Brukar bli check på alla ställen de kan. Hur snabbt det går beror på. När jag fick den senast i Stockholm blev det bara en "dra en trasa över väskan på några ställen och kör in i maskinen", över på 1 minut.
Har en bekant som fick den på CDG-IAD i veckan och också var igenom på 5 minuter.
Det gånger jag fått den i Usa har det framförallt handlat om att de noggrannt gått igenom allt i handbaggage och ställt väldigt många frågor (gärna samma fråga med olika formuleringar för att se om man svarar samma). Det har inte tagit en timme, men definitiv 15-20 minuter. Vill du minimera den tiden kan det vara en idé att ha så lite som möjligt med i handbaggage, om det är ett alternativ.
2h i Chicago borde vara ok så länge du inte fastnar i lång kö vid immigration tycker jag. Men se till att ta sig bort till rätt terminal och genom security ASAP när du kommer fram.
Slutligen, du kommer inte få United att ta bort ssss. Det är inte de som bestämmer om att lägga dit det, och de kan därför inte heller ta bort det. Det är låst till hela sträckan.