Senaste nytt

Status på flera bolag eller superstatus?

Kom ihåg att du inte tjänar HON Miles i ekonomiklass

Det vet jag nog. Men ang. Finnair Plus Lumo tycker jag att det som är litet attraktiv är att man får så mycket upgrade-vouchers under årets gång (om man väljer alltid vouchers, jag väljer oftast poäng). Man får 8 short-haul och 4 long-haul upgrades (eller 6 long-haul upgrades) bara genom att nå Lumo och redan innan det mer när man bara är över 200.000 km, 300.000 km, 400.000 km, ... Då går det bra att boka ekonomi och upgradera med vouchers.

Jag har tänkt lite mer på ekonomiska aspekten av det här, vilket kanske inte är avgörande, men kan ju spekulera med det. Om man skulle satsa på Finnair Plus Lumo, samlar man under året 26 short-haul upgrades och 4 long-haul upgrades, om man alltid väljer vouchers när man når 200k, 300k eller 400k poäng, (om jag räknade det rätt). Då konverterar man 26 stycken short-haul upgrade till 6 stycken long-haul upgrade och har totalt 10 stycken long-haul upgrades (5 x tur och retur) per år. Om man kan göra så som jag kan, boka ekonomi (och uppgradera) och fakturera business (med resebudget), kan man räkna att man tjänar ca. 1000 EUR per bokning. Kan man boka tidigt och har litet flexibilitet blir det mer. Då tjänar man 5000 EUR per år genom att gå på Lumo.

Jag är nog i samma läget som du är. Jag skulle kunna nå antigen BAEC Concorde Room eller M&M HON, men inte båda. Idag har jag
BAEC Gold - normalt ca 2.500 TP per år
SAS EBG - nära EBD denna gång, men struntade i det
Miles & More - kvalat varje år sedan 2001, och normalt hamnar jag på runt 175.000 status miles per år, och steget upp till 300.000 är inte så stort

Jag har valt att inte göra det av ett antal olika anledningar:
Jag gillar inte Lufthansa Business ;) så jag flyger hellre med andra bolag som Air Canada, Singapore Airlines etc.
Flexibelt: ibland vill jag åka British Airways och American eller andra bolag
Bibehålla status är svårt

Med SAS väldigt begränsade nätverk skulle jag aldrig satsa på Pandion. Concorde Card ger inte så mycket, så det enda i mitt tycke som är värt något är M&M HON (vet ingenting om Finnair). Men jag har inte orkat bry mig...än.. (efter snart 20 år som statusresenär) :)

Fast även om du inte kvalar för GGL ett endaste år, så får du ju GGL for Life när du tjänat ihop 100 000 lifetime TPs.
Alltså lagom till pension om du fortsätter på nuvarande sätt.

Last edited:
Du får ställa dig en fundering vad allt är värt för dig personligen.

Jag ser det som två delar. Antigen ekonomisk eller service/bekvämlighet/kvalite. Den ekonomiska aspekten är ju övervägande, om du bedömer perks/bekvämlighet likadan på alla bolag. SAS begränsade linjenät kontra Lufthansa kanske inte spelar någon roll för dig med ditt resemönster? Flyger du till New York 15 gånger om året så funkar de flesta bolag. Ekonomin får även ställas i relation till hur mycket 5000EUR är för dig kontra hur stor skillnad det är på både mjuk och hård produkt.

Ja, men då har HON inte så stor extra fördel i markservice. Och trådstartaren skriver business.

Äh, detaljer. Tråkiga detaljer :p

Halvt OT kopplat till trådskaparen, men en del av de Sverigebaserade HON jag har träffat åker ganska mycket inom Europa och det är rätt skönt att ha HON transfer här också. T.ex. så träffade jag någon som var fabrikschef i Östeuropa för ett svensk industrikoncern som pendlade varje vecka i D-klass mellan GOT-MUC-XXX. Gör man det 30x per år (30 veckor av 52) så har du HON.

Det låter i mina öron som du vill ha kvar din nuvarande status på de olika bolagen (variation/valfrihet m.m). Men frågan är vad du vill uppnå med att gå över till ett?
British Airways Executive Club har väl en del "nivåer"/perks kvar efter det att man tjänat in högsta status genom att få jokrar/upgrades. Men deras produkt på marken och i luften kan man ju ha olika åsikter om. Sedan har ju dom Premier-nivån, men den går väl knappast att få genom att flyga det du gör.

Premier kan inte flygas. Det går till beslutsfattare på större kunder om jag har uppfattat rätt.

Problemet är att dessa bara funkar på BA...

Ja fördelen med Miles & More är att det sträcker sig över flera bolag. Känns som det borde vara IAG och inte bara British Airways.

Fast även om du inte kvalar för GGL ett endaste år, så får du ju GGL for Life när du tjänat ihop 100 000 lifetime TPs.
Alltså lagom till pension om du fortsätter på nuvarande sätt.

Nej du, det innebär just nu 30 år x 2.500 TP och jag tänker inte jobba tills jag är 76 år ;) Men däremot resa, ja.. Men Lifetime Gold är inom räckhåll om sisådär 7-8 år.

Inte nödvändigtvis, men oavsett, det krävs styrelsebeslut som jag har för mig ska förnyas varje år för de som har statusen, så det är inget för oss vanliga dödliga resenärer.

Låt mig korrigera mitt tidigare påstående. Den information som finns som är relativt spekulativ är att Premier traditionellt delas ut till personer som på något sätt är involverat i köp av BA:s tjänster, vanligtvis kunder som uppnår över ett tröskelvärde i köp per år. Det har spekuleras i £1m eller mer på årsbasis. Så typiskt har det varit en CEO eller likande. Som du skriver, svårt för någon som bara åker själv en hur mycket man åker med BA.

Dock att det är ett styrelsebeslut har jag aldrig läst någonstans så det var nytt för mig.

Toppen