Senaste nytt

Ställen att besöka i Sveriges olika landskap

Skåne - Smygehuk, Sveriges sydligaste punkt
Blekinge - Karlskronas skärgård, går att bila till ett par ställen
Halland - Laholmsbukten, något ofta ser på vägen ARN-CPH från 10 000 meters höjd, är bättre än det ser ut uppifrån
Öland - Ölands södra udde, ett mecka för ornitologer vissa delar av året
Småland - Visingsö, här styrdes landet ifrån en gång i tiden
Västra Götaland - Varnhems kyrka, här ligger gott om kungar begravna.
Bohuslän - Kosteröarna, Sveriges västligaste punkt
Dalsland - Håverudsakvedukten, vem vill inte se en kanal byggd ovanför en å?
Värmland - Väg 62 norr från Karlstad i Klarälvens dalgång, du gillar ju bevisligen vatten
Närke - Hallsbergs järnvägsstation och mittpunkten i det svenska järnvägsnätet
Östra Götaland - Bergs slussar i Göta kanal, 11 slussar på samma ställe. Mäktigt bygge
Södermanland - Tyresta Nationalpark, stora delar brann ner och fick sen växa fritt.
Uppland - Älvkarleby - strosa runt vid vattenkraftverket och fiska nedströms det
Västmanland - Elsas konditori, Norberg är en institution som ska besökas
Dalarna - Världens största Dalahäst finns i Avesta (eller njupeskär för Sveriges högsta vattenfall)
Gästrikland - Ockelbo, för innerst inne är du intresserad av var prins Daniel kommer ifrån
Hälsingland - Kör längs Ljusnans dalgång, en av Sveriges vackraste vägar sommartid i min mening.
Härjedalen - Bruksvallarna, Sveriges längdskidmecka
Medelpad - Flataklocken, Sveriges geografiska mittpunkt
Ångermanland - Dödafallet, en herre lyckades dra om älvfåran förbi ett vattenfall
Jämtland - Åre vintertid, bra "fika" vintertid.
Västerbotten - Boliden, orten som namngett ett av Sveriges största gruvbolag
Norrbotten - Haparanda, Sveriges östligaste punkt
Lappland - Treriksröset, Sveriges nordligaste punkt

Ångermanland - Dödafallet, en herre lyckades dra om älvfåran förbi ett vattenfall

Det är en läcker plats att besöka, jag var där i sommar för första gången på minst 25 år, men det är häftigt att se och en intressant historia. Det ligger om vi skall vara korrekt i Jämtland, men är man på väg österut från Östersund så är det inte så våldsamt långt, finnes även ett litet fik.

För Ångermanland skulle jag alla dagar i veckan rekommendera Ulvön, men eftersom det är bilåkning så är det nog trevligare att svänga upp norr om Härnösand och följa Ångermanälven norrut, inte den vackraste vägsträckan i Sverige, men den tar dig till/från Östersund om det är den "sväng" som blir aktuell :)

Edit: Efter den vägen finns även ett bilmuseum i Lunne, även det kan vara ett kul stopp!

Som naturälskare vill jag här ge mina mina tips i Sveriges alla landskap:

Skåne - Kopparhatten/Söderåsen
Bleking - stadsvandring i Karlskrona
Halland - Åkulla skogar
Småland - Store Mosse
Öland - Alvaret
Gotland - Gotska Sandön
Bohuslän - Orust västra kust
Västergötland - Galtåsen
Östergötland - Omberg
Södermanland - Tunaberg
Närke - Rusakulan
Västmanland - Engelsberg
Värmland - Vandringsleden mellan Branäs och
Gästrikland - Kungsberget
Medelpad - Södra Berget
Dalarna - Fulufjället och Njupeskär
Ångermanland - Skuleberget
Härjedalen - Helagsfjället
Jämtland - Storsnasen
Västerbotten - Borgafjäll
Norrbotten - Storforsen
Lappland - Akkassivet

Inte jätteviktigt kanske, men Borgafjäll ligger i landskapet Lappland, men länet Västerbotten.

Mvh
Lapplänningen. :)

Besöket i Östergötland går givetvis till Åtvidaberg och den enda fungerande solkanonen i världen! Skjuts varje dag klockan 13.00 och minnesvärda historier utlovas. Klart värt ett besök!

• Gilla
Reactions: jsn
Härligt! Nu börjar det rasa in tips på allvar :) Det här kan bli riktigt roligt!

Halland - Åkulla skogar
Småland - Store Mosse
Öland - Alvaret
Gotland - Gotska Sandön
Västergötland - Galtåsen
Östergötland - Omberg
Södermanland - Tunaberg
Närke - Rusakulan
Västmanland - Engelsberg
Medelpad - Södra Berget
Jämtland - Storsnasen
Norrbotten - Storforsen
Lappland - Akkassivet
Mycket trevliga förslag. Men jag måste missa, men vilka tips har du i Dalsland, Uppland och Hälsingland?

Värmland - Väg 62 norr från Karlstad i Klarälvens dalgång, du gillar ju bevisligen vatten
:D
Lappland - Treriksröset, Sveriges nordligaste punkt
Treriksröset har kommit upp ett antal gånger, och det är ett ställe jag verkligen vill ta mig till någon gång, men nu pratar vi om en road trip ;) Mig veterligen måste jag vandra mer än ett rimligt antal steg från bilen till röset...?

Last edited:

Halland - Åkulla skogar
Småland - Store Mosse
Öland - Alvaret
Gotland - Gotska Sandön
Västergötland - Galtåsen
Östergötland - Omberg
Södermanland - Tunaberg
Närke - Rusakulan
Västmanland - Engelsberg
Medelpad - Södra Berget
Jämtland - Storsnasen
Norrbotten - Storforsen
Lappland - Akkassivet
Det blir inte riktigt rätt att sätta Borgafjäll under Västerbotten om du samtigt har med Lappland. Borgafjäll ligger nämligen i Västerbottens län men i södra Lappland. Västerbottens landskap är bara hälften så stort som länet.

Edit: Läste vidare i tråden och såg att någon annan redan påpekat samma sak. :)
Vindelälven med Mårdseleforsarna kanske? Holmön?

Last edited:
  • Gilla
Reactions: jsn
Västmanland och Svenska kulturhistoriska Elsa Andersons Konditori som tack och lov är uppbygd igen efter branden 2015.

Har missat fullständigt att det hade brunnit. Det var ju ett obligatoriskt stopp om man åkte förbi Norberg. Trevligt att dom har byggt upp det igen, men frågan är hur man lyckas återskapa känslan av det gamla huset. Men av bilderna att döma ser det inte helt galet ut.

Västra Götaland - Varnhems kyrka, här ligger gott om kungar begravna.

Den här glädjer mig. Jag är döpt och konfirmerad där. Far, farmor, farfar och mormor har sin sista vila där. Klosterkyrkan är ju magnifik och i och med att man hittade den gamla kyrkoruinen på toppen av backen bakom kyrkan kan man numera besöka Kata gård, som innebar att man måste skriva om Sveriges medeltida historia. Titta gärna på vetenskapens värld. Visserligen är jag part i målet, men nu på lite äldre dar, inser jag den historiska betydelsen av byhålan där jag växte upp. Det var ju ingen liten stenkyrka man smällde upp där för 1000 år sedan, det lär ha funnits en hel del pengar och makt där på den tiden. Sedan är det intressant att konstatera att inget varar för evigt när det gäller pengar och makt.

Även om jag är part i målet kan jag starkt rekommendera ett besök, men läs på lite innan, eller titta på avsnittet från vetenskapens värld.

Last edited:
Mycket sevärdheter här nu. Antar att det är ok att lägga in alternativa tips :) Börjar från söder...

Skåne: Höganäs/Mölle är läckert, missa inte outleten i Höganäs. En kombo med tura över sundet så är dagen gjord.
Blekinge: Sölvesborg och Karlskona är favoriterna. Av olika och en del privata skäl :)
Halland: Skrea strand, Kåsa och Kärradal erbjuder Sveriges bästa bad!
Småland: Sök dig mot glasriket. Kräftfiske så här års i någon av sjöarna utanför Lessebo är oslagbart.
Gotland: Ta bilen från Visby till Fårö. Sista biten så känns det på riktigt att man lämnat Sveriges fastland.
Västergötland: Starta dagen med shopping kring Borås. Ta eftermiddagen i båt på Vänern från Kållandsö.
Bohuslän: Många pärlor, men bara att köra sista biten ut mot Marstrand slår det mesta. Ta en tur till Åstol också!
Dalsland: Akvedukten Håverud givetvis. Kombinera med en båttur från Mellerud/Köpmannebro
Östergötland: Visualiseringscentret i Norrköping. Lampan på Hospitalsgatan för boende/mat rekommenderas.
Södermanland: Här finns ju allt. Jakt i Katrineholm, Båtturer i Mälaren från Strängnäs, eller varför inte Trosa - världens ände...
Värmland: Självklart Höljes för den som jag gillar motorsport. Vintertid är det skotern som gäller.
Närke: Örebro är trevligt, med mycket fina matställen. Gillar också trakten kring Askersund.
Dalarna: Hur man än vänder och vrider, så är Sälen vinnaren. Nöjescentrum!
Gästrikland: Lite oerfaren, men har ändå varit i Gävle och kollat Brynäs.
Hälsingland: Finns många fina ställen. Jag tipsar om Bergshollet i Järvsö!
Härjedalen: Fina möjligheter till jakt och andra uteaktiviteter. Svårtillgängligt dock med vägar som har mycket att önska.
Medelpad: Södra Berget i Sundsvall, men bo helst på Knaust. Tranviken på Alnö på sommaren är riktigt fint!
Ångermanland: Höga kusten såklart. En surströmmingslunch på Ulvön - to die for...
Jämtland: Erbjuder så mycket. Hit reser man vintertid.
Västebotten. Trots att de större städerna ligger vid kusten så är inlandet favoriten.
Norrbotten; Luleå på sommarhalvåret är fint, och Kalix skärgåd är superfin.

Håll till godo :O)

Har missat fullständigt att det hade brunnit. Det var ju ett obligatoriskt stopp om man åkte förbi Norberg. Trevligt att dom har byggt upp det igen, men frågan är hur man lyckas återskapa känslan av det gamla huset. Men av bilderna att döma ser det inte helt galet ut.
Känslan var riktigt bra (läs gammal) förutom golvet tyvärr som kändes som ett vitlaserat laminatgolv. :(

Toppen