Senaste nytt

Stämmer detta verkligen angående SAS EBG?

280 segment per år på LH intra EU - stackars sate.

Fattar inte hur han orkar. Tror jag har gjort hälften ett år inom Europa och hade kräksjukan när julen kom, inte ett plan till tänkte jag typ den 19 december innan jag klev på till USA några dagar senare :cool:

Det var det jag tänkte, jag förstod först inte vad du menade.
Min uppfattning har som jag skrivit tidigare varit att Miles & More (LUFTHANSA Group) har varit riktigt svårt att uppnå en nivå.
Således är det alltså Miles & Smiles eller EB som gäller.

Jag är faktiskt inbokad på den turen, 1290:- betalade jag.
Frågan blir ju vilket program man krediterar dom till sen : )

Nu är jag tillbaka efter en löprunda, förhoppningsvis klarare i huvudet:D

Nu tar vi en sammanfattning :) :

1. SAS är ju inte så dumt sedan de uppgraderade till 100% på Low Eco. Mer fördelar är 100% på United Airlines också, vilket innebär ett ganska brett linjenät. Ännu en fördel är möjligheten till extrapoäng genom kreditkortsköp. 125% intjäning som Guldmedlem på SAS-flygningar. Minus är att man måste återkvala för samma summa varje år (givetvis lättare när man har 125% som guld dock).

2. TK Miles & Smiles. Status är giltigt i två år. 100% kreditering på SAS ungdomsbiljetter, Ethiopian Low Eco och TK Low Eco. 125% på Comfort Class som Basmedlem, 150% som Platinamedlem. Lätt att återkvala (man kan t.om köpa poäng för återkvalning). Billigt att ta ut bonusresor med TK, speciellt under rea. Minus är att poängen måste förbrukas inom 3år. Ett annat minus är att kortet inte kan kopplas ihop med kredit/betalkort.

3. Aegean Miles & Bonus. Lättaste FFP att uppnå status hos. Efter endast 19.000 miles är Guldkortet ditt. Kortet är giltigt i 3år!. 100% intjäning med Ethiopian Low Eco & SAS ungdom. Minus är att kortet inte tillåter reward/award-biljetter med andra Star Alliance-bolag. Ingen kreditkortskombination möjlig här heller.

Skulle därmed föreslå att du satsar på endast nr 1, eller en kombination mellan 1+2 alt 1+3 :)
Om extrapoäng genom kreditkortsköp inte är av intresse, då gäller nr 2.

PS. Köpte du din Barcelonabiljett som ungdomsbiljett eller till vanligt kampanjpris? Med vanligt kampanjpris är det inte 100% till andra program än SAS Eurobonus.

Nu är jag tillbaka efter en löprunda, förhoppningsvis klarare i huvudet:D

PS. Köpte du din Barcelonabiljett som ungdomsbiljett eller till vanligt kampanjpris? Med vanligt kampanjpris är det inte 100% till andra program än SAS Eurobonus.
¨

Som vanlig biljett via sas.se(?) Då får väl jag ta SAS då :)

Sjukt omständigt på EB.
Jag ringde dom precis och bad dom fixa så mitt namn på kortet är rätt (Det stod Erikssn (glömt "O" alltså)..

För det så var jag tvungen att ta kort på passet, skriva ut samt posta till Stockholm (förstår ni arbetet för ett litet O?) suck..
Därför ringde jag nu och sa upp mitt EB även om jag hade lite poäng på det men struntsamma, tid är pengar(poäng) det också.

En nackdel med Smiles & Miles är:

"You need to send your original boarding passes and the ticket copies to Turkish Airlines Head Office 8th floor Product Development Management 34149 Yeşilköy, ISTANBUL TURKEY in order to earn mileage credit for flights flown on our Program Partner Airlines."

Glömmer jag alltså att skriva i vid bokning så måste jag skicka brev ända till Turkiet och dessutom ej tappa bort boarding pass osv + att jag måste lita på postgången annars är jag körd, inte lite nervöst inte...
Lite smått segt.

Last edited:
Ett alternativ om du vill ha mycket poäng till Eurobonus är att flyga MXP-CAI-NRT med EgyptAir i business... Vi har många gånger diskuterat de brister som finns med det bolaget (det mesta kanske:p), men de har otrolig kreditering för pengarna!

MXP-CAI-NRT = 30.400miles med 200% kreditering till Eurobonus (ca 13.500kr). Boka sedan ARN-MXP (SAS) T/R som anslutningsflyg 2.100miles (ca 1.500kr). Då får du ihop 33.000miles på två flygningar. Då är du redan silvermedlem och får 15% bonus på SAS-flygningar de resterande
17.000miles som återstår till guld.

Ett alternativ om du vill ha mycket poäng till Eurobonus är att flyga MXP-CAI-NRT med EgyptAir i business... Vi har många gånger diskuterat de brister som finns med det bolaget (det mesta kanske:p), men de har otrolig kreditering för pengarna!

MXP-CAI-NRT = 30.400miles med 200% kreditering till Eurobonus (ca 13.500kr). Boka sedan ARN-MXP (SAS) T/R som anslutningsflyg 2.100miles (ca 1.500kr). Då får du ihop 33.000miles på två flygningar. Då är du redan silvermedlem och får 15% bonus på SAS-flygningar de resterande
17.000miles som återstår till guld.

Egyptair B777-300ER Inflight: CAI-NRT (1) Meal Time - YouTube

Inte så dåligt med "leg-room" i Business där.
Finns det något bra program där man kan se hur mycket poäng tex denna rutt ger i ekonomiklass:

(ARN - LAX - SXM - CUN - BZE - MIA - ARN)

Via SAS kan man ju bara se vad poäng ger på direktflyg?

Last edited:
Du tycker alltså att det är värt det att få status men mindre miles? Jag kan ju bara tala av egen erfarenhet, men jag få in 2/3 av mina miles via kreditkort, om inte mer. Det skulle vara rent förödande för mig att byta från EB till något annat.

Du tycker alltså att det är värt det att få status men mindre miles? Jag kan ju bara tala av egen erfarenhet, men jag få in 2/3 av mina miles via kreditkort, om inte mer. Det skulle vara rent förödande för mig att byta från EB till något annat.

Jag vet inte om du såg tidigare men jag ska skaffa BA Visa och använda det för övriga inköp. :)

En kombination är ju trevligt :)

Toppen