Senaste nytt

Sporadisk semi-live rapport till Thailand, Laos och Singapore

MTheC

Medlem
Kaffet imponerade inte i Laos, trots att det finns en del kaffeodling så har de långt kvar till att producera kaffe av riktig toppkvalitet. Det finns även stora brister i utförandet, både vad gäller rostning och förmåga att tillreda kaffet. Vi testade oss igenom ett flertal ställen som påstod sig ha bra kaffe.

Det första vi testade var ett som låg i anslutningen till marknaden. De var ett projekt för att se till att utveckla lokal kaffeproduktion, de rostade även sitt eget kaffe. De hette Cafe Aromdee och det såg till viss del lovande ut då de hade en bryggstation för handbrygg och det såg att vara Hario V60 där och jag såg även att de hade en aeropress bakom disken. Kaffet var dock oroväckande mörkrostat och vid beställning maldes inte kaffet på beställning och det vägdes inte heller utan måttades för hand (båda sådana synder att man som kaffenörd ryser av obehag (obs visst mått av ironi och försök till självdistans...). Kaffet kom ut drickbart men mer i kategorin att det inte smakade illa (inte bränt eller bittert) däremot saknade det djup och det var ganska platt. Det gick dock att dricka och för en koffeinjunkie så gjordes en mental notering om att det är ett alternativ om det krisar.

IMG_5977.JPG
IMG_5968.JPG
IMG_5970.JPG
IMG_5972.JPG


Därefter testades också ett antal ställen som också omnämnts bland de bra ställena (men mer tveksamma källor såsom tripadvisor, google maps-recensioner), det som oftast nämns som bäst i stan var ett som heter Saffron. De rostar sitt eget kaffe och verkar vara stolta över resultatet. Även har fanns handbryggmetoder att välja mellan och testade en kaffe på aeropress samt en latte. De gjorde allt tekniskt rätt när de gjorde aeropressen men resultatet blev ändå dåligt, trist och träig smak, bönerna alldeles för mörka så hade börjat få bränd ton. Latten var ok men den brända rostningen slog igenom och sen var mjölken för hårt skummat så imponerade inte. Miljön var dock trevlig och verkade populärt bland turister.

IMG_6023.JPG
IMG_6024.JPG
IMG_6025.JPG
IMG_6026.JPG
IMG_6027.JPG


Det fanns även ett rosteri till på samma gata som Saffron, DaDa coffee. De rostar också för mörkt för min stil och deras handbrygg höll inte alls klassen. Däremot var deras latte bättre, de skummade mjölken bra och lyckades få en ok balans på smakerna. Fortfarande inte bra men drickbart. Postitivt till deras fördel var dock att det alltid var helt tomt och att deras wifi var snabbt.

IMG_6265.JPG
IMG_6262.JPG
IMG_6263.JPG


Gjorde även ett test av ett ställe som låg bredvid det första testade (Cafe Aromdee), detta hetta Lao Coffee Bean.Hade noterat det samma kväll som jag testade Aromdee men trodde inte baserat på vad jag såg att det skulle vara bra men var värt ett försök. Instinktien visade sig dock vara korrekt. De körde ingen handbrygg utan bara espressobaserat, espresson var odrickbar och även latten var ritkigt dålig.

IMG_5978.JPG
IMG_6285.JPG

Utöver det testades ett antal ställen som inte var fokuserade på kaffe utan mer bagerier och restauranger. Joma Bakery och Zurich Bakery, två lokala kedjor, misslyckades båda kapitalt och kan inte rekommenderas. Däremot gick det att få en ganska acceptabel latte på Dexter, en restaurang på huvudgatan. Det var klart bästa koppen jag lyckades få i stan. Som tur var hade vi den egna utrustiningen med oss så kunde göra kaffe på rummet.

IMG_6232.JPG
IMG_6082.JPG


På temat dryck så är det lokala märket Lao Beer, och de försöker i alla fall röra sig bortom att bara ha ljus lager. De har ett ganska ok utbud av andra alternativ, vi testade deras white lager, dark lager och IPA. Såg även att de hade en Amber och Gold. Smakmässigt var de inte fantastiska men det var trots allt kul att se att de försöker göra något annorlunda. Favoriten var faktiskt dark lager som inte alls var tung utan mer en lager med lite mer kropp och fyllighet. Doften är ganska maltig med en del toner av nötighet och caramel men smaken är fräschare och lättare än man kan förledas att tro så funkar trots allt i värmen här.

IMG_6223.JPG
 

MTheC

Medlem
Avslutningsvis vad gäller Luang Prabang så är ett tips för de som reser med barn att det finns ett ställe som heter Crazy Golf, det är en minigolfbana men de har också en bra lekplats för barn. Det är annars något av en bristvara här så kan vara bra för att få barnen att springa av sig. Området är inhägnat så man kan själv sitta och ta det lugnt. Det finns ett café och gratis wifi (inte supersnabbt)så om man behöver jobba lite så går det också.

Om man ska sammanfatta Luang Prabang så var vi väldigt nöjda med hotellet, staden är trevlig och mysig. Det finns en del kul att se i stan och i närområdet. Det finns god mat men kräver lite research och ta med eget kaffe om ni är kaffenördar.
 

MTheC

Medlem
Avslutningsvis vad gäller Luang Prabang så är ett tips för de som reser med barn att det finns ett ställe som heter Crazy Golf, det är en minigolfbana men de har också en bra lekplats för barn. Det är annars något av en bristvara här så kan vara bra för att få barnen att springa av sig. Området är inhägnat så man kan själv sitta och ta det lugnt. Det finns ett café och gratis wifi (inte supersnabbt)så om man behöver jobba lite så går det också.

Om man ska sammanfatta Luang Prabang så var vi väldigt nöjda med hotellet, staden är trevlig och mysig. Det finns en del kul att se i stan och i närområdet. Det finns god mat men kräver lite research och ta med eget kaffe om ni är kaffenördar.
 

MTheC

Medlem
Nästa stop på resan var sen Chiang Mai. Ett första besök för oss alla i sällskapet. Jag börjde redan när vi var på väg dit att ångra lite att jag varit snål och bokat ett hotell som jag var säker på inte skulle vara särskilt bra. Tanken vid bokning var att jag skulle begöva nätterna för att nå status med Accor nästa år men visade sig sen inte behövas men mer om det kommer sen.

Vi flög även detta segment med Bangkok Airways i ekonomiklass. Det är inte alls någon lyx men de levererar en för priset väldigt bra produkt. Smidig incheckning och sen så får alla lounge access, loungen var visserligen liten men fanns sittplatser, gratis wifi och ,eluttag. De hade ett begränsat utbud av mat och alkoholfri dryck, inget revolutionerande men bättre än att försöka hitta något ätbart bland det torftiga utbudet på flygplatsen. För de som har status med Lao Airlines fanns även en lounge. Tyvärr ingen access där för priority pass (de använder Bangkok Airways).

IMG_6287.JPG
IMG_6288.JPG


IMG_6289.JPG
IMG_6292.JPG
IMG_6291.JPG
IMG_6294.JPG
IMG_6293.JPG

IMG_6297.JPG


Flygplatsen påminde mig annars om det jag sett i en del fd sovjetrepubliker (designmässigt). Trist utbud och den första "duty free"-butiken hade bara Yellow Tail som mousserande vin men hittade sen faktiskt en annan där det fanns champagne. Man kunde få en flaska Piper-Heidsieck för det facila priset av $80.

IMG_6298.JPG
IMG_6300.JPG
IMG_6286.JPG


Som tur var så var det en kort väntan på flygplatsen, boarding var snabb och smidig och skedde 45 innan avgångstid. Vi gick ca 100m fram till ATR-72. Förvirring hos många passagare som aldrig verkade ha sett ett plan där man stiger på bak. Verkar som flera hade valt platser längst fram för att snabbt kunna komma av så de var mindre nöjda. Alla var på planet snabbt så vi lyfte innan utsatt avgångstid.

IMG_6301.JPG
IMG_6302.JPG
IMG_6304.JPG


Händelsefattig flygresa på ca 1h, de serverade dock mat (denna gång någon form av foccacia-liknande macka som jag skippade) och dryck (alkoholfritt denna gång). Halvfullt plan så tom plats bredvid, benutrymme som vanligt men satt ok. Vid ankomst till Chiang Mai var det tyvärr buss som körde oss runt en stund, verkade lite som han som körde inte visste var vi skulle. Supersnabb immigration med ett tiotal diskar öppna och vi var ca 35-40 personer som ankommit med flyget från Laos så de hanterade oss snabbt. Vet inte om de väntade större inkommande flyg men i alla fall skönt att vara snabbt igenom det. Då avgång skedde tidigt och de flög lite snabbare än beräknat så var vi faktiskt utanför flygplatsen ungefär på planerad landningstid.
IMG_6305.JPG
IMG_6307.JPG



Hotellet hade mailat och frågat om vi ville ha kostandsfri upphämtning och det hade vi tackat ja till. De stod och väntade och ca 15 min senare var vi på hotellet.
 

squeezen

Medlem
Kaffet imponerade inte i Laos, trots att det finns en del kaffeodling så har de långt kvar till att producera kaffe av riktig toppkvalitet. Det finns även stora brister i utförandet, både vad gäller rostning och förmåga att tillreda kaffet. Vi testade oss igenom ett flertal ställen som påstod sig ha bra kaffe.

Det första vi testade var ett som låg i anslutningen till marknaden. De var ett projekt för att se till att utveckla lokal kaffeproduktion, de rostade även sitt eget kaffe. De hette Cafe Aromdee och det såg till viss del lovande ut då de hade en bryggstation för handbrygg och det såg att vara Hario V60 där och jag såg även att de hade en aeropress bakom disken. Kaffet var dock oroväckande mörkrostat och vid beställning maldes inte kaffet på beställning och det vägdes inte heller utan måttades för hand (båda sådana synder att man som kaffenörd ryser av obehag (obs visst mått av ironi och försök till självdistans...). Kaffet kom ut drickbart men mer i kategorin att det inte smakade illa (inte bränt eller bittert) däremot saknade det djup och det var ganska platt. Det gick dock att dricka och för en koffeinjunkie så gjordes en mental notering om att det är ett alternativ om det krisar.

Visa bifogad bild 102255 Visa bifogad bild 102254 Visa bifogad bild 102253 Visa bifogad bild 102252

Därefter testades också ett antal ställen som också omnämnts bland de bra ställena (men mer tveksamma källor såsom tripadvisor, google maps-recensioner), det som oftast nämns som bäst i stan var ett som heter Saffron. De rostar sitt eget kaffe och verkar vara stolta över resultatet. Även har fanns handbryggmetoder att välja mellan och testade en kaffe på aeropress samt en latte. De gjorde allt tekniskt rätt när de gjorde aeropressen men resultatet blev ändå dåligt, trist och träig smak, bönerna alldeles för mörka så hade börjat få bränd ton. Latten var ok men den brända rostningen slog igenom och sen var mjölken för hårt skummat så imponerade inte. Miljön var dock trevlig och verkade populärt bland turister.

Visa bifogad bild 102257 Visa bifogad bild 102258 Visa bifogad bild 102259 Visa bifogad bild 102260 Visa bifogad bild 102261

Det fanns även ett rosteri till på samma gata som Saffron, DaDa coffee. De rostar också för mörkt för min stil och deras handbrygg höll inte alls klassen. Däremot var deras latte bättre, de skummade mjölken bra och lyckades få en ok balans på smakerna. Fortfarande inte bra men drickbart. Postitivt till deras fördel var dock att det alltid var helt tomt och att deras wifi var snabbt.

Visa bifogad bild 102267 Visa bifogad bild 102266 Visa bifogad bild 102265

Gjorde även ett test av ett ställe som låg bredvid det första testade (Cafe Aromdee), detta hetta Lao Coffee Bean.Hade noterat det samma kväll som jag testade Aromdee men trodde inte baserat på vad jag såg att det skulle vara bra men var värt ett försök. Instinktien visade sig dock vara korrekt. De körde ingen handbrygg utan bara espressobaserat, espresson var odrickbar och även latten var ritkigt dålig.

Visa bifogad bild 102256 Visa bifogad bild 102268
Utöver det testades ett antal ställen som inte var fokuserade på kaffe utan mer bagerier och restauranger. Joma Bakery och Zurich Bakery, två lokala kedjor, misslyckades båda kapitalt och kan inte rekommenderas. Däremot gick det att få en ganska acceptabel latte på Dexter, en restaurang på huvudgatan. Det var klart bästa koppen jag lyckades få i stan. Som tur var hade vi den egna utrustiningen med oss så kunde göra kaffe på rummet.

Visa bifogad bild 102264 Visa bifogad bild 102262

På temat dryck så är det lokala märket Lao Beer, och de försöker i alla fall röra sig bortom att bara ha ljus lager. De har ett ganska ok utbud av andra alternativ, vi testade deras white lager, dark lager och IPA. Såg även att de hade en Amber och Gold. Smakmässigt var de inte fantastiska men det var trots allt kul att se att de försöker göra något annorlunda. Favoriten var faktiskt dark lager som inte alls var tung utan mer en lager med lite mer kropp och fyllighet. Doften är ganska maltig med en del toner av nötighet och caramel men smaken är fräschare och lättare än man kan förledas att tro så funkar trots allt i värmen här.

Visa bifogad bild 102263
Oerhört imponerad och inspirerad av ditt kaffe och engagemang!
 

J S

Medlem
Svårt att bjuda hem dig på kaffe.... :) Men fortsätt den fantastiska skildringen. Ser fram emot att höra mer om Chiang Mai!
 

MTheC

Medlem
Vi hade som jag nämnde lite tidigare valt ett inte helt optimalt hotell, Mercure Chiang Mai (som kan ses på någon bild så har det varit ett Novotel). Vi bokade tidigt och fick ett väldigt bra pris (ca 600 SEK för 4 nätter under en av Accors super sales) och trodde att vi skulle behöva de 4 nätterna för att nå status Platinum-status med Accor för 2020. Vi hade inte så många andra Accor-alternativ i Chiang Mai då Mgallery låg alldeles för långt utanför stan och vi inte trodde på Ibis Styles i Thailand som ett vettigt alternativ. Om jag hade haft koll på att Novotel skulle öppna under hösten hade jag dock avvaktat och gått för det istället.

1090D231-91BC-43E9-9AA8-AB7D0813A405.jpeg

3E3E2438-59D6-4873-9E6C-261D2F261F56.jpeg


Hur som helst fick vi först ett deluxe room, var helt ok storlek men väldigt slitet och om man är snäll kallar man det retro. Första dagen så gick vi dock och drack kaffe och åkte sen iväg för middag så funkade. Sov bra i sängen och det är en av de stora grejerna med hotell.

C409B917-E8BF-4793-A0F3-FF678486B44A.jpeg
B6487DC6-6D79-4DB3-A770-717B8E4A549E.jpeg


På morgonen var jag rejält förkyld så såg fram emot en varm dusch...inget varmvatten. Ringde och fick snacka med någon som inte alls förstod. Var tvungen att gå ner till receptionen, fick svar ”5 minutes”, väntade 10 min och sen kom en kille som inte snackade mycket engelska som satte på vattnet och konstaterade ”cold”.

Gick ner och snackade med dem i receptionen igen och de sa nu 20 minutes då gick för frukost. Tyvärr var kvaliteten på den inte något som drog upp humöret, fanns en hel del olika mat men allt det så kallade varma var kallt då man inte satt på värmen under kärlen. När jag påtalade det så ville de mikro mina ägg och bacon men efter användande av google translate fick jag den att steka nya till mig.

Väl uppe på rummet så var vattnet fortfarande kallt, såg de i rummet bredvid så frågade dem och se hade också bra kallt vatten. Ringde ned och fick igen besked om 20 minutes men bad att få prata med on duty manager. Hon kunde faktiskt ordentlig engelska och förklarade att de hade något tekniskt fel och det skulle ta någon timme att fixa. Hon bad om ursäkt och föyttade oss nu till deras svit, fortfarande inget varmt vatten men skulle finnas när vi kom tillvala.

Sviten var stor (2 badrum, 1 sovrum och ett vardagsrum) men lika sliten som det tidigare så visst trevligt med utrymme men fortfarande inte bra. Tv-utbudet inkluderade ingen vettig (bbc, cnn, bloomberg etc) engelskspråkig nyhetskanal och frukosten blev bättre då vi nu fick beställa omeletter etc också. Poolen var tyvärr också ett skämt då den var 12(!) grader varm, till och med för badglatt barn var det för kyligt.

397A9688-3253-4B6F-9F23-45D4FB70E834.jpeg
D2A179BE-6743-43E7-906E-07C7C3F86FA8.jpeg
516691B2-C977-48A0-ABFC-BB60A7A81DC6.jpeg
45F69F18-F8C6-4DCE-92EF-E8767EDDCF1E.jpeg


Jag försökte sälja in (till Mrs) att vi skulle se de 600 som sunk costs och bara boka något annat (jag tyckte det nyöppnade Novotel i Nimman såg bra ut) men hon tyckte det verkade jobbigt att byta. Så vill man ha ett billigt hotell med ok läge så kan man bo här men anpassa förväntningarna. Det listas som 4-stjärnigt och uppfyller säkert de objektiva kraven på det men är mer i stil med ett slitet Scandic.
 
...så gick vidare till Turkish loungen som i BKK också släpper in en med Priority Pass.

Loungen är trevlig med gott om sittplatser (i alla fall denna tid, vet inte hur det är när det finns en turkish flight). Matutbudet är bättre än många andra lounger men hade kanske förväntat mig lite mer av en lounge från Turkish.
...
Det övriga matutbudet var ok men inget att skriva hem om. Dryck var väldigt standard och trist ölutbud och undermåligt vinutbud.
Kan tipsa om Sky Team/Air France-loungen till nästa gång, fransmännen är bättre på käk än turkarna: Sky Lounge, Bangkok Suvarnabhumi, F-piren | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
Toppen