Senaste nytt

Ställen att besöka i Sveriges olika landskap

Du har fått en trevligbeskrivning av Skåne redan ovan av @Alf

Jag skulle dock lägga till Smygehuk, Sveriges sydligaste udde. Här finns det en klassisk fotoplats med en skylt som berättar att det är här Sverige börjar/slutar. Samt vägvisare med avstånd utskrivna som indikerar hur långt Sverige faktiskt är.

Smygehuk ligger inte långt ifrån Ales stenar som omnämnt ovan och Glimminge Hus, den gamla fästningen som idag är öppen för besök. Sommartid håller en lokal historieberättare föreställningar, kvällstid, inne i Glimminge Hus. Man sitter på enkla stolar, i sommarnatten, med endast stearinljus sim lyser upp rummet. Vinden visslar i gluggarna och historierna är från en svunnen tid, med mycket inlevelse och med ruskiga inslag. Han har en fantastisk berättarteknik och trollbinder publiken enbart med sin röst, inga specialeffekter alls!
Hiskeliga historier på Glimmingehus | Skånska Dagbladet

Sedan ska man förstås ha kört över Hallandsåsen, sett Öresundsbron i Malmö, Boutställning Hej99-kvarteren i Helsingborg, Boutställning 01-kvarteren i Malmö på Kockums gamla varvsmark där Kockumskranen tidigare stod. Kör man E6 från Malmö mot Smygehuk, kommer man först till Trelleborg, Sveriges sydligaste stad som manifesterar sitt sydliga läge genom att ha riktiga palmer längs infarten mot staden/hamnen. Palmerna står ute vår, sommar och tidig höst sedan ersätts de vintertid av granar. I Trelleborg äter du förstås lunch i stadens högst belägna restaurang, Horizont, som ligger högst upp i en gammal ångkvarn, belägen precis nere vid hamnen. Fri, ohindrad utsikt över Östersjön ner mot kontinenten och Sveriges tredje största hamn, som förstås sjuder av liv och rörelse nästan jämnt. Menyer - Restaurang Horisont

I övrigt tycker jag nog att charmiga Österlen är väl värt ett besök, precis som @Alf skriver ovan. Kiviks musteri ger ibland guidade turer och dessa är mycket charmiga. Gillar man dessutom ”dryck” kan man här lära sig en del av de kunniga guiderna.

I Småland är Glasriket ett givet besök. Jag gillade de små bruken som Johansfors och Skruf (nedlagt). Ett stycke fin svensk industrihistoria.

• Gilla
Reactions: jsn
OT, men bra restauranger i plural? Möjligtvis att Hus 13 en bra dag kan gå under benämningen bra restaurang, men att det finns många måste jag säga emot.

Vi får inte glömma femte vik, sandstrand och klippor i en härlig mix.

Du glömde ju också världsarvet strax utanför Varberg, radiostationen i Grimeton. Har ju blivit klassat som världens tråkigaste världsarv. Även om de kan vara roliga att klättra i och bra som åskledare så är jag böjd att hålla med.

Vad som är en bra restaurang är ju högst subjektivt.

Absolut finns det fler sevärdheter i Varberg, bl.a. Radiostationen i Grimeton. Jag gjorde inte anspråk på att ge en fullständig redogörelse. Vouge har lite mer exempel: https://www.vogue.com/article/sweden-beach-surf-spa-varberg

Om vi sträcker oss lite längre mot våra bättre landskap ;)

Så Storforsen i Norrbotten,Europas största oreglerade älv.

Tar vi oss än lite längre norrut är treehotell i Harads världsberömt.
Ett stopp på bodens fästning är spännande ur ett försvar och konstruktions perspektiv.

Än längre norrut är Kiruna med ett besök i gruvan en häftig upplevelse, fortsätt några mil och besök ishotellet i Jukkasjärvi, för att därefter fortsätta så långt man kommer på e10an norrut (?) Mot Abisko för magiska norrsken upplevelser och den mäktiga lapporten och avsluta med lite nice skidåkning i Björkliden/riksgränsen

Som naturälskare vill jag här ge mina mina tips i Sveriges alla landskap:

Skåne - Kopparhatten/Söderåsen
Bleking - stadsvandring i Karlskrona
Halland - Åkulla skogar
Småland - Store Mosse
Öland - Alvaret
Gotland - Gotska Sandön
Bohuslän - Orust västra kust
Västergötland - Galtåsen
Östergötland - Omberg
Södermanland - Tunaberg
Närke - Rusakulan