Senaste nytt

Status på flera bolag eller superstatus?

Nej det är det faktiskt inte eftersom Miles & More generellt har brytpunkten vid årsskiftet.
Exempel om jag hade lyckats få HON nu i somras och brytpunkten är till årsskiftet så hade det inneburit ca 6 månader som HON.
Eller rättare sagt 8 månader eftersom statusen gäller Februari ut.

Det är lite skillnad med SAS eftersom brytpunkten infaller vilken månad som helst på året.
Enda sättet att flytta på kvalificeringsperioden år på detta sätt.
När man väl återkvalificerar till guld igen så är det ett minst ett år framåt från det datumet.

Aegean har ännu mer fusk mån eftersom man har nästan ett helt år på sig att efterregistrera flyg.

Det du missar är att flighter som retroregistreras ska registreras retroaktivt på det datum du flög vilket innebär att det inte ska vara någon skillnad. Att någon gjort fel när du gjort detta innebär ingen garanti för att det sker i framtiden.

Ett bättre tips är att flyga mer så att man faktiskt når upp till de nivåer som krävs. Det är ju inte direkt svårt...

Bra feedback här gällande min originafråga. Vad är det som är viktigast?

1. Flexibilitet / variation; maximera komfort på flyget: hålla högsta allianssatus på flera allianser och boka varje gång det som är bästa alternativet
2. Maximera komfort utanför flyget, t. ex. genom HON Circle; fokusera på ett program för att nå detta
3. Maximera ekonomisk fördel, genom att göra resor billigare och fortfarande flyga premium (t.ex. program som gör uppgradering så lätt som möjligt eller ger så mycket awardpoäng som möjligt)
4. Tänka långsiktigt - försöka nå så bra lifetime-status som möjligt.

Just nu tror jag att detta är min prioritetsordning, fast jag tvivlar fortfarande mellan 1 och 2.

Det du missar är att flighter som retroregistreras ska registreras retroaktivt på det datum du flög vilket innebär att det inte ska vara någon skillnad. Att någon gjort fel när du gjort detta innebär ingen garanti för att det sker i framtiden.

Ett bättre tips är att flyga mer så att man faktiskt når upp till de nivåer som krävs. Det är ju inte direkt svårt...

Vad då missar?? Och det är ingen som har gjort något fel. Grund iden är ju att det skall registreras på det faktiska flygdatumet.

Jag ger mig på ett Euro Bonus exempel trots att jag inte är medlem. Detta är på ett ungefär som jag uppfattat det hela.

Vi säger att jag har EB Guld och har 30 000 intjänade statusmil denna period och mitt guld kort går ut i slutet av denna månad.
Om en vecka ska jag flyga med SAS Plus till Hong Kong ToR vilket hade inneburit att man lite i sista minuten förlängde guldet ett år till.

Men gör jag denna flygning UTAN att ha registrerat mitt EB nummer så återkvalificerar jag inte och halkar ner till silver från nästa månad.
När jag väl gjort denna flygning så har jag max 6 månader att efterregistrera milen.
Jag väljer att vänta till nyårsdagen eftersom januari till december passar bättre som kvalificeringsperiod.
När väl Guldkortet dimper ner i brevlådan i januari så är man guldmedlem minst ett år framåt och samtidigt har man flyttat på medlemskapsperioden.

Vad då missar?? Och det är ingen som har gjort något fel. Grund iden är ju att det skall registreras på det faktiska flygdatumet.

Jag ger mig på ett Euro Bonus exempel trots att jag inte är medlem. Detta är på ett ungefär som jag uppfattat det hela.

Vi säger att jag har EB Guld och har 30 000 intjänade statusmil denna period och mitt guld kort går ut i slutet av denna månad.
Om en vecka ska jag flyga med SAS Plus till Hong Kong ToR vilket hade inneburit att man lite i sista minuten förlängde guldet ett år till.

Men gör jag denna flygning UTAN att ha registrerat mitt EB nummer så återkvalificerar jag inte och halkar ner till silver från nästa månad.
När jag väl gjort denna flygning så har jag max 6 månader att efterregistrera milen.
Jag väljer att vänta till nyårsdagen eftersom januari till december passar bättre som kvalificeringsperiod.
När väl Guldkortet dimper ner i brevlådan i januari så är man guldmedlem minst ett år framåt och samtidigt har man flyttat på medlemskapsperioden.
Nej?

Du har din intjäningsperiod för eurobonus och får status den innevarande + nästa. Således bör du försöka återkvalificera dig för Eurobonus så fort som mjöligt. Datumen flyttas inte. Du får även guld/diamantbonusen på intjänade baspoäng, om du redan har status.

Kanske något annat program fungerar så men inte Eurobonus, i ditt exempel skulle du få guld 3 Januari-30 September efter som ditt EB-år slutar i September. Du missar alltså guldbonusen på hongkongflighten. (OKT-DEC 2018 har du graceperiod så du åker inte ned till silver förrän 1 JAN)

Som sagt jag är inte medlem på EB och det var många år sen jag läste igenom det regelverket.
Detta fungerar hos Miles & More eftersom brytpunkten för alla är årsskiftet.

Första gången jag nådde Frequent Traveller statusen så fick jag ett par år i status.
När jag återkvalificerade och fick bara ett år blev jag besviken.
Jag lät medvetet statusen gå ut för att testa om man fick en längre status när man väl återkvalificerade.
Och det fick man genom att efterregistrera mil som ändå hade gjort att man förlängde statusen.

Ingen aning om Lufthansas M&M HON, men hos AirFrance/KLM FlyingBlue så blir man Platinum Ultimate (motsvarande HON) för två år. Likadant har man två år på sig att flyga in statusen. Det är väl inte otänkbart att programmen är ganska lika?!

Toppen