Senaste nytt

SSSS är inte alltid likvärdig

Bryant

Medlem
Jag hade inte SSSS på boardingkortet i morse på Arlanda.

Det pep om mig när jag gick igenom och efter den lätta massagen så sa hon att mitt handbagage hade blivit slumpmässigt utvalt för extra kontroll.

Jag sa ok, jag ska bara ta emot min dotter när hon går igenom bågen.

Tog dottern och mitt bagage och gick därifrån.

Jag undrar hur "slumpmässig" den extra kontrollen egentligen var? Varför struntade man att göra den om nu det är så viktigt?

Nåväl, det stärkte min syn på hur dålig Arlandas säkerhetskontroll är.
 

johhenrik

Medlem
Under en månad i USA så var deras random selection inställd på "johhenrik", för jag fick det på 9 av 10 flighter. Men jag minns fortfarande när jag kom till Newark sent som tusan och det är en kö som väller ut. Måste varit minst 1,5hr kö genom säkerhetskontrollen. Jag stod där med mina SSSS och inser att jag nog kommer missa min flight om jag inte börjar tränga mig. Medan jag funderade så kom en säkerhetsvakt och kollade allas boardingkort och när han såg mitt så tog han mig åt sidan till ett "rum" till vänster om säkerhetskontrollen. Där kollade de min väska osv, sen *poff* var jag igenom. Så den gången var SSSS fast-track deluxe kan jag lova. :)
 

chazzie

Medlem
Fick SSSS i november på Arlanda, samma sak där, lite långt köande men ganska snabb kontroll, det intressanta var att då var det endast män i kön. Min gissning är att när någon/några är intressanta så måste man väl ta med några fler för att få en riktigt "randomupplevelse" :D
 

NotRyan

Medlem
Under en månad i USA så var deras random selection inställd på "johhenrik", för jag fick det på 9 av 10 flighter. Men jag minns fortfarande när jag kom till Newark sent som tusan och det är en kö som väller ut. Måste varit minst 1,5hr kö genom säkerhetskontrollen. Jag stod där med mina SSSS och inser att jag nog kommer missa min flight om jag inte börjar tränga mig. Medan jag funderade så kom en säkerhetsvakt och kollade allas boardingkort och när han såg mitt så tog han mig åt sidan till ett "rum" till vänster om säkerhetskontrollen. Där kollade de min väska osv, sen *poff* var jag igenom. Så den gången var SSSS fast-track deluxe kan jag lova. :)

Datorn valde ut dig, men sen matchade du inte i deras manuella profilering, därför gick det fort... :)
 

Thornado

Medlem
Hela idén med att ha SSSS på boardingkortet känns ju lite fel - man kan ju tycka att det borde vara effektivare om denna markering endast fanns elektroniskt i något datorsystem. Om någon skulle ha ondskefulla avsikter och försöka få med sig något farligt ombord så lär ju denna nu när den ser SSSS på sitt boardingkort antingen dumpa de "farliga" sakerna innan säkerhetskontroll, eller helt enkelt strunta i flighten.

(och även om man nu anser att det bara handlar om en stor säkerhetsteater så vore det väl ändå i TSAs intresse att nu och då kunna ta någon med "farliga" saker i en SSSS-kontroll för att ha en bra "så här många terrordåd har vi förhindrat"-statistik att peka på när man ska argumentera för sin budget)
 

nilsson

Medlem
Om någon skulle ha ondskefulla avsikter och försöka få med sig något farligt ombord så lär ju denna nu när den ser SSSS på sitt boardingkort antingen dumpa de "farliga" sakerna innan säkerhetskontroll, eller helt enkelt strunta i flighten.

Det är ju svårt att argumentera att detta skulle vara dåligt.
 

johhenrik

Medlem
Kan det enbart bli SSSS på en resa till USA?
Mig veterligen så är det så. Jag känner inte till något annat land som kör med SSSS på boardingkortet. Men det finns säkert fler länder som har något system för utökad screening av vissa individer baserat på olika datapunkter.
 
Toppen