Senaste nytt

SSSS är inte alltid likvärdig

Står det SSSS uttryckligen på SAS boardingkort? Eller pratar vi mer om fenomenet SSSS i detta fall?

Så här ser det ut på SAS:

10525847_10152179401726216_7296894144797607139_n.jpg

Kan någon förklara vad SSSS står för?
Super Special Screening Subject? ;)
Tror att jag läste på FT för ett bra tag sedan att bokstavskombinationen i sig inte stod för något, utan bara signalerade att extra screening ska utföras. Om det stämmer vet jag inte, men tycker det verkar troligt.

Sist jag flög United arn-ewr så hade de den utfrågningen för alla. Innan incheckning, så man hade inte fått kortet ännu. (däremot hade de bara personal i ekonomi-kön är jag kom och vi som stod i business/gold fick vänta 5 min på att det skulle komma någon). Den generella frågeställningen är en United/"usa-bolag" och oberoende av ssss.

Tack för den redogörelsen @mha321 Då kan jag förvänta mig samma procedur på Arlanda med United i november alltså? =}

Min enda SSSS skedde i juli med UA från LHR. Tog fem minuter, UA-agenten påpekade till den brittiska polisen att jag var premiumpassagerare och att de skulle snabba på. Om de brydde sig vet jag inte men upplevde det hela som smidigt. Inga konstiga frågor.

Fick SSSS på boardingkortet idag. Åker med SAS till SFO via CPH. Antar att extra kontroll utförs på CPH?

Japp, den sker såvitt jag förstått alltid på "sista flygplatsen innan USA" (om man inte redan är i USA förstås, så sker den direkt..)

Fick den i Vancouver i Kanada och kontrollen utfördes där. Tog dock bara 5 minuter, men jag fattade aldrig varför denna extra kontroll förens jag läste om SSSS och kollade mitt gamla boardingkort. Då gick det upp en glödlampa.

Toppen