Senaste nytt

Star Alliance Gold Track . Något nytt?

Nej, nu är du ute och cyklar. Det står Austrian fritt att köpa tillgång till Copenhagen Express (flygplatsens egen fast track) för sina affärsklasspassagerare. De har aktivt valt att inte göra så. Hur kan det vara SAS snålhet?
Det rimliga är väl att det är Austrians snålhet som gör att deras resande i affärsklass inte får FastTrack, och att det är sas snålhet som här att inte star gold får det.

Teamwork!

För att alla andra Star Alliance bolag erbjuder detta till alla andra medlemmar på alla andra flygplatser som är hemmaflygplatser. Jag tar gärna emot bevis på motsatsen att något Star Alliance bolag begränsar SAS Business eller SAS EuroBonus Gold eller Diamond från sin hub.

Jag tycker det är snålt av SAS att inte göra samma sak.
Jag förstår inte hur du tänker. Swiss har valt att köpa tillgång till Copenhagen Express som är en alldeles utmärkt fast track-tjänst. Lufthansa och Austrian har valt att inte göra så. SAS har på Kastrup en tämligen unik lösning som man säkerligen betalar en god slant för och som med all sannolikhet kan vara en konkurrensfördel. Bolagen är ju trots allt konkurrenter.

• Gilla
Reactions: olo
Jag förstår inte hur du tänker. Swiss har valt att köpa tillgång till Copenhagen Express som är en alldeles utmärkt fast track-tjänst. Lufthansa och Austrian har valt att inte göra så. SAS har på Kastrup en tämligen unik lösning som man säkerligen betalar en god slant för och som med all sannolikhet kan vara en konkurrensfördel. Bolagen är ju trots allt konkurrenter.

Till exempel så tillåter United mig att gå i FastTrack i ekonomi med mitt star gold. Och Lufthansa gör det samma. På det sättet kunde sas gott tillåta star gold att använda fast track - men de får det väl inte ens om de flyger sas eller hur? Men det är väl den inkonsekvensen som Star Gold Track är till för att lösa.

Däremot i affärsklass är det upp till varje bolag att välja om det är värt pengarna att betala för fast track åt dem. Där tex Swiss tycker att det är det, och Austrian tycker inte det.

Är det sas som är ansvariga för fast track på Oslo, Stockholm och Köpenhamn? Eller är det flygplatsen?

Låt mig ge följande exempel för förklara:
Du köper en ekonomiklassresa till Dallas, Texas med Star Alliance. Resan går t.ex. via Frankfurt och Newark. Första sträckan utförs av Lufthansa, de andra två av United
Som SAS EBG/EBD kan du gå in via SAS Fast Track i CPH. Om du däremot är United eller Lufthansa Star Gold, kan du inte.
Du väljer att gå landside i Frankfurt
Du går sedan genom Star Gold Fast Track. Det får alla andra också
På Newark har du transit mellan Terminal B och C
Där kan du använda United Fast Track, det kan alla Star Gold

Samma gäller om du hade köpt en affärsklassresa men inte har status-

Så ja, jag känner att SAS är snåla eftersom det inte finns någon quid pro quo, medan SAS Star Gold drar fördel av samma fördel som alla andra.

Är det sas som är ansvariga för fast track på Oslo, Stockholm och Köpenhamn? Eller är det flygplatsen?
I Köpenhamn är det sas, de har ju en egen. Däremot finns det en separat fast track som flygplatsen ansvarar för också.

I Stockholm och Oslo är det flygplatsen - bland annat så köper ju även Norwegian in sig på den.

Jag gissar SAS köper tjänsten av flygplatsen på samma sätt som United gör på Newark eller Lufthansa i Frankfurt.
Och då borde sas betala för att andras star gold ska kunna nyttja denna fast track?
Bästa vore väl om star alliance kunde betala för att sina medlemmar alltid har denna tillgång.

Till exempel så tillåter United mig att gå i FastTrack i ekonomi med mitt star gold. Och Lufthansa gör det samma. På det sättet kunde sas gott tillåta star gold att använda fast track - men de får det väl inte ens om de flyger sas eller hur? Men det är väl den inkonsekvensen som Star Gold Track är till för att lösa.

Däremot i affärsklass är det upp till varje bolag att välja om det är värt pengarna att betala för fast track åt dem. Där tex Swiss tycker att det är det, och Austrian tycker inte det.
Återigen. Ett gäng Star Alliance-bolag låter sina guldkortsinnehavare gå igenom Copenhagen Express. Bland dessa kan nämnas Aegean, Brussels Airlines, AirCanada, Egyptair, Swiss* och Turkish. Lufthansa och Austrian har valt att inte göra det. Jag får inte ihop det med att SAS skulle vara "snåla".

* Copenhagen Airport

upload_2016-8-31_9-53-32.png

Återigen. Ett gäng Star Alliance-bolag låter sina guldkortsinnehavare gå igenom Copenhagen Express. Bland dessa kan nämnas Aegean, Brussels Airlines, AirCanada, Egyptair, Swiss* och Turkish. Lufthansa och Austrian har valt att inte göra det. Jag får inte ihop det med att SAS skulle vara "snåla".

Kanske jag som är lite trög så här på förmiddagen. Men kan alltså en Swiss eller Air Canada star gold gå genom den kontrollen även när de flyger sas?

Jag visste inte ens att de såg skillnad på Sen från de olika miles and more bolagen. Men så har jag aldrig varit över silver i det programmet heller :)

Toppen