Senaste nytt

Stora ändringar AMEX Premium/Elite 1 April 2025!

Synd att de inte införde någon booster på utländsk valuta i nya villkoren för Elite då hade det varit en enklare ekvation.

På mitt Platinum points plus så får jag ju 27,5p per 100kr utomlands.

Ja, eller om de inte vill ge den boostern "gratis" så hade de ju kunnat införa ett Points Plus-alternativ även för Elite. Betala en extra summa och få 7 nivåpoäng per spenderad krona och 25/30 bonuspoäng för spend i SEK/annan valuta (eller köra som MC och ge 25% av intjänade poäng som nivåpoäng så skulle det då bli 5/6.25/7.5 nivåpoäng per 100 kr för vanligt Elite/Elite Points Plus SEK/Elite Points Plus annan valuta).

Jag tycker det är kantboll om jag ska uppgradera till Elite, eller lägga ner AMEX helt. Jag har legat på 350-400 ksek spend på mitt Premium och utnyttjat 2-4-1 till USA i SAS Business en gång om året med frugan. Men det är svårare och svårare att hitta biljetter från annat än CPH, och jag har inte orkat sätta mig in i SkyTeam. Alternativet är att uppgradera till Elite och satsa på 2x2-4-1 med hela familjen, men då krävs mer spend, kunskap och engagemang för att lyckas boka någonting känner jag.

Premiumkortare här med 250-300k spend per år. Var nöjd kund med ambitioner att boka en bonusresa i business varannat/var tredje år eller så med en 2-4-1.

Tar emot att uppgradera till ett kort för 6k året men gjorde det nu. Efter nästa bonusresa när jag rensat poängsaldot lägger jag ner poängsamlandet och AMEX/SAS-kort. RIP

edit: @HenrikAI vi postade samtidigt och vi är i väldigt liknande situationer :)
Lutar åt samma. Kommande 12 månader, om jag uppgraderar till Elite, kan bli det sista som jägare av poäng. Ligger ca 350k EB-poäng på kontot och de får brännas på nåt trevligt till hösten tror jag. Har en ”gammal” premium-voucher som gäller till 31/12 2025 så den plus en ny elite-voucher under året får tömma kontot på poäng, en familjeresa för alla 4. Kan återkvala till SAS guld ett 3:e år med detta nya så då räcker den statusen till oktober 2026.
Sen blir det tack och hej.

Tror jag ;)

Många i tråden hoppas på bättre tillgänglighet när Premium inte kan boka business med voucher men jag är långt ifrån säker på att det kommer bli så.

Premium-människor får 1 voucher per år medan Elite-människor får 2 mao så räcker det med att hälften av alla Premium-människor uppgraderar till Elite för att det skall vara samma antal vouchers i systemet som då jagar samma fåtal business-platser. Är det fler än hälften som byter upp sig så blir det en ökning i totala antalet vouchers (= försämring) och är det färre så blir det en minskning (= förbättring). En snabb och helt ovetenskaplig snabbtitt i tråden ger vid handen att det står och väger, möjligen att de som kommer uppgradera är något fler än de som behåller/lämnar Premium och i ett sådant scenario blir det alltså fler vouchers som jagar samma bonusplatser dvs svårare att hitta det man vill ha. Bra för AMEX då folk vaskar vouchers eller tar någon inrikesresa som inte kostar så mycket

Ovan bygger självfallet på att spend-nivå uppnås, alla vill åka business för sina vouchers etc men jag tror ni förstår min poäng

Många i tråden hoppas på bättre tillgänglighet när Premium inte kan boka business med voucher men jag är långt ifrån säker på att det kommer bli så.

Premium-människor får 1 voucher per år medan Elite-människor får 2 mao så räcker det med att hälften av alla Premium-människor uppgraderar till Elite för att det skall vara samma antal vouchers i systemet som då jagar samma fåtal business-platser. Är det fler än hälften som byter upp sig så blir det en ökning i totala antalet vouchers (= försämring) och är det färre så blir det en minskning (= förbättring). En snabb och helt ovetenskaplig snabbtitt i tråden ger vid handen att det står och väger, möjligen att de som kommer uppgradera är något fler än de som behåller/lämnar Premium och i ett sådant scenario blir det alltså fler vouchers som jagar samma bonusplatser dvs svårare att hitta det man vill ha. Bra för AMEX då folk vaskar vouchers eller tar någon inrikesresa som inte kostar så mycket

Ovan bygger självfallet på att spend-nivå uppnås, alla vill åka business för sina vouchers etc men jag tror ni förstår min poäng
Egen observation är att medelsvenssons poängkassa är för liten för att utnyttja flera vouchers i business. Iaf om man tittar på vad folk skrivet i FB-grupperna, där det är vanligt att folk redan använder Betalo eller dylikt för att nå första voucher med Premium.

Egen observation är att medelsvenssons poängkassa är för liten för att utnyttja flera vouchers i business. Iaf om man tittar på vad folk skrivet i FB-grupperna, där det är vanligt att folk redan använder Betalo eller dylikt för att nå första voucher med Premium.
Ja, dels ska många uppdatera till Elite, dels ska de spenda 300k för att få två vouchers och dels så behöver de dra in 200-400k poäng för att kunna utnyttja två vouchers i C. De som har den poängintjäningen och spenden har nog i stor utsträckning redan Elite.

Nu känns det inte som någon vits att ha kvar premium för mig men jag har två bokade resor på kortet under hösten.

Om jag säger upp kortet nu så försvinner försäkringen, eller hur? Kommer den tillbaka om jag skaffar tex Elite någon månad före resan?

I och för sig så har jag utökad reseförsäkring hos Länsförsäkringar och jag tror inte att Amex är bättre på någon del än Länsförsäkringar?

Om jag säger upp kortet nu så försvinner försäkringen, eller hur? Kommer den tillbaka om jag skaffar tex Elite någon månad före resan?
Försäkringen försvinner när kortet sägs upp, kommer inte tillbaka vid ett nytt elitekort. Antar att du bara betalat för flyget till hösten med ditt premium? då kan du ju betala resterande med elite för att få den att täcka resan.

• Gilla
Reactions: Gus
Försäkringen försvinner när kortet sägs upp, kommer inte tillbaka vid ett nytt elitekort. Antar att du bara betalat för flyget till hösten med ditt premium? då kan du ju betala resterande med elite för att få den att täcka resan.
Smart. Så kan jag ju göra. :) Dock ska vi bara bo två nätter på hotell så det blir cirka 50 % av resans pris på vardera kortet i så fall.

Toppen