Senaste nytt

Stämmer detta verkligen angående SAS EBG?

Så här har jag tänkt just nu:

Star Alliance:
MIles & Smiles eller Miles & More, Lufthansa är ju bolaget jag flyger mest med då jag åker till Barcelona stup i kvarten, vilket är bäst då?
Bubblare: SAS Eurobonus.

One World:
British Airways Executive + VISA kort.

Nackdelen med att skippa EBG är ju att jag inte kan ta deras Mastercard med poängintjäning på allt jag köper men jag får väl helt enkelt ta allt det jag köper på BA VISA.
Men ska inte det programmet krånga lite? Enligt vad jag läst här på BC.se, att det ibland blir felkreditering av Avios och allt möjligt.

Ah, detta är verkligen den djupaste djungeln för en som är ny i gemet i alla fall!

Last edited:
Om man inte flyger mycket, så är nog Aegan Miles & Bonus det som man ska satsa på.

Men det finns en klar nackdel som man ska vara medveten om ifall man väljer något annat än EB: Man har svårt att få ihop extra poäng/miles förutom det man flyger ihop då det inte finns kreditkort man kan kombinera.

Stort tack för hjälpen!

Jag är 21 år så Miles&More kanske är bäst trots allt, sen har jag ju några tusen poäng redan som kan vara en bra start.
Antingen stannar jag kvar eller tar Miles&Smiles, är det någon skillnad?

Jag är fullständigt förvirrad idag. Miles & More är inget att satsa på om man inte reser MYCKET, däremot Miles & Smiles :)

Se Seat56f kommentar.... Utan den hade jag väl lurat dig helt...:p

Om man inte flyger mycket, så är nog Aegan Miles & Bonus det som man ska satsa på.

Men det finns en klar nackdel som man ska vara medveten om ifall man väljer något annat än EB: Man har svårt att få ihop extra poäng/miles förutom det man flyger ihop då det inte finns kreditkort man kan kombinera.

Helt klart. Men du kan inte plocka ut bonusresor med andra bolag då va? :) Iofs kanske inget problem om man reser så lite.

Jag är fullständigt förvirrad idag. Miles & More är inget att satsa på om man inte reser MYCKET, däremot Miles & Smiles :)

Se Seat56f kommentar.... Utan den hade jag väl lurat dig helt...:p

Det var det jag tänkte, jag förstod först inte vad du menade.
Min uppfattning har som jag skrivit tidigare varit att Miles & More (LUFTHANSA Group) har varit riktigt svårt att uppnå en nivå.
Således är det alltså Miles & Smiles eller EB som gäller.

Tja, SAS är ju inte nödvändigtvis helt fel ändå, om ARN-BCN är din vanligaste rutt:

http://www.businessclass.se/sas-eur...st-denis-reunion-sas-eurobonus.html#post52036

Jag är faktiskt inbokad på den turen, 1290:- betalade jag.
Frågan blir ju vilket program man krediterar dom till sen : )

Last edited:

Man ska nog tillägga att M&M numera inte är jättebra om man reser mycket, men bara i economy. Tidigare fick man ju HON-miles även i economy, men snart får man bara dessa i C och F, vilket gör att även om man flyger ihop 600k miles över två år så blir man ändå inte mer än SEN.

Personligen tycker jag att man borde bil HON++ om man flyger ihop 600k över två år i Y.

Man ska nog tillägga att M&M numera inte är jättebra om man reser mycket, men bara i economy. Tidigare fick man ju HON-miles även i economy, men snart får man bara dessa i C och F, vilket gör att även om man flyger ihop 600k miles över två år så blir man ändå inte mer än SEN.

Personligen tycker jag att man borde bil HON++ om man flyger ihop 600k över två år i Y.

Rätt sjukt, 600K miles är enormt, 25 miles / månad.
Det ska vara givet med SEN, det håller jag med om.

En annan fråga angående M&S.

Vad gör jag när jag ska signa upp på Miles & Smiles och Västerås inte finns med som stad?
Den saknas i listan, ska jag välja Sala Railstation istället? *lol*

Last edited:
http://www.sas.se/eurobonus/om-eurobonus/hur-fungerar/Medlemsnivaer/guld/

Snabba på din väg till Guldnivån med kvalificerande flygningar* med SAS, Blue1 eller Widerøe i samtliga bokningsklasser.

*50 enkelresor*

Jag kan alltså göra 50 inrikesresor så är jag SAS EBG, är detta ett grovt missförstånd från min sida?
Isåfall kan man ju skaffa EBG för under 20.000:- ?? (Stockholm - Göteborg = 369:- / enkel).

Detta kan väl knappast stämma? Då borde ju varannan person i Sverige vara EBG, då tappar det ju lite av värdet.

Det fungerar. Jag blev EBG för under 20,000 SEK. Förra perioden var det dock 40 enkelresor som gällde.. Inte det roligaste jag gjort och kommer inte göra om det men det var ett intressant projekt :).

Jag är Miles & More, och det är som Agehall beskriver väldigt bra om man reser i C eller F, mindre bra om man reser i Y. T.o.m. är det så att från och med maj är det även sämre med billiga C-kabin biljetter (bokningsklass "P" och "Z") som är vad jag vanligtvis använder.

Så inom Star skulle jag (idag) inte slå ett slag för M&M om man inte reser mycket på dyrare biljetter. Men när man har SEN är det bra tycker jag personligen.

Gällande HON så har det fram till nu inte varit omöjligt att uppnå. T.ex. har jag snittat GBP 395 på mina "Z" biljetter mellan LHR och ARN via ZRH. Dessa genererar 10,000 status miles, så 30 av dessa per ett år i två år är inte omöjligt. Alternativt kan man åka ARN-ZRH-BKK för 17,000kr i "Z" och det blir väl så där ca 35,000 status miles per resa. Nio per år i två år är hellre inte omöjligt. Från 1 september måste man upp i "D" för detta som är ca 3,000kr mer per resa.

Min gamla chef var HON, och under ett år så samlade han ihop 1.7m M&M miles. Jag vet inte hur mycket av detta som var HON miles han åkte en del SQ F, men en stor del var. Jag tror han åkte 10x till MEL (kombination LH/SQ F) samt 10x till GRU på samma år. Bara där har du typ en mille. Jag tror att han åkte MEL-SIN-MUC-FRA-GRU en gång för att undvika att åka med:
Domestic and International Flights in aerolineas.com

Sen träffade jag en annan HON på en resa med Lufthansa under EM 2008. Han pendlade mellan Polen och Göteborg, och det blev 70 x 4 segment per år alltid via MUC. Så 700,000 HON poäng per år med andra ord :cool:

Jag orkar inte något av det som jag skriver ovan, och båda herrar är betydligt äldre (och rikare) än vad jag är :p

Toppen