Senaste nytt

SSSS är inte alltid likvärdig

Jag fick SSSS sist jag reste mot EWR. Kontrollen på Arlanda gick fort och var vid gate. Bytet mellan EWR och FLL var lite värre. Jag blev tagen till en annan kö med andra lyckliga SSSS'are och få stå där och glo i en timme. Därefter kom en barsk dam och hämtade mig. Fick en separat kö till säkerhetskontrollen där mitt handbagage öppnades och all elektronik slogs på. En noggrann massage av mig kropp utfördes och sedan efter ca 10 minuter var allt klart.

Jag har fått SSSS på dom två senaste USA resorna, 1xLufthansa First (ARN-MUC-EWR-SAV) och 1xSAS Business (ARN-EWR)
Lufthansa resan blev det starta all elektronik och hela köret vid alla säkerhets kontroller medans på SAS blev det snabb svabb med "partikel pinne" vid gate

Jag har fått SSSS på dom två senaste USA resorna, 1xLufthansa First (ARN-MUC-EWR-SAV) och 1xSAS Business (ARN-EWR)
Lufthansa resan blev det starta all elektronik och hela köret vid alla säkerhets kontroller medans på SAS blev det snabb svabb med "partikel pinne" vid gate
Den där starta all elektronik råkade jag ut för en gång. Jag brukade alltid ha en PSP och Nintendo DS i laptopväskan när jag reste, för att spela med på planet, men de var i princip alltid urladdade varje gång jag skulle använda dem, då jag alltid glömde den delen. :) Iaf, när jag skulle slå på min PSP så var den ju stendöd. Jag förklarade det, men han vakten var mer intresserad av vad jag tyckte om den etc, så vi snackade om det, sen hände inget mer. Så jag behövde aldrig slå på den helt enkelt och sen fick jag gå ombord. :)

Fick detta för första gången idag. Flyger GOT-CPH-ORD-SLC. SAS på alla flyg utom sista som är UA. Har 2h i Chicago, kan jag förvänta mig en entimmes genomgång i Chicago? Har läst lite olika: Man får extra kontrollen på sista flygplatsen innan man kommer till USA, eller man får både där och i USA. Kan man printa ett nytt United-pass när man kommer till Chicago utan SSSS tro?

Lite nervös blev jag när jag fick de där bokstäverna :-(

Fick detta för första gången idag. Flyger GOT-CPH-ORD-SLC. SAS på alla flyg utom sista som är UA. Har 2h i Chicago, kan jag förvänta mig en entimmes genomgång i Chicago? Har läst lite olika: Man får extra kontrollen på sista flygplatsen innan man kommer till USA, eller man får både där och i USA. Kan man printa ett nytt United-pass när man kommer till Chicago utan SSSS tro?

De 2 gange jeg har fået SSSS er jeg blevet tjekket ekstra både i Skandinavien + fly pladsen i USA.

Brukar bli check på alla ställen de kan. Hur snabbt det går beror på. När jag fick den senast i Stockholm blev det bara en "dra en trasa över väskan på några ställen och kör in i maskinen", över på 1 minut.

Har en bekant som fick den på CDG-IAD i veckan och också var igenom på 5 minuter.

Det gånger jag fått den i Usa har det framförallt handlat om att de noggrannt gått igenom allt i handbaggage och ställt väldigt många frågor (gärna samma fråga med olika formuleringar för att se om man svarar samma). Det har inte tagit en timme, men definitiv 15-20 minuter. Vill du minimera den tiden kan det vara en idé att ha så lite som möjligt med i handbaggage, om det är ett alternativ.

2h i Chicago borde vara ok så länge du inte fastnar i lång kö vid immigration tycker jag. Men se till att ta sig bort till rätt terminal och genom security ASAP när du kommer fram.

Slutligen, du kommer inte få United att ta bort ssss. Det är inte de som bestämmer om att lägga dit det, och de kan därför inte heller ta bort det. Det är låst till hela sträckan.

Brukar bli check på alla ställen de kan. Hur snabbt det går beror på. När jag fick den senast i Stockholm blev det bara en "dra en trasa över väskan på några ställen och kör in i maskinen", över på 1 minut.

Har en bekant som fick den på CDG-IAD i veckan och också var igenom på 5 minuter.

Det gånger jag fått den i Usa har det framförallt handlat om att de noggrannt gått igenom allt i handbaggage och ställt väldigt många frågor (gärna samma fråga med olika formuleringar för att se om man svarar samma). Det har inte tagit en timme, men definitiv 15-20 minuter. Vill du minimera den tiden kan det vara en idé att ha så lite som möjligt med i handbaggage, om det är ett alternativ.

2h i Chicago borde vara ok så länge du inte fastnar i lång kö vid immigration tycker jag. Men se till att ta sig bort till rätt terminal och genom security ASAP när du kommer fram.

Slutligen, du kommer inte få United att ta bort ssss. Det är inte de som bestämmer om att lägga dit det, och de kan därför inte heller ta bort det. Det är låst till hela sträckan.
Ok, tack för infon. Gått igenom den extra kontrollen på CPH nu, gick på några minuter. Är ju som det är så bara hoppas det går smidigt i Chicago.

Tack!

Jag lyckades undvika extra säkerhet i Chicago. Läste ett tips på Flyertalk som var att gå in i United-appen och ta ut ett mobile boardingpass, när jag väl landat i USA. Knappade in mitt namn och referens, voilà! Där fick jag ett mobile boardingpass utan SSSS och det gick utmärkt att gå igenom security precis som vanligt! Länge leve internet

Det där lät som ett kryphål som skulle kunna missbrukas. Eller så räcker det med att du clearats på ett ställe?

Toppen