Senaste nytt

Status på flera bolag eller superstatus?

mika

Medlem
Jag har de senaste 10 åren haft status både på Star Alliance (Gold) och Oneworld (Emerald). Just nu har jag SAS EBD, Miles & More Senator och Finnair Plus Platinum. Vad jag uppskattar med det är flexibilitet. Det är lättare att boka då man har flera alternativ och man får testa större antal olika produkter. Ändå har jag börjat tänka om det skulle vara tid att försöka nå något nytt: M&M HON Circle, Eurobonus Pandion, Finnair Plus Lumo, ... När jag nu börjar boka för nästa året blir frågan aktuell igen. Jag tror att med antalet resor jag har det skulle vara möjligt att nå något av dessa (vet inte om Pandion dock för att det är oklart vad som krävs), men då måste man fokusera och resa primärt på bara ett bolag. Hur resonerar ni andra som reser mycket kring det här?

Beror helt på hur ditt resemönster ser ut. Om du inte flyger enbart business eller högre kan du nog glömma Pandion och HON iallafall.

Jag reser tillräckligt för att kunna nå t.ex. HON Circle (ca. 15-20 long-haul tur&retur per år, bara business, inte alltid lägsta bokningsklass i business). I år har jag redan tills slutet av augusti tjänat ca 200.000 status-miles för Star Alliance och ca 200.000 status-km för Oneworld. Oftast, men inte alltid kan jag själv välja hur jag reser. Men frågan är vilket är mer attraktiv? Är det värt det att jaga superstatus? T.ex., om jag skulle börja jaga HON, måste jag bli av med Oneworld Emerald.

För mig skulle det påverkas av följande faktorer:

-hur mycket jag kan styra val av flygbolag >priskänsligheten (när det gäller businessresa)
-hur mycket det är businessresa vs privat (privat kan man väl anta att man kan "spekulera" mer)

Ur dom 3 skulle jag satsa på HON om man kan "lyxa" lite och inte behöver tänka på varje spänn, men om man måsta vara frugal och maximera så flibr Finnair Lumo riktigt bra (deras förmåner är hyfsad okej och det rapporteras mycket bra bemötande på flyertalk), medan SAS Pandion har jag inte sett publicerats vad den riktigt erbjuder eller så är de förmåner hemliga

Jag är nog i samma läget som du är. Jag skulle kunna nå antigen BAEC Concorde Room eller M&M HON, men inte båda. Idag har jag
BAEC Gold - normalt ca 2.500 TP per år
SAS EBG - nära EBD denna gång, men struntade i det
Miles & More - kvalat varje år sedan 2001, och normalt hamnar jag på runt 175.000 status miles per år, och steget upp till 300.000 är inte så stort

Jag har valt att inte göra det av ett antal olika anledningar:
Jag gillar inte Lufthansa Business ;) så jag flyger hellre med andra bolag som Air Canada, Singapore Airlines etc.
Flexibelt: ibland vill jag åka British Airways och American eller andra bolag
Bibehålla status är svårt

Med SAS väldigt begränsade nätverk skulle jag aldrig satsa på Pandion. Concorde Card ger inte så mycket, så det enda i mitt tycke som är värt något är M&M HON (vet ingenting om Finnair). Men jag har inte orkat bry mig...än.. (efter snart 20 år som statusresenär) :)

Jag är nog i samma läget som du är. Jag skulle kunna nå antigen BAEC Concorde Room eller M&M Jag har valt att inte göra det av ett antal olika anledningar:
Jag gillar inte Lufthansa Business ;) så jag flyger hellre med andra bolag som Air Canada, Singapore Airlines etc.
Flexibelt: ibland vill jag åka British Airways och American eller andra bolag
Bibehålla status är svårt

Med SAS väldigt begränsade nätverk skulle jag aldrig satsa på Pandion. Concorde Card ger inte så mycket, så det enda i mitt tycke som är värt något är M&M HON (vet ingenting om Finnair). Men jag har inte orkat bry mig...än.. (efter snart 20 år som statusresenär) :)

Jag har samma tankar. Om man ska jaga HON blir det mycker resor på Lufthansas Business, för att det går inte alltid att flyga Swiss. Om jag bara kan, undviker jag 2-2-2-configuration. För mig är det ofta avgörande faktor.

Då börjar det ju bli lönt att titta på HON helt klart. Man får ju rätt bra markservice på de stora hubbarna som HON, så om man har tid att nyttja den är det ju absolut inte fel.

Skulle jag väga mellan service på marken (HON) mot komfort i Business ombord (många andra bolag) så väljer jag det senare alla dagar. Men vissa gillar Lufthansa C, inte jag dock.

Toppen