Senaste nytt

Star Alliance Gold Track . Något nytt?

Har försökt leta, men inte hittat, info om Gold Track bara gäller mig personligen eller om det är som på SAS, dvs att jag får ta med mig 4 familjemedlemmar?
Är det någon som vet?

Har försökt leta, men inte hittat, info om Gold Track bara gäller mig personligen eller om det är som på SAS, dvs att jag får ta med mig 4 familjemedlemmar?
Är det någon som vet?

Dig personligen, officiellt.

På vissa flygplatser har jag frågat snällt om jag rest med en kompis, oftast inga problem. Även på Arlanda funkar det om man frågar på T5... T4:s antika personal brukar dock sällan vara medgörliga!

Ett tips är också att om man bokar biljetter med United, om en person har guld, får alla på samma bokning tillgång till Premier Access :) var iaf så fram till 2015!

På LHR T2 så brukar jag ta med mig två resekamrater på Gold Track. Dock så är det ju slow-track där som alla vet....

På T5 så fick jag ta med mig en kompis på samma bokning. Det stod till och med "Fast track ok" på skärmen när de scannrade hans boardingkort.

Så var det inte fallet när jag flög med Turkish Airlines från Istanbul förra året.
Jag hade SAS EuroBonus Gold men ingen tillgång till Fast track.
Ändringen trädde i kraft 1 September 2014, så det ska ha gällt då.
Enligt Star Alliance Gold Track webbsida (Gold Track - Star Alliance) , Turkish Airlines är enda "participating airlines" till Gold Track på Istanbul Ataturk flygplats.

Screenshot20160708 03 GT.png

Detta tolkar jag som att man måste resa med Turkish Airlines för att kunna använda Gold Track där.

T ex när jag söker Gold Track på Zürich flygplats så får jag så här många flygbolag som "participating airlines". Så det bör betyda att det är olika på olika flygplatser.

Screenshot20160708 04 GT.png

Använde Gold track på brussels flygplats i juni, riktigt smidigt.. En person framför mig där mot säkert över 100 i vanlig security.

Eftersom Gold track är relativt nytt och under införande så är nog Star Alliance hemsida inte helt uppdaterad ännu.

Använde Gold track på brussels flygplats i juni, riktigt smidigt.. En person framför mig där mot säkert över 100 i vanlig security.

Eftersom Gold track är relativt nytt och under införande så är nog Star Alliance hemsida inte helt uppdaterad ännu.

Brussels personal på fast tracken är lite lustig jag blir ibland nekad fast track om det inte står på bording card(2/10). Jag behöver lite poäng till M&M.
Men att komma in i lounge är inga problem även om jag bara visar EBG kortet

På Bryssel funkade inte automatspärren när jag scannade mitt boardingkort för ANA Business Class. Osäker om statusen var inlagd då det inte stod på boardingkortet. Fick ta kontakt med personal som öppnade grinden åt mig.

Fast Track: det här är för mig SAS snålhet. Finns det några större Star Alliance hubbar där det inte finns 100% täckning för alla Star Gold och affärsklass gällande Fast Track? Lufthansa/Swiss/Austrian bjuder alla Star Gold och Business på Fast Track i Munchen, Frankfurt, Zurich, Geneve och Wien. United/Thai och Singapore gör samma sak. SAS i Oslo, Stockholm och Köpenhamn? Där känns det som att det som betyder något är:
Din farfars mors stjärntecken
Fullmåne eller inte?
Avresa mellan 04.52 och 05.03 på dagar utan "g" i namnet
SAS Gold och Diamond reser gräddfil på alla andra Star Alliance bolag, men SAS kan inte ställa upp för de andra bolagen
Nej, nu är du ute och cyklar. Det står Austrian fritt att köpa tillgång till Copenhagen Express (flygplatsens egen fast track) för sina affärsklasspassagerare. De har aktivt valt att inte göra så. Hur kan det vara SAS snålhet?

Nej, nu är du ute och cyklar. Det står Austrian fritt att köpa tillgång till Copenhagen Express (flygplatsens egen fast track) för sina affärsklasspassagerare. De har aktivt valt att inte göra så. Hur kan det vara SAS snålhet?

För att alla andra Star Alliance bolag erbjuder detta till alla andra medlemmar på alla andra flygplatser som är hemmaflygplatser. Jag tar gärna emot bevis på motsatsen att något Star Alliance bolag begränsar SAS Business eller SAS EuroBonus Gold eller Diamond från sin hub.

Jag tycker det är snålt av SAS att inte göra samma sak.

Toppen