Det där var en rejäl försämring och direkt fientligt mot kunderna att komma med information så sent. Jag har redan köpt flera resor för perioden 1/4/2025-31/3/2026. För att göra den än värre erbjuder BA extra tier points för bokningar EFTER tillkännagivandet, men inte för det som som bokats INNAN. Det är ju inget plåster på såren, snarare tvärtom.
Har själv BA Silver sedan många år, genom att flyga till Asien i business 1 gång per år, eller PE 2 gånger per år, plus ett par tjänsteresor med BA (bus) i Europa. Europaresorna med BA har varit drivna av att uppnå Silver-nivån, kunde egentligen lika gärna flugit ex.vis KLM, AF eller SAS (har SAS LTG) som jag också väljer då och då. Det är väl så ett lojalitetsprogram är tänkt att fungera. Vid likvärdiga flygalternativ väljer man det där lojalitetsprogrammet ger bäst fördelar på marginalen.
Nu är det tveksamt om jag klarar ens BA Bronze med nya reglerna. Poängintjäning för BA-resor redan köpta kan dock styras över till annat OneWorld-bolag. Det går ju att ändra vid incheckningen.
Min marginalnytta med BA Silver har varit:
* Gratis platsval, prio check-in, prio boarding, och lounge access för OneWorld. Detta har främst gäller turistresor/ekonomiklass i Asien. Flyger man business får man ju det mesta ändå (allt utom platsval som kan kosta, dock inte särskilt mycket).
* Rätt att använda E-channel vid HKG passkontroll. SAS Guld ger inte den möjligheten. Alternativ är att hitta ett annat bolag, exempelvis CX och nå Silvernivå där, eller att ankomma HKG 4 ggr på ett år. Sedan får man rätt till E-channel, vilken gäller så länge passet gäller.
Den här som kan föreslå ett nytt OneWorld-bolag för mig får gärna göra det. Skall räkna igenom CX och Finnair, men känner mig inte optimistisk, även om de knappast kan vara sämre än BA. Om Silver med Finnair ger E-channel i HK känner jag inte till.
(Att en skärpning av reglerna skulle komma var kanske inte helt oväntat för den besöker BA-loungen på LHR T5. Så fullt där att det är svårt att hitta sittplats. Så var det inte för 5-10 år sedan. Jag hade redan intrycket att det det blivit för enkelt att få lounge-access.)