Senaste nytt

Ställen att besöka i Sveriges olika landskap

Ett regnigt Kullens Fyr får representera Skåne. Jag spenderade eftermiddagen med några goda vänner i Höganäs, och då tog vi bland annat en tur till Kulle.
20171007_162718.jpg

20171007_163312.jpg

Helgen som gick så bockades ett av mina "hemmalandskap" av, Dalsland.

Det uppenbara i Dalsland, och som har nämnts i alla rekommendationer i denna tråd är Akvedukten i Håverud. Det roligaste med akvedukten är att den just nu renoveras och är upplyft för första gången på 130 år.
20171028_133622.jpg

20171028_134807.jpg

Men eftersom Dalsland är så otroligt känt genom akvedukten så tänkte jag lyfta fram en annan plats - Dalaborg som uppfördes 1304 och där 'År 1388 ska den blivande unionsdrottningen Margareta vid ett möte på Dalaborg med svenska stormän blivit erkänd som Sveriges "fullmäktiga fru och rätta husbonde” '
20171029_110954.jpg

Ingen dålig utsikt de hade, med Kinnekulle som sticker upp på andra sidan Vänern, och horisonten där sötvatten möter himlen.
20171029_111207.jpg

Jag har i veckan bockat av ytterligare ett par landskap. Det är lite mer av en utmaning att hinna med flera landskap under dygnets ljusa timmar såhär på senhösten/vintern, men med god vilja och tung högerfot så gick det :)

Du glömde ju också världsarvet strax utanför Varberg, radiostationen i Grimeton. Har ju blivit klassat som världens tråkigaste världsarv. Även om de kan vara roliga att klättra i och bra som åskledare så är jag böjd att hålla med.
Tack för tipset! Det var stängt naturligtvis men man kunde gå omkring utomhus. Jag måste säga att det var ett jäkla coolt ställe! Definitivt värt att återkomma till när de har öppet. Men så är jag ingenjör/naturvetare också...
20171130_113133.jpg

20171130_113403.jpg

20171130_114046.jpg

Västra Götaland - Varnhems kyrka, här ligger gott om kungar begravna.

Den här glädjer mig. Jag är döpt och konfirmerad där. Far, farmor, farfar och mormor har sin sista vila där. Klosterkyrkan är ju magnifik och i och med att man hittade den gamla kyrkoruinen på toppen av backen bakom kyrkan kan man numera besöka Kata gård, som innebar att man måste skriva om Sveriges medeltida historia. Titta gärna på vetenskapens värld. Visserligen är jag part i målet, men nu på lite äldre dar, inser jag den historiska betydelsen av byhålan där jag växte upp. Det var ju ingen liten stenkyrka man smällde upp där för 1000 år sedan, det lär ha funnits en hel del pengar och makt där på den tiden. Sedan är det intressant att konstatera att inget varar för evigt när det gäller pengar och makt.

Även om jag är part i målet kan jag starkt rekommendera ett besök, men läs på lite innan, eller titta på avsnittet från vetenskapens värld.

Tack för tipsen även här. Ev besökte jag denna kyrka i mitten på 80-talet, men annars minns jag när vi besökte Varnhem i slutet på 70-talet eller början av 80-talet och det stod en massa förbudsskyltar för bandvagnar att köra på villagatorna (P4 Skövde låg alldeles i närheten). Detta var strax efter att brandkåren misslyckats med en kontrollerad nedbränning av en ladugård och någon hade varit framme och lagt till ett 'r' i bandfordon...

En mycket mäktig kyrka är det iaf, och tydliga likheter i arkitekturen med Notre Dame. Inte lika mycket bling och sirligheter i Varnhem men grundarkitekturen är densamma.

20171130_140748.jpg

20171130_142458.jpg

20171130_142852.jpg

Och eftersom Varnhem bara ligger en mil från Flämslätt Stifts och kursgård där jag konfirmerades för dryga 30 år sedan så svängde jag även förbi detta ställe. Till en början verkade det vara sig väldigt likt, men när man tittade närmare så hade det skett stora förändringar. Rummet som jag och tre andra ungpojkar sov i hade förvandlats till kontor, stora tillbyggnader har skett på baksidan, och de hade tom möblerat om inne i kyrkan. Utan att fråga om lov först! Nåväl, jag fick lov att titta runt inomhus och blev insläppt i själva kyrkorummet, och de verkade intresserade av att jag nu återkom :)

20171130_150059.jpg

20171130_150407.jpg

Toppen