Senaste nytt

Star Alliance Gold Track . Något nytt?

Istanbul borde inte räknas till Gold track flygplatserna med deras idiotiska policy att förbjuda Star Alliance partners från fast track.
Jag kallar det inte idioti snarare differentiering.
De premierar sina egna kunder och du som har studerat marknadsföring bör fatta att det är rätt väg att gå.

De premierar sina egna kunder och du som har studerat marknadsföring bör fatta att det är rätt väg att gå.

Fast nog vore det bra om man tänkte större och ur ett Star Alliance perspektiv. E.g. Tanken på LHR är ju likväl god, även om kön är seg.
Differentiering när det kommer till, mer eller mindre, basförmåner i star-konceptet känns heller inte rätt.

Jag tycker att Turkish Airlines redan har tillräckligt med differentiering där de erbjuder sina egna Business Class passagerare och Elite Plus medlemmar direkt tillgång till loungen från landside. Här känns det mest som att man konkurrerar för hårt med sina allianspartners på sin hemmabas där de i jämförelse med TK har en näst intill obefintlig närvaro. Likaså tar det död på kundfokuset som man försöker skapa genom Gold Track konceptet, och Star Alliance i övrigt. Tror nog att många EBG/EBD skulle bli arga om de nekades fast track på Arlanda för att de inte reste med SAS.

Tror nog att många EBG/EBD skulle bli arga om de nekades fast track på Arlanda för att de inte reste med SAS.
Det skulle bli konkurrensfördel för SAS som annars inte har så många fördelar mot konkurrenter.
Annars finns det ingen motivering om varför man ska köpa just SAS opererad flight istället för Lufthansa eller andra flygbolag ut till Europa.
Vad kommer sedan? Jo, många statusmedlemmar kommer att klaga att der är alldeles för många som har tillgång till Fast track. Känner du igen mönstret från loungediskussion?

Star Alliance är ett samarbete men varje flygbolag har egna intresse att gå i vinst. Skänker man en av få fördelarna till sina konkurrenter är inte ett smart drag.

Sedan är det en annan sak när Star Alliance har beslutat att alla medlemsflygbolag erbjuda Fast track åt andra medlemsflygbolags statusmedlemmar men som jag har uppfattat, det är inte så än.

Är inte det största problemet Ataturks flygplats i sig och att den sedan något år tillbaka varit alltför liten för den mängd som redan strömmar igenom, i kombination med en fantastisk (ironi) turkisk effektivitet. Tror ärligt att det inte finns ett uns till möjlighet på den flygplatsen till förbättring för den stora massan, därför satsar de enbart på sina elite plus kunder, vilket kan tyckas vara premierande ena sidan, men å andra sidan inte för de alla andra. Kolla bara på business incheckningsköerna som oftast är lika långa som Eco köerna. Well det är ingen hemlighet att TK expanderat för fort och servicen på marken lider

Utan att vara expert på Skyteam verkar de ha kommit längst i en gemensam plattform för alla medlemmar. oneworld har kommit en bra bit på vägen även om några bolag envisas med att tjafsa medan Star Alliance mest känns som en lös samling flygbolag där de medverkande bolagen kan välja lite vad de vill erbjuda. Är Star Alliance helt enkelt för stor för att kunna erbjuda ett likvärdigt koncept rakt igenom?

Toppen