Senaste nytt

Stora ändringar till British Airways Executive Club fr.o.m 1-APRIL-2025

Har börjat att gå igenom tråden. Vill man nu promt hålla sig kvar inom One World, verkar det som att Malaysian Airlines Enrich skulle kunna vara ett alternativ. Har börjat gräva i det lite och av det jag hittills har sett är att man var bra utväxling på tier point på ekonomi. 60 TP behövs för Saphire och 100 för Emerald. Har inte hittat något finstilt ännu om vissa bokningsklasser är exkluderade. Tricket här verkar ju vara att man ska ha med en long haul sektor på mer än 5501 miles och sedan kan man pussla lite i båda ändar. Jag pusslade lite med en fligt GOT-BKK, som man skulle köra GOT-LHR-HKG-KUL-BKK. Räknade jag rätt blir 30 Tier points för en T&R i economy, tre sådana och man har 90 Tierpoints, 100 krävs för Emerald. Givet att det inte finns några hakar vad gäller bokningsklasser i economy. Sedan har ju Malaysian något dom kallar "Flypass ASEAN". Verkar också vara ett prisvärt alternativ för att dra in några Tierpoints.

Enrich ser ut att vara ett potentiellt alternativ för oss stausjägare, säger en som flög till BKK, via Abu Dhabi-Colombo-Jakrta med Sri Lankan för att maximera intjäning hos BA :D
Citerar mig själv. I flyer talk tråden om alternativa program inom OW verkar ingen ha dykt djupare i Enrich, Malaysians program. Jag har signat upp för att lära mig lite mer. Jag har ännu inte lyckats hitta hur många Tierpoints man får i olika bokningsklasser om man flyger ekonomi. Däremot finns info om hur om många Enrich-poäng man tjänar med partners i olika bokningsklasser. En gissning är att det kanske även är dessa bokningsklasser som ger Elite Tier Points.

Det där var en rejäl försämring och direkt fientligt mot kunderna att komma med information så sent. Jag har redan köpt flera resor för perioden 1/4/2025-31/3/2026. För att göra den än värre erbjuder BA extra tier points för bokningar EFTER tillkännagivandet, men inte för det som som bokats INNAN. Det är ju inget plåster på såren, snarare tvärtom.

Har själv BA Silver sedan många år, genom att flyga till Asien i business 1 gång per år, eller PE 2 gånger per år, plus ett par tjänsteresor med BA (bus) i Europa. Europaresorna med BA har varit drivna av att uppnå Silver-nivån, kunde egentligen lika gärna flugit ex.vis KLM, AF eller SAS (har SAS LTG) som jag också väljer då och då. Det är väl så ett lojalitetsprogram är tänkt att fungera. Vid likvärdiga flygalternativ väljer man det där lojalitetsprogrammet ger bäst fördelar på marginalen.

Nu är det tveksamt om jag klarar ens BA Bronze med nya reglerna. Poängintjäning för BA-resor redan köpta kan dock styras över till annat OneWorld-bolag. Det går ju att ändra vid incheckningen.

Min marginalnytta med BA Silver har varit:
* Gratis platsval, prio check-in, prio boarding, och lounge access för OneWorld. Detta har främst gäller turistresor/ekonomiklass i Asien. Flyger man business får man ju det mesta ändå (allt utom platsval som kan kosta, dock inte särskilt mycket).
* Rätt att använda E-channel vid HKG passkontroll. SAS Guld ger inte den möjligheten. Alternativ är att hitta ett annat bolag, exempelvis CX och nå Silvernivå där, eller att ankomma HKG 4 ggr på ett år. Sedan får man rätt till E-channel, vilken gäller så länge passet gäller.

Den här som kan föreslå ett nytt OneWorld-bolag för mig får gärna göra det. Skall räkna igenom CX och Finnair, men känner mig inte optimistisk, även om de knappast kan vara sämre än BA. Om Silver med Finnair ger E-channel i HK känner jag inte till.

(Att en skärpning av reglerna skulle komma var kanske inte helt oväntat för den besöker BA-loungen på LHR T5. Så fullt där att det är svårt att hitta sittplats. Så var det inte för 5-10 år sedan. Jag hade redan intrycket att det det blivit för enkelt att få lounge-access.)
Jag håller med dig, jag har också bokat 2 resor mot Guld har planer på 3 resor till men nu hamnar de 3 hos andra allianser, kommer nog kreditera det jag bokat till BA och sedan använda poängen därefter lägga ner status jagande och ta de förmåner man får med Business biljett ändå.

Intjäningstabellerna på Malaysians hemsida verkar inte vara speciellt uppdaterade. Exempelvis saknas premium economy hos åtminstone AA och AY (finns hos BA). Det gör en liten orolig...

Ja, jag kollade också på det och bokningsklasserna stämmer inte heller för en hel del bolag. Till exempel finns ju R-klass som rabatterad business class ni för tiden. Så instämmer med @AABack2ARN om att man känner sig inte direkt trygg med hur programmet fungerar på basen av den information som finns.

Oneworld Sapphire:

Låter för bra för att vara sant. Och om det nu är sant blir frågan om de inte senare skärper reglerna om de får en stor tillströmning av frequent flyers som aldrig flyger med dem. För min del är det också oklart om de erbjuder E-channel på HKG passkontroll, vilket exempelvis SAS inte gör.

CX är fortfarande mitt förstahandsval nu när BA gjort sig omöjliga. (Sedan kan man undra om inte BA kommer lätta på reglerna i framtiden, om/när resenärer reagerar på de s.k. "förbättringarna").

Jag håller på att gräva i Enrich. Har inte hunnit, men ska dra en fråga till dem angående giltiga bokningsklasser. Jag kommer att förnya mitt Guld med BAEC t o m April -26 innan 31/3 -25. Har en flight med Qatar BKK-DOH-FCO i economy i början av april. Tänker testa att kreditera till Enrich, men jag måste lära mig tricket att även dra nytta av min Emerald staus. Om man nu gillar att flyga bara för att flyga har dom något som kallas Asean flight pass. Av det jag kan utläsa, maxar man det, kan man dra in 36 tierpoints (60 behövs för Saphire, 100 för Emerald) för ca 6,7 papp. En annan intressant sak som jag upptäckte var att man även kan köpa Elite points. Har man dragit in 15 Tierpoints kan man köpa tierpoints, men det verkar inte vara en lysande affär, typ 2,5 kkr per poäng.

Jag håller på att gräva i Enrich. Har inte hunnit, men ska dra en fråga till dem angående giltiga bokningsklasser. Jag kommer att förnya mitt Guld med BAEC t o m April -26 innan 31/3 -25. Har en flight med Qatar BKK-DOH-FCO i economy i början av april. Tänker testa att kreditera till Enrich, men jag måste lära mig tricket att även dra nytta av min Emerald staus. Om man nu gillar att flyga bara för att flyga har dom något som kallas Asean flight pass. Av det jag kan utläsa, maxar man det, kan man dra in 36 tierpoints (60 behövs för Saphire, 100 för Emerald) för ca 6,7 papp. En annan intressant sak som jag upptäckte var att man även kan köpa Elite points. Har man dragit in 15 Tierpoints kan man köpa tierpoints, men det verkar inte vara en lysande affär, typ 2,5 kkr per poäng.

Antar att Asean Flight Pass bara gäller Malaysian's egna resor, så då blir det en massa return trips från KUL.

För min egen plan med CX kan tilläggas att alla elitnivåer kräver minst ett segment med CX, något som jag klarar utan problem. Har lyckligtvis redan fixat ett för innevarande kvalificeringsperiod (då jag är grön medlem där, var tidigare guld), i höstas reggade jag en flight på MarcoPolo programmet när jag inte behövde mer tier points för BA's Silvernivå, och Guld bedömdes ouppnåbart.

Låter för bra för att vara sant. Och om det nu är sant blir frågan om de inte senare skärper reglerna om de får en stor tillströmning av frequent flyers som aldrig flyger med dem. För min del är det också oklart om de erbjuder E-channel på HKG passkontroll, vilket exempelvis SAS inte gör.

CX är fortfarande mitt förstahandsval nu när BA gjort sig omöjliga. (Sedan kan man undra om inte BA kommer lätta på reglerna i framtiden, om/när resenärer reagerar på de s.k. "förbättringarna").
30 segment för Saphire och 46 för Emerlad lär ju vara en "no brainer" för ett gäng i detta forum:D, men det är nog på marginalen. En fråga är väl hur många Amerikaner som häckar på Flyer Talk som upptäcker detta och som kommer att maxa med American och Alaskan. Sedan kan jag även tänka mig att det finns ett gäng brittiska "road warriors" som flyger via LHR och vidare som kommer att hugga på det. Men som du nämner, frågan är hur många som kommer att hugga på det här

Toppen