LongDist har en fråga?Hur kan du boka biljetter till 31/3 2026 var inne på BA hemsida idag kunde bara boka till längst 24/12 2025
Jag menade för BA kvalificeringsperiod som är cirka 1/4/2025-31/3/2026, med någon vecka hit eller dit (8/4-7/4?) efter att BA ändrat alla kvalificeringsperioder till att bli lika. Jag har sedan ett par decennier dragit upp planeringen för säkra, sannolika och möjliga tjänsteresor och semesterresor så att jag beaktar både innevarande period och nästkommande.
Därför har jag redan nu BA-resor inbokade till och med juli 2025, med ytterligare planerade One World resor nästa höst och vinter. Dessa var valda för ett bibehålla Silvernivån hos BA. Resorna var ju sålda av BA med förespegling att klara Silvernivån på ett visst sätt. Jag kunde i princip ha bokat något annorlunda om BA presenterat de ändrade reglerna med större framförhållning. En lämplig tidpunkt kunde ha varit när de presenterade den nya kvalificeringsperioden.
Jag har alltså inte bokat några resor efter juli 2025.
I grundläggande marknadsföring (Kotler t.ex.) får man lära sig att en produkt (vara eller tjänst) består av olika nivåer: "Core product", "Actual product" och "Augmented product". Köparen betalar för helheten. Jag konstaterar att BA sålt produkter som de helt enkelt inte kommer att leverera, och som de under en längre tid vetat att de inte kommer att leverera. Argumenten för detta är enligt BA:
"The world has changed since we first launched our loyalty programme over 40 years ago and so have the people who travel it.
As your needs and reasons for travelling have continued to evolve, we're changing the way we support and recognise your loyalty.
So, from April 2025, we're delighted to welcome you to The British Airways Club. A Club designed to give you more opportunities to unlock rewards.
We’re evolving our rewards to match the way you love to travel – bringing exciting new ways to earn and progress through the Tiers, and around the globe."
BA framställer det som något positivt att de höjer kraven för att nå Silver- och Guld-nivå. De gör det för att kundernas behov har utvecklats och de är förtjusta över att ge oss mer upphetsande nya möjligheter. Det är väl det man kallar för "word salad". De reklammakare som har kommit på de där formuleringarna, och de chefer som godkänt dem, måste ju leva isolerade i en bubbla. Eller vet de om att det är helt osant, men räknar kallt med att kunderna i lojalitetsprogrammet låter sig luras?
Ni som har vänner och släktingar som studerar företagsekonomi på universitet kan här föreslå ett bra uppsatsämne: Hur ett företag behandlar sina lojala kunder som mindre vetande, och vilka risker företaget tar med sådant agerande.
Jag kommer att genomföra resorna, men kommer att vid incheckningen be dem ändra frequentflyer-program till CX. Jag har idag gjort en ny prognos för närmsta året, och det blir sannolikt en returntrip mindre med BA, och en returntrip mer med CX. Då når jag silvernivå hos CX (motsvarande brons hos BA), vilket ger mig loungeaccess hos CX, men inte hos OneWorld i sin helhet. Efter närmsta året blir det säkert ännu färre resor med BA.