Senaste nytt

Stora ändringar AMEX Premium/Elite 1 April 2025!

Om man får 20.000 x 2 under året , samt 5000 från consious traveler , då blir Sas Mc lite onödigt att hålla kvar efter 1 april denna år tycker jag … kanske bara för x2 helgen, och nu tills 31 Mars, och sen lägga allt på Amex Elite för ytterliggare 20.000 + vouchers ….

En annan tänkte nu är om betalning av fakturor med sas mc, finns det nu värde att lägga extra pengar på dessa tjänster under 2025 eller inte ? (för min del det lönar sig om man är efter nivåpöäng)

Last edited:
Detta var tråkiga nyheter...åker med två vouchers vartannat år för familjen i business men med den här ändringen blir det klart försämring...finns det något syfte att ha kvar kortet för att jag fortfarande har betalkorts varianten??.....
Jösses Amalia.. Har precis läst/skummat ikapp denna tråd. Hade missat detta.

Sitter i liknande sits/frågeställning. Har den gamla betalkortsvarianten. Har primärt jagat upp til 150k för att få den årliga 2-4-1 (för att använda för longhaul C). Skall det tolkas som att denna förmån försvinner? Tycker mig mest läst om kreditkorten i tråden, men kan såklart missat. Antar att alla kort rullas under samma buss?

Kanske att jag missförstår ditt exempel men har du ’bara’ en spend på 100 tsek på Amex så får du ju inga vouchers och frågar du mig så är ju det en stor anledning till att ha AMEX, dessutom är det ju mycket dyrare än MC

I ditt exempel bör du väl även lägga på 500 poäng/månad för de månader du inte har dubbelpoängshelg dvs 4500 + 10000 = 14500 poäng?

Men som sagt, jag kanske har missförstått
Jag tänkte mer en fiktiv spend under alla årets dubbelhelger vad en rimligtvis kan spendera på tre helger med sas kreditgräns. Då tog jag summan 100 000kr som räknexempel. Jag själv har mer än spend på Amex än så. :)
Som vi har räknat på tidigare i tråden så behöver du under en dubbelhelg spendera mer än 33333 kr i SEK eller 12500 kr i utländsk valuta eller 7700 kr på flygbiljetter på sas.se för att det ska vara förmånligt (nivåpoängsmässigt) att använda MC Premium istället för Amex Elite.
Kanon, tack! Ja då är det verkligen all in på Amex nu framöver.

Jösses Amalia.. Har precis läst/skummat ikapp denna tråd. Hade missat detta.

Sitter i liknande sits/frågeställning. Har den gamla betalkortsvarianten. Har primärt jagat upp til 150k för att få den årliga 2-4-1 (för att använda för longhaul C). Skall det tolkas som att denna förmån försvinner? Tycker mig mest läst om kreditkorten i tråden, men kan såklart missat. Antar att alla kort rullas under samma buss?
Vi med gamla betalkortsvarianten betalar mer i årsavgift än kreditkortsvarianten. Minns att Amex/SAS försökte få oss med gamla korten att byta till nya genom att sänka intjänad poäng per spenderad kr, sedan höjde de årsavgiften för betalkortsvarianten och höjde återigen till 15p / 100kr. Jag föredrar betalkortsvarianten och har därför ej bytt men antar att villkorsändringen gäller alla då jag fick mail om ändringen.

Ligger på ca 400kkr spend/år på Amex Elite så för mig är ju detta en välkommen förändring som skapar en större bredd i utbudet. HAr länge känt att det varit alldeles för snarlikt mellan korten men detta förbättrar förhoppningsvis biz-award tillgängligheten.

Vi med gamla betalkortsvarianten betalar mer i årsavgift än kreditkortsvarianten. Minns att Amex/SAS försökte få oss med gamla korten att byta till nya genom att sänka intjänad poäng per spenderad kr, sedan höjde de årsavgiften för betalkortsvarianten och höjde återigen till 15p / 100kr. Jag föredrar betalkortsvarianten och har därför ej bytt men antar att villkorsändringen gäller alla då jag fick mail om ändringen.
Ok. Jag har inte fått något mail vad jag sett, så därav undran. Det kommer kanske.

Således är det slut på eran 2-4-1 för egen del. Synd. Bara hoppas det kommer något alternativ till danska kunder (som saknats länge...).

Ok. Jag har inte fått något mail vad jag sett, så därav undran. Det kommer kanske.

Således är det slut på eran 2-4-1 för egen del. Synd. Bara hoppas det kommer något alternativ till danska kunder (som saknats länge...).
Har inte Dankort några erbjudanden?

Jag fick ett mail med villkorsförändringar. Det är möjligt att de skickas ut i omgångar.

Bifogar text från medlemsvillkoren.

Enligt punkt 7. "Ändring av medlemsvillkoren" (sidan 7):

"* Fr.o.m. 1 april 2025 ersätts nuvarande möjlighet för kortmedlemmar som innehar SAS EuroBonus American Express Elite Kreditkort att ta del av 20 000 EuroBonus-nivåpoäng (tidigare benämnt statuspoäng) en gång per år med en kontinuerlig poängintjäning där kortmedlem som innehar American Express Elite Kreditkort erhåller 6 EuroBonus-nivåpoäng för varje 100 kr som debiteras kontot. SAS utfärdar EuroBonus-nivåpoäng och kortmedlem som innehar SAS EuroBonus American Express Elite Kreditkort erhåller EuroBonus-nivåpoäng genom debiteringar på kontot. Nuvarande kortmedlemmar som innehar SAS EuroBonus American Express Elite Kreditkort och som inte har fått sina 20 000 nivåpoäng under sin nuvarande EuroBonus-kvalificeringsperiod vid 31 mars 2025 kommer att få dessa överförda till sitt konto runt den 1 april (observera att detta är en engångsöverföring som endast kommer att ske i april 2025 under övergången från en årlig nivåpoänginsättning till kontinuerlig intjäning)."

Länk till medlemsvillkoren:
https://www.americanexpress.com/content/dam/amex/se/documents/medlemsvillkor/kreditkort.pdf

Toppen