Senaste nytt

Stora ändringar AMEX Premium/Elite 1 April 2025!

Om jag tänkt rätt så betyder det:

6,00 nivåpoäng/100kr med AMEX
3,75 nivåpoäng/100kr med Mastercard Premium normalt
7,50 nivåpoäng/100kr med Mastercard Premium dubbla-poäng kampanjer

bara för att göra det tydligt inte minst för mig själv :)
Är detta den senaste korrekta jämförelsen vi har?

Detta var tråkiga nyheter...åker med två vouchers vartannat år för familjen i business men med den här ändringen blir det klart försämring...finns det något syfte att ha kvar kortet för att jag fortfarande har betalkorts varianten??.....

Verkligen en försämring av Premium-kortet men för oss med Elite-kortet och lite högre spend (ligger runt 500k/år) så är det ju en klar förbättring, 10k mer nivåpoäng vid 500k i spend och därtill mindre konkurrens om businessbiljetterna. Har precis uppgraderat till Elite så inser att jag kanske gått miste om en ev. kommande uppgraderingskampanj (fick bara 10k). Snarare så att jag överväger att skippa MC premium-kortet jag just skaffat, behovet av det minskade drastiskt... Även om de 6k "garanterade" nivåpoängen där gör guldstatus väldigt nåbart.

Tack för detta, har inte hört något alls om förändringen, men fattar jag rätt då för jag är EBG och har Elite sedan flera år,

Kvalificeringsperiod: 1 Juli 2024 - 30 Juni 2025 - Medlemsnivå utgångsdatum; 30 September 2025.

Mina 20k poäng ramlar normalt in i slutet av juni.

Blir det då så att jag i april får dessa nivåpoäng lite tidigare PLUS att jag får 6 p/100 SEK spend i perioden april - juni ? Det är ju en liten
förbättring för mig i samband med övergången. Om jag bränner 100 kSEK på korten i denna period så ramlar det in ytterligare 6000 poäng, eller tänker jag fel ? Någon som vet när de där spend-baserade poängen ramlar in på kortet ? Idag kommer det ju månadsvis.

Om man räknar på att SAS MC ger 500poäng varje månad, så länge så köper något en gång i månaden. Så är det nog inte heller längre värt det att använda sas mc under dubbla helger (om man endast är ute efter nivåpoäng).

Låt oss säga att det är tre helger med dubbla poäng, du handlar för totalt 100 000kr med en snitt på 40poäng. Det ger 40k bonus och 10k nivå.

Köper du endast något litet varje månad på sin sas mc får du totalt 6000nivå. Lägg nu på 100k spend på ditt Amex som du inte spenderar på sas mc så får du 6000nivå.
Det ger totalt 12k nivåpoäng på samma spend i kronor.

Så om jag tänker rätt, så är det mer värt att bara få in 500nivåpoäng i månaden, och istället lägga resterande spend på Amex.
Då du inte får några nivåpoäng extra, så länge du spenderar mindre än vad blir det ca 13 333kr?

Om man räknar på att SAS MC ger 500poäng varje månad, så länge så köper något en gång i månaden. Så är det nog inte heller längre värt det att använda sas mc under dubbla helger (om man endast är ute efter nivåpoäng).

Låt oss säga att det är tre helger med dubbla poäng, du handlar för totalt 100 000kr med en snitt på 40poäng. Det ger 40k bonus och 10k nivå.

Köper du endast något litet varje månad på sin sas mc får du totalt 6000nivå. Lägg nu på 100k spend på ditt Amex som du inte spenderar på sas mc så får du 6000nivå.

Så om jag tänker rätt, så är det mer värt att bara få in 500nivåpoäng i månaden, och istället lägga resterande spend på Amex.
Då du inte får några nivåpoäng extra, så länge du spenderar mindre än vad blir det ca 13 333kr?

Tänker precis så! Lika bra att hålla all möjlig spend på Amex och bara använda MC när Amex inte accepteras och nöja sig med de 500 nivåpoängen per månad.

Kanske att jag missförstår ditt exempel men har du ’bara’ en spend på 100 tsek på Amex så får du ju inga vouchers och frågar du mig så är ju det en stor anledning till att ha AMEX, dessutom är det ju mycket dyrare än MC

I ditt exempel bör du väl även lägga på 500 poäng/månad för de månader du inte har dubbelpoängshelg dvs 4500 + 10000 = 14500 poäng?

Men som sagt, jag kanske har missförstått

Hur fungerar det med existerande vouchers som intjänats med Premium innan 1 april? Är dessa fortsatt giltiga för business eller blir de nedgraderade? Och i så fall, kommer det inte längre att vara möjligt att göra ändringar av business-bokningar gjorda med ej utgångna Premium-vouchers?

Som vi har räknat på tidigare i tråden så behöver du under en dubbelhelg spendera mer än 33333 kr i SEK eller 12500 kr i utländsk valuta eller 7700 kr på flygbiljetter på sas.se för att det ska vara förmånligt (nivåpoängsmässigt) att använda MC Premium istället för Amex Elite.

Hur fungerar det med existerande vouchers som intjänats med Premium innan 1 april? Är dessa fortsatt giltiga för business eller blir de nedgraderade? Och i så fall, kommer det inte längre att vara möjligt att göra ändringar av business-bokningar gjorda med ej utgångna Premium-vouchers?

"Gamla" vouchers kommer funka precis som när de tjänades in. Om du tittar på länken i första inlägget i denna tråd så finns det en FAQ som besvarar denna och många andra frågor.

Toppen