Senaste nytt

Ställen att besöka i Sveriges olika landskap

jsn

Medlem
Som ni vet så gillar jag att köra bil... Jag har klarat av mitt förra projekt, att köra runt Sveriges fem stora sjöar, och börjar nu fila på nästa projekt som kan bli att besöka alla Sveriges landskap (Gotland är tyvärr lite tveksamt då det inte går att köra dit :( ) och här behöver jag er input och hjälp. Ni BC-medlemmar kommer ju från alla delar av Sverige, så alla landskap måste vara representerade av experter.

Om jag skulle besöka en plats i varje landskap, vilken plats skulle då det vara? Och varför just den platsen? Ge gärna ett förslag inkl kort motivering varför det är just den platsen i landskapet jag skall besöka :)

Det är roligt med lite anorlunda saker som detta, jag önskar jag hade tid till detta.
Mitt ( första) förslag blir sveriges medelpunkt lite öster om Östersund. Jag minns inte vad byn heter.
Motivering just för att ha varit i sveriges centrum. Tyvärr finns det inte mycket att göra där

• Gilla
Reactions: jsn
(Gotland är tyvärr lite tveksamt då det inte går att köra dit :( )
Om jag skulle besöka en plats i varje landskap, vilken plats skulle då det vara? Och varför just den platsen? Ge gärna ett förslag inkl kort motivering varför det är just den platsen i landskapet jag skall besöka :)

Det går färjor till Gotland, så jag ser inte problemet?

I Halland skulle jag säga Varberg (jag kan vara lite partisk i frågan dock ;) ). För den historieintresserade finns Fästningen med Muséet och Bockstensmannen. I Varberg går också västkustens gräns mellan i huvudsak sandstränder i söder (Apelviken och söderut) och klippstränder i norr (strandpromenaden och norrut). Många bra restauranger har dykt upp på senare år också.

Det är roligt med lite anorlunda saker som detta, jag önskar jag hade tid till detta.
Mitt ( första) förslag blir sveriges medelpunkt lite öster om Östersund. Jag minns inte vad byn heter.
Motivering just för att ha varit i sveriges centrum. Tyvärr finns det inte mycket att göra där

Flataklocken, vid Munkbysjön i Ånge kommun. Det är ett berg med ganska fin utsikt och det finns ett besökscenter.

• Gilla
Det går färjor till Gotland, så jag ser inte problemet?

I Halland skulle jag säga Varberg (jag kan vara lite partisk i frågan dock ;) ). För den historieintresserade finns Fästningen med Muséet och Bockstensmannen. I Varberg går också västkustens gräns mellan i huvudsak sandstränder i söder (Apelviken och söderut) och klippstränder i norr (strandpromenaden och norrut). Många bra restauranger har dykt upp på senare år också.
OT, men bra restauranger i plural? Möjligtvis att Hus 13 en bra dag kan gå under benämningen bra restaurang, men att det finns många måste jag säga emot.

Vi får inte glömma femte vik, sandstrand och klippor i en härlig mix.

Du glömde ju också världsarvet strax utanför Varberg, radiostationen i Grimeton. Har ju blivit klassat som världens tråkigaste världsarv. Även om de kan vara roliga att klättra i och bra som åskledare så är jag böjd att hålla med.

• Gilla
När du besöker Skåne är det enligt min mening Österlen du skall besöka. Detta är en idyll med massor av kultur och bra mat. Du kan besöka denna plats året runt. Det behöver inte vara på sommaren, även om det är som bäst då med bad (alltid kallt i vattnet, men det har sin charm). Jag föreslår besök på Österlen utanför högsäsong. Besök de pittoreska fiskesamhällena från Kåseberga till Kivik. Inta lunch med sillmacka eller skaldjur i Kåseberga, men innan maten ta en promenad till skeppssättningen Ale stenar som ligger högst uppe på åsen. En fika på Olof Viktors i Glemmingebro är också värt ett besök.

Är du intresserad av fyrtorn så gör ett stopp i Sandhammaren. Du fortsätter sedan längs kustvägen genom alla små fiskesamhällen på väg mot Simrishamn.

Stanna till och gör en stadspromenad i Simrishamn, eller varför inte övernatta på Hotell Svea som var Fritjof Nilsson Piratens favoritställe. Ät en god middag i deras restaurant.

Fortsätt vidare mot Kivik och avsluta i Brösarps backar med en ytterligare promenad i den fina naturen längs kusten. Är du konstintresserad har du många konstnärer i byarna du passerar eller dess närhet. Gunilla Mann i Rörum är en av mina favoriter. På väg till Brösarp gör du en avstickare till Skåne Tranås där finns Österlen Choklad som tillverkar utsökta praliner som är perfekta till kvällswiskeyn.

Detta var bara ett axplock av vad som finns på Österlen och är definitivt värt ett besök.

Österlen slutar vid Brösarp, drar man en linje från Brösarp till en punkt strax ost om Ystad så är detta Österlen. En del politiker har helt felaktigt fått för sig att även Kristianstads flygplats i Everöd kan räknas in i Österlen, vilket är helt befängt. Den ligger i snapphanebygden Göinge. Att benämna denna flygplats för Kristianstad/Österlen flygplats är lika tokigt som missvisande. Skall jag resa till Österlen med flyg blir det Sturup och sedan hyrbil.

Är det uppbyggt? Då måste jag åka förbi nästa gång jag är hemma i skogarna. Hade ingen aning.
Yes, invigningen var 7 maj och jag var där i söndags och tog en riktigt god fika!

20170917_153938_resized.jpg
20170917_152623_resized.jpg
1.jpg 20170917_152614_resized.jpg
20170917_152617_resized.jpg 20170917_152626_resized.jpg

Toppen