Senaste nytt

Stora förändringar i SAS loungeutbud och FastTrack

Zoogian

Medlem
De orter som är kvar på listan blir bra, men det urvattnar ju än mer att de säger att PLUS ska vara "Lounge, Fast track etc", gör det riktigt och ta lite mer betalt. Nåt som skulle göra väldigt stor skillnad för mig är ju att *G skulle få ta med en gäst + egna barn.

Men på de rutter som de satsar på kanske det blir än bättre, men i Bryssel är väl SAS loungen nedlagd? eller den kanske ska/har öppna igen...

Men som många sa, trist på "semester" destinationerna, varför då ta Plus dit? Största vitsen med Plus är ju Lounge+Fast track, INTE att man får en macka på flyget... Speciellt eftersom SAS nu helt saknar en biljett som ger lounge inom Europa utan status, det är ju det värsta.

Men, ett men till, det viktigaste är ju att ha lounge vid längre byten, och om de då satsar mer i CPH och ARN, så väger det kanske upp.
 

AABack2ARN

Medlem
Amsterdam verkar ha hamnat i limbo. Accessen varken försvinner eller finns kvar... Förvisso en lounge jag inte kommer sakna, men det är likförbaskat bättre med loungetillgång än utan. I synnerhet om det uppstår förseningar om man måste döda massa tid.

Riktigt dåligt SAS.
 

trekker

Medlem
Ok, jag måste ju hålla med om att detta är uselt av SAS. Men... ni som reser mycket måste väl ändå ha ett priority pass i bakfickan som backup? Eller är dessa väldigt dyra i sverige? Jag har ett genom min bank i uk och jag skulle aldrig vilja vara utan denna backup. Jag misstänker att man kommer in i alla dessa lounger som SAS slutar med nu med ett Priority Pass.
 

Agö

Medlem
Jag tycker att det är mycket gnäll och en del överdrifter.
Jag tycker det är saklig kritik från personer som berörs av denna försämring. SAS framställer det enligt följande tragikomiska beskrivning:

"SAS is ongoing strengthening our offer in the air as well as on ground, where we are investing in SAS Lounges and SAS Fast track at our main airports and our destinations with the largest number of travelers"

Det är naturligtvis helt felaktigt och måste sättas i relation till vad man vill erbjuda.

Jag tycker faktiskt att satsningen på egna loungerna är helt rätt, att ta kontroll över sin egen produkt.

Varför ska det ena utesluta det andra? Resenären i Plus betalar ju en premiumkostnad. Vad återstår i denna produkt?

Det kanske till och med kan tillkomma lite nya lounger på sikt.

Vad exakt talar för det? Två internationella lounger har ju redan lagts ned de senaste åren (London och Bryssel). Istället har man satsat på cafélounger - förvisso en bra satsning - men det finns väl ingenting som talar för att SAS skulle öppna egen lounge på dessa två destinationer igen. Ser inte många andra destinationer som är lämpliga för detta utanför Norden.

Det har varit ganska många klagomål här på forumet gällande SAS egna lounger, när det gäller maten, trängsel mm samtidigt som man också önskar sig en särskild EBD avdelning. Man kan inte få allt. Om SAS slopar 3e parts loungerna och kanske inför dessa förändringar så blir jag ganska nöjd.

Du tänker fel. Problemet är att det är för många som har status. Detta leder till att det blir svårare att göra satsningar.

De flesta 3e parts loungerna är dessutom inte mycket att hänga i granen. Jag har ett flertal gånger under året svarat på diverse enkäter om SAS 3e parts lounger. Högst troligt så har svaren på dessa enkäter varit en del i beslutsunderlaget.
Jag kan ge exempel på åtminstone 10-15 tredjepartslounger (på SAS lista) som jag hellre hänger i än ute i det fria på flygplatsen. Humor att du tror att SAS beslut är fattat på basis av kundernas preferenser...
 
Hur många legs har du per år? Ingen fasttrack kommer kosta mig x timmar per år ..... jag värnar mina reserutiner men jag värnar även om SAS! SAS kommer tappa affärspax pga detta- så enkelt är det!

Gjorde sista resan för året idag och kommer att försöka summera allt under helgen. Så antalet legs kommer att återfinnas I tråden "Mitt reseår 2016" senast söndag, men en gissning är kanske runt 50 stycken, mest longhaul.

Som du ser så kommenterade jag endast loungerna, men jag kommenterar gärna Fast track också om du vill.

Jag får det till att SAS kommer att slopa 7 stycken Fast track. Dock så kommer man som EBG+ att fortfarande ha tillgång till Fast track i både Malpensa och Geneve. Eftersom du reser mycket så utgår jag från att du är minst EBG och då innebär det förlorat Fast track på endast 5 platser (Linate, Malaga, Dublin, Rom och Vilnius). Dina största destinationer?

Jag kan dock hålla med om att sällanresenärer i PLUS på longhaul till USA och Asien är de som drabbas mest. Men jag tror faktiskt inte att de är så väldigt många.
 

SASmackan

Medlem
TIllåt mig att vara pessimistisk till påståendet att loungerna som behålls, till exempel T5 ARN eller CPH, kommer att få tillskott av kapital på grund av det här för att göra upplevelsen bättre.

Jag har inte någon superanvändning för loungerna. Jag använder dem varje gång, sitter i någon fotölj och tar på sin höjd en läsk.

MEN!

Att ta bort Fast Tracken på alla dessa destinationer är helt horribelt. Det påverkar mitt arbetsliv enormt. Nu kan jag relativt lätt planera hela arbetsdagar utifrån en given fast-track på avreseflygplatsen. Utan fasttrack så kommer timmar att försvinna för mig varje arbetsdag då jag vill vara i tid.

Visst kan jag köpa en fast track-biljett på de flygplatser där de finns, men det är helt ofattbart att SAS inte kan inkludera den kostnaden i sina biljetter/lojalitetsprogram.

Eurobonus 3.0... Suck!
 
Last edited:

maswan

Medlem
Jag tycker det är saklig kritik från personer som berörs av denna försämring. SAS framställer det enligt följande tragikomiska beskrivning:

"SAS is ongoing strengthening our offer in the air as well as on ground, where we are investing in SAS Lounges and SAS Fast track at our main airports and our destinations with the largest number of travelers"

Det är naturligtvis helt felaktigt och måste sättas i relation till vad man vill erbjuda.

Det stämmer ju om man läser hela deras meddelande. Dra ner på en massa flygplatser där de inte har så många resenärer, och satsar på utbyggnad Arlanda och Gardemoen inrikeslounger (samt New York, Paris, Chicago). Bara T4-loungen på Arlanda ser nog fler SAS-passagerare per vecka än alla uppsagda tredjepartslounger tillsammans.

Att vi kanske tycker att det är en felprioritering är en sak, men vad de säger är ju helt korrekt. De säger att de ska satsa på sina egna hubbar och de flygplatser som har störst antal resenärer. Och handlingen kopplat till det är att säga upp en bunt tredjepartskontrakt samt bygga ut på ett fåtal ställen. Detta då under förutsättning att de utlovade utbyggnaderna inte är ren lögn. Och resultatet blir att det blir sämre för en del resenärer och bättre för andra.


Jag undrar om nog inte Norwegian-konkurrensen om frekeventa affärsresenärer har en del att göra med varför de prioriterar inrikeslounger nu, känner en del veckopendlare som av någon anledning föredrar norsken...


Själv kommer jag att sakna några lounger där på listan, men det gör det mest bara mer attraktivt att ansluta via Frankfurt än Köpenhamn från (för mig) ovanliga Europeiska destinationer.
 

NotRyan

Medlem
Själv kommer jag att sakna några lounger där på listan, men det gör det mest bara mer attraktivt att ansluta via Frankfurt än Köpenhamn från (för mig) ovanliga Europeiska destinationer.
Precis, och är det inte just detta som är hål i huvudet? Nu kommer många resenärer att välja Lufthansa istället. Vad finns det för incitament att välja SAS? Och vad finns kvar i Plus-produkten när Plus blir 25% dyrare och folk tittar på Plus minus som ligger kvar på nästan samma pris? Flexibilitet? Fasttrack? Lounge?
 
Toppen