Senaste nytt

Stora ändringar till British Airways Executive Club fr.o.m 1-APRIL-2025

Jag ser detta mer som ett sätt att komma bort från att ha stora lounger och att personer som åker ekonomi kommer in i loungerna. De som köper C biljetter och uppåt har ju ändå lounge och då kan man anpassa storleken och kostnaderna efter det antalet resenärer. Det måste vara extremt olönsamt när folk har uppnått status är i loungerna när de köpt billigaste ekonomibiljetten, speciellt när de åker med andra bolag. Det finns väl en risk att detta kan bli modellen även för andra bolag med tanke på hur fullt det är i loungerna.
Och för affärsresenären som har ett jobb att sköta och där priset inte spelar någon roll, så tror jag att det är svårt att bygga någon större lojalitet. De kommer alltid att välja flyg mer efter tider än efter andra parametrar.

Last edited:
Nu har Matt Jones (Matt's Planet) lagt upp en video om förändringarna. UK-baserade Matt är en av få proffs i "flygtyckarbranschen" som, enligt min åsikt, kombinerar att vara kunnig, underhållande, ärlig och oberoende. Och han har varit en av de som tidigare för det mesta har haft en ganska balanserat positiv syn på BA.

BAs lounger håller absolut lägst klass av alla större bolags hubbar vilket gör det mer värt att bara ha ett AMEX och köra PP lounger istället. Åker man från T3 så finns AMEX egna vilket är på samma nivå som Cathay/Qantas. Statusen är egentligen bara bra för förmåner hos andra bolag. Jag som bor i London tycker det är segt då jag enkelt kommer upp i silver men guld kräver en jäkla massa dyrt flygande med sämre kvalité än att köra Qatar etc. Bättre att bara köpa till business på flighten när man ska åka inom Europa för 70-100£ och inte bry sig om att jaga status.
Enig. Jag flyger enbart BA på poäng jag samlar ihop via kreditkort och BA Shopping (och då enbart i Club och enbart SH). Ovärt med status hos de givet deras krav samt att man som ekonomipassagerare behandlas som boskap (fair enough men då trivs jag faktiskt bättre på LCC).

Det där var en rejäl försämring och direkt fientligt mot kunderna att komma med information så sent. Jag har redan köpt flera resor för perioden 1/4/2025-31/3/2026. För att göra den än värre erbjuder BA extra tier points för bokningar EFTER tillkännagivandet, men inte för det som som bokats INNAN. Det är ju inget plåster på såren, snarare tvärtom.

Har själv BA Silver sedan många år, genom att flyga till Asien i business 1 gång per år, eller PE 2 gånger per år, plus ett par tjänsteresor med BA (bus) i Europa. Europaresorna med BA har varit drivna av att uppnå Silver-nivån, kunde egentligen lika gärna flugit ex.vis KLM, AF eller SAS (har SAS LTG) som jag också väljer då och då. Det är väl så ett lojalitetsprogram är tänkt att fungera. Vid likvärdiga flygalternativ väljer man det där lojalitetsprogrammet ger bäst fördelar på marginalen.

Nu är det tveksamt om jag klarar ens BA Bronze med nya reglerna. Poängintjäning för BA-resor redan köpta kan dock styras över till annat OneWorld-bolag. Det går ju att ändra vid incheckningen.

Min marginalnytta med BA Silver har varit:
* Gratis platsval, prio check-in, prio boarding, och lounge access för OneWorld. Detta har främst gäller turistresor/ekonomiklass i Asien. Flyger man business får man ju det mesta ändå (allt utom platsval som kan kosta, dock inte särskilt mycket).
* Rätt att använda E-channel vid HKG passkontroll. SAS Guld ger inte den möjligheten. Alternativ är att hitta ett annat bolag, exempelvis CX och nå Silvernivå där, eller att ankomma HKG 4 ggr på ett år. Sedan får man rätt till E-channel, vilken gäller så länge passet gäller.

Den här som kan föreslå ett nytt OneWorld-bolag för mig får gärna göra det. Skall räkna igenom CX och Finnair, men känner mig inte optimistisk, även om de knappast kan vara sämre än BA. Om Silver med Finnair ger E-channel i HK känner jag inte till.

(Att en skärpning av reglerna skulle komma var kanske inte helt oväntat för den besöker BA-loungen på LHR T5. Så fullt där att det är svårt att hitta sittplats. Så var det inte för 5-10 år sedan. Jag hade redan intrycket att det det blivit för enkelt att få lounge-access.)

Last edited:
Det där var en rejäl försämring och direkt fientligt mot kunderna att komma med information så sent. Jag har redan köpt flera resor för perioden 1/4/2025-31/3/2026. För att göra den än värre erbjuder BA extra tier points för bokningar EFTER tillkännagivandet, men inte för det som som bokats INNAN. Det är ju inget plåster på såren, snarare tvärtom.

Har själv BA Silver sedan många år, genom att flyga till Asien i business 1 gång per år, eller PE 2 gånger per år, plus ett par tjänsteresor med BA (bus) i Europa. Europaresorna med BA har varit drivna av att uppnå Silver-nivån, kunde egentligen lika gärna flugit ex.vis KLM, AF eller SAS (har SAS LTG) som jag också väljer då och då. Det är väl så ett lojalitetsprogram är tänkt att fungera. Vid likvärdiga flygalternativ väljer man det där lojalitetsprogrammet ger bäst fördelar på marginalen.

Nu är det tveksamt om jag klarar ens BA Bronze med nya reglerna. Poängintjäning för BA-resor redan köpta kan dock styras över till annat OneWorld-bolag. Det går ju att ändra vid incheckningen.

Min marginalnytta med BA Silver har varit:
* Gratis platsval, prio check-in, prio boarding, och lounge access för OneWorld. Detta har främst gäller turistresor/ekonomiklass i Asien. Flyger man business får man ju det mesta ändå (allt utom platsval som kan kosta, dock inte särskilt mycket).
* Rätt att använda E-channel vid HKG passkontroll. SAS Guld ger inte den möjligheten. Alternativ är att hitta ett annat bolag, exempelvis CX och nå Silvernivå där, eller att ankomma HKG 4 ggr på ett år. Sedan får man rätt till E-channel, vilken gäller så länge passet gäller.

Den här som kan föreslå ett nytt OneWorld-bolag för mig får gärna göra det. Skall räkna igenom CX och Finnair, men känner mig inte optimistisk, även om de knappast kan vara sämre än BA. Om Silver med Finnair ger E-channel i HK känner jag inte till.

(Att en skärpning av reglerna skulle komma var kanske inte helt oväntat för den besöker BA-loungen på LHR T5. Så fullt där att det är svårt att hitta sittplats. Så var det inte för 5-10 år sedan. Jag hade redan intrycket att det det blivit för enkelt att få lounge-access.)
Qantas kan vara ett alternativ och Jetstar kvalificerar sig till och med. Lojalitetsprogrammen från Royal Air Maroc och Sri Lanka Airlines fungerar inte om de inte flyger mycket. En statusmatch med Royal Jordanian är en bro, men Royal Jordanian är sannolikt sämre än Qantas. Oman Air kommer förmodligen inte att bli bättre.

Qantas kan vara ett alternativ och Jetstar kvalificerar sig till och med. Lojalitetsprogrammen från Royal Air Maroc och Sri Lanka Airlines fungerar inte om de inte flyger mycket. En statusmatch med Royal Jordanian är en bro, men Royal Jordanian är sannolikt sämre än Qantas. Oman Air kommer förmodligen inte att bli bättre.

Tack för svar! För Qantas är detta nog en showstopper: "Of these eligible flights, you must take at least four with a Qantas (QF) or Jetstar (JQ, 3K and GK) flight number on the ticket that earns you Status Credits".

Kollade Finnair också och mycket riktigt når man silver och guld till lägre kostnad än med BA, i alla fall med de rutter som är mest aktuella för mig. Men det är fortfarande dyrt.

Det blir nog CX, dels då mitt semesterresande i SE Asia kommer att öka kommande år och redan Silver ger access till CX-loungerna (dock ej andra OneWorld-lounger, såvida jag inte har business-biljett förstås).

LongDist har en fråga?Hur kan du boka biljetter till 31/3 2026 var inne på BA hemsida idag kunde bara boka till längst 24/12 2025

Jag menade för BA kvalificeringsperiod som är cirka 1/4/2025-31/3/2026, med någon vecka hit eller dit (8/4-7/4?) efter att BA ändrat alla kvalificeringsperioder till att bli lika. Jag har sedan ett par decennier dragit upp planeringen för säkra, sannolika och möjliga tjänsteresor och semesterresor så att jag beaktar både innevarande period och nästkommande.

Därför har jag redan nu BA-resor inbokade till och med juli 2025, med ytterligare planerade One World resor nästa höst och vinter. Dessa var valda för ett bibehålla Silvernivån hos BA. Resorna var ju sålda av BA med förespegling att klara Silvernivån på ett visst sätt. Jag kunde i princip ha bokat något annorlunda om BA presenterat de ändrade reglerna med större framförhållning. En lämplig tidpunkt kunde ha varit när de presenterade den nya kvalificeringsperioden.

Jag har alltså inte bokat några resor efter juli 2025.

I grundläggande marknadsföring (Kotler t.ex.) får man lära sig att en produkt (vara eller tjänst) består av olika nivåer: "Core product", "Actual product" och "Augmented product". Köparen betalar för helheten. Jag konstaterar att BA sålt produkter som de helt enkelt inte kommer att leverera, och som de under en längre tid vetat att de inte kommer att leverera. Argumenten för detta är enligt BA:

"The world has changed since we first launched our loyalty programme over 40 years ago and so have the people who travel it.
As your needs and reasons for travelling have continued to evolve, we're changing the way we support and recognise your loyalty.
So, from April 2025, we're delighted to welcome you to The British Airways Club. A Club designed to give you more opportunities to unlock rewards.
We’re evolving our rewards to match the way you love to travel – bringing exciting new ways to earn and progress through the Tiers, and around the globe."

BA framställer det som något positivt att de höjer kraven för att nå Silver- och Guld-nivå. De gör det för att kundernas behov har utvecklats och de är förtjusta över att ge oss mer upphetsande nya möjligheter. Det är väl det man kallar för "word salad". De reklammakare som har kommit på de där formuleringarna, och de chefer som godkänt dem, måste ju leva isolerade i en bubbla. Eller vet de om att det är helt osant, men räknar kallt med att kunderna i lojalitetsprogrammet låter sig luras?

Ni som har vänner och släktingar som studerar företagsekonomi på universitet kan här föreslå ett bra uppsatsämne: Hur ett företag behandlar sina lojala kunder som mindre vetande, och vilka risker företaget tar med sådant agerande.

Jag kommer att genomföra resorna, men kommer att vid incheckningen be dem ändra frequentflyer-program till CX. Jag har idag gjort en ny prognos för närmsta året, och det blir sannolikt en returntrip mindre med BA, och en returntrip mer med CX. Då når jag silvernivå hos CX (motsvarande brons hos BA), vilket ger mig loungeaccess hos CX, men inte hos OneWorld i sin helhet. Efter närmsta året blir det säkert ännu färre resor med BA.

Jag menade för BA kvalificeringsperiod som är cirka 1/4/2025-31/3/2026, med någon vecka hit eller dit (8/4-7/4?) efter att BA ändrat alla kvalificeringsperioder till att bli lika.
Jag är rätt säker på att kvalificeringsperioden är exakt 1 april-31 mars sedan förra året. BA fick samma datum som systerbolaget IB redan hade. Det där med den 8:e som brytdatum var det gamla systemet, som byggde på vilken kalendermånad man gått med i BAEC (jag hade 8 oktober).

Toppen