, Rom, Nice... Så det kan absolut bli en förändring beroende på var du reser.
Läste här: http://www.lufthansa.com/us/en/Lounge-types-and-access tolkar det som att man med *A Gold kommer in i deras contract lounges så länge man flyger *A.

Edit: Läste nu här: Lounge Access Policy - Star Alliance - Star Alliance där står det faktiskt att man måste flyga med det bolaget som har kontraktet med tredjepartsloungen.

Toppen