Senaste nytt

Stora ändringar till British Airways Executive Club fr.o.m 1-APRIL-2025

Kollade lite på detta igen, Guld ser ju ut som om det blir svårt att komma upp till men SIlver borde gå, det ger ju lounge access på Heathrow och i USA på American inrikes biljetter, inte så illa egentligen

Det där med att få status på spend med kreditkort, American har ju som nämnts haft det ett tag och det går att få till en hel del status poäng med kortet tex genom shopping portaler, själv köpte jag tex golfbollar för 100 USD och triggade en bonus på 465 Status och 465 miles, jag har ett Citi American kreditkort i USA.

Vad jag läste om status via spend på BA så verkar det som om man bara kan få ihop max 2500 tier points via spend på kredit kort, kanske det kommer andra kort som kommer ge mer. Ingen info ännu från Chase i USA hur det blir med spend via deras BA kort.

Men lite grejen är ju att statusen ska ge ett mervärde. Om jag ändå bokar C och som OWS kommer in k en C-lounge får jag ju inget extra för min status. Nu när jag reser i C som OWE har jag förstaklass-lounger (även om devalveringen där på BA är stor), First Wing i London, möjlighet att välja rad 1 i intra-europa i C för att nämna några. Som OWS har jag ju samma förmåner som när jag köper en C-biljett undantaget sätesvalet.

Kollade lite på detta igen, Guld ser ju ut som om det blir svårt att komma upp till men SIlver borde gå, det ger ju lounge access på Heathrow och i USA på American inrikes biljetter, inte så illa egentligen

Det där med att få status på spend med kreditkort, American har ju som nämnts haft det ett tag och det går att få till en hel del status poäng med kortet tex genom shopping portaler, själv köpte jag tex golfbollar för 100 USD och triggade en bonus på 465 Status och 465 miles, jag har ett Citi American kreditkort i USA.

Vad jag läste om status via spend på BA så verkar det som om man bara kan få ihop max 2500 tier points via spend på kredit kort, kanske det kommer andra kort som kommer ge mer. Ingen info ännu från Chase i USA hur det blir med spend via deras BA kort.
Mitt intryck efter att ha kollat igenom många inlägg på både FlyerTalk och Head for Points, är att de i stort sett enda som inte är totalnegativa och extremt upprörda, är amerikaner/USA-baserade personer. Så du faller nog in i ett mönster, om du ser vissa möjligheter.
Det finns bara ett kort som det hittills nämnts att det kommer att gå att få TP via, och det är Amex BA Premium Plus, som enbart är tillgängligt i UK, för personer bosatta där. Och vilka villkoren kommer att vara för att tjäna upp till 2500 TP är inte kända, ser en del gissningar i stil med 10 £ spend = 1 TP. Det billigare Amex BA-kortet och Barclays Avios/Avios Plus kommer inte att ge några TP, enligt nu tillgänglig information, så det är inte direkt så att de planerar att dela ut TP till alla BA-brandade kort. (Och i övriga Europa finns f.ö. inga BA-brandade kort, så vitt jag vet.) Men jag skulle inte bli förvånad om det trots allt dyker upp något kort i USA med den möjligheten, med tanke på BAs tunga transatlantiska fokus, och att den här typen av TP-intjäning är väldigt USA-inspirerad. Kreditkortsmarknaden i USA är ju mycket mer lukrativ än den i Europa, eftersom bolagen kan mjölka ut mer avgifter där.

Sjävklart finns det undantag och sweetspots, men generellt gäller reglerna att ju mer du betalar som kund, ju fler nivåpoäng får du - även hos SAS. Det är bara att titta på poängtabellen så blir det supertydligt. Men istället för krona direkt till poäng så använder man bokningsklasserna som ”steg”.

Ytterligare ett tydligt tecken är ju hur statusintjäningen frikopplats från hur mycket poäng du får att använda. Konspiratorikern i mig gör att jag tror det gjorts för att minska chocken när man slutligen går över till helt spendbaserad intjäning när Eurobonus troligen går upp i Flying Blue så småningom.

Fast...
revenuebased är en hård koppling mellan krona och poäng. När du väljer mellan biljett X, Y och Z finns inget annat än beloppet som står i fare för X, Y och Z som påverkar intjäningen.

Jag kan i dag köpa en go smart i T, betala 500kr plus skatter/avgifter och tjäna 250 nivåpoäng. I morgon kan jag köpa en go smart i T och betala 1000kr plus skatter/avgifter och fortsatt tjäna 250 nivåpoäng. Priset i bokningsklassen är inte fixerat, det varierar över tid genom att flygbolaget kan publicera nya fares, de kan styra förköpsregler, minsta stay, point-of-sale osv osv och priset för en och samma go smart i T kan variera i stort sett hur som helst.

Så ja, det är supertydligt i poängtabellen att det helt saknas koppling mellan vad jag betalar för min go smart i T och hur många nivåpoäng jag tjänar.

Revenuebased: Intjäning är en funktion av beloppet i fare. Kostar en fare 500 kr tjänar du exakt lika många poäng oavsett om det är en business light, plus pro eller go smart.
Det är ett linjärt samband där en dyrare biljett alltid tjänar in mer än en billig biljett. En billig business biljett kan aldrig tjäna in mer poäng en en dyr plus biljett.

Jag förstå vad du far efter, att SAS försöker sätta priser på bokningsklasser så att bokningsklasser som ger lite poäng har lägre priser. Men bara det att en Go smart i G och en Go smart i V tjänar samma poäng medan de aboslut inte har samma pris visar att det är en omöjlighet att med någon nogrannhet simluera revenuebased med bokningsklasser.

Låt gå för att man försöker synka billiga fares med låg-intjänande klasser och v.v. Du kan på någon sorts statistisk nivå visa att du har ett sorts samband mellan pris och intjäning. Men statistiska samband är inte kausalitet.
Du kan inte ersätta en kontinuerlig funktion som y=kX+l med 50 bokningsklasser. Eller ja, du kan ju postulera att priset är funktion av boknigsklassen och införa 50 fixerade priser för de 50 fixerade poängintjäningsklasserna. ;)

Mitt intryck efter att ha kollat igenom många inlägg på både FlyerTalk och Head for Points, är att de i stort sett enda som inte är totalnegativa och extremt upprörda, är amerikaner/USA-baserade personer. Så du faller nog in i ett mönster, om du ser vissa möjligheter.
Det finns bara ett kort som det hittills nämnts att det kommer att gå att få TP via, och det är Amex BA Premium Plus, som enbart är tillgängligt i UK, för personer bosatta där. Och vilka villkoren kommer att vara för att tjäna upp till 2500 TP är inte kända, ser en del gissningar i stil med 10 £ spend = 1 TP. Det billigare Amex BA-kortet och Barclays Avios/Avios Plus kommer inte att ge några TP, enligt nu tillgänglig information, så det är inte direkt så att de planerar att dela ut TP till alla BA-brandade kort. (Och i övriga Europa finns f.ö. inga BA-brandade kort, så vitt jag vet.) Men jag skulle inte bli förvånad om det trots allt dyker upp något kort i USA med den möjligheten, med tanke på BAs tunga transatlantiska fokus, och att den här typen av TP-intjäning är väldigt USA-inspirerad. Kreditkortsmarknaden i USA är ju mycket mer lukrativ än den i Europa, eftersom bolagen kan mjölka ut mer avgifter där.
Tack för bra upplysning, behåller då nog mitt BA kort tills jag vet mer.

Min analys säger att det bästa jag kan göra för att kvala om status på BA är att flyga Business Flex med bolag som ger 50% av flugna miles till Tier Points på BA. Exempelvis Finnair där jag nu har gjort en del beräkningar.

De bolag som endast ger 25% av flugna miles till Tier Points måste ju vara bra mycket billigare. Exempelvis Royal Jordanian, men jag har inte räknat på dem eller något annat bolag ännu.

Last edited:
Man kan välja att tro på det eller inte men postaren har bara 2 inlägg på Flyertalk och det första var för tre månader sen där den skrev att detta var på gång.

Det verkar dock trovärdigt i det att det tydligt siktar in sig på en annan klass av resenärer än det riff-raff som kan flyga till sig silver och guld idag.

As an example of who BA wants to ‘win’ here, think of the following example… a senior exec in a multinational who flies regularly but not frequently, e.g. to a quarterly board meeting. They travel enough to get Silver but not Gold, so can’t use the F lounge. They have a second home in the Loire Valley so most leisure flights are on Ryanair, but their one annual longhaul holiday is on Virgin to Disneyland. Rightly or wrongly, several BA senior managers have had a bee in their bonnet over this for years… and have been known to rant about cheapskate TP runners (their words!) getting Gold but not someone they think ‘deserves’ it more. And with more leisure customers taking up space for longer in the lounges than business customers used to, they decided the balance had tipped too far in the wrong direction.

Man kan välja att tro på det eller inte men postaren har bara 2 inlägg på Flyertalk och det första var för tre månader sen där den skrev att detta var på gång.

Det verkar dock trovärdigt i det att det tydligt siktar in sig på en annan klass av resenärer än det riff-raff som kan flyga till sig silver och guld idag.

BadNewsFairy is a secondary account for a well-informed FTer. The member already knew in September that the Phoenix project with BAEC was well in the works with implementation dates already set as deliverables for 2024 and 2025:

For a bit, at least one moderator there thought it was I who had resurrected on FT. The thread was shut very quickly.

Har börjat att gå igenom tråden. Vill man nu promt hålla sig kvar inom One World, verkar det som att Malaysian Airlines Enrich skulle kunna vara ett alternativ. Har börjat gräva i det lite och av det jag hittills har sett är att man var bra utväxling på tier point på ekonomi. 60 TP behövs för Saphire och 100 för Emerald. Har inte hittat något finstilt ännu om vissa bokningsklasser är exkluderade. Tricket här verkar ju vara att man ska ha med en long haul sektor på mer än 5501 miles och sedan kan man pussla lite i båda ändar. Jag pusslade lite med en fligt GOT-BKK, som man skulle köra GOT-LHR-HKG-KUL-BKK. Räknade jag rätt blir 30 Tier points för en T&R i economy, tre sådana och man har 90 Tierpoints, 100 krävs för Emerald. Givet att det inte finns några hakar vad gäller bokningsklasser i economy. Sedan har ju Malaysian något dom kallar "Flypass ASEAN". Verkar också vara ett prisvärt alternativ för att dra in några Tierpoints.

Enrich ser ut att vara ett potentiellt alternativ för oss stausjägare, säger en som flög till BKK, via Abu Dhabi-Colombo-Jakrta med Sri Lankan för att maximera intjäning hos BA :D

Last edited:
Toppen