Senaste nytt

Sporadisk semi-live rapport till Thailand, Laos och Singapore

Lite ytterligare information om Chiang Mai. Vi hade en del saker vi planerat att göra och se där. Det finns ett enormt antal tempel och vi kollade in flera. Ska dock säga att trots att en del var imponerande så tyckte jag att det var ganska mycket folk och det kändes väldigt mycket som att det var uppsatt för att klämma ut så mycket pengar som möjligt från turister. Ta t ex Wat Doi Suthep som är en av de största sevärdheterna, först ska man betala för att ta sig dit, sen ska man betala för att gå in på tempelområdet sen kostar det pengar för varje enskilt vattenfall också. Skippade de flesta vattenfallen då vi redan sett en del vattenfall och dessa kändes lite halvintressanta.

Wat Doi Suthep är värt ett besök men kom tidigt, vi var där ca 9 på morgonen och det var redan mycket folk. Hörde från andra på hotellet som besökte runt lunchtid att det knappt gick att röra sig då för det var så mycket folk. Finns flera sätt att ta sig dit, taxi, hyra bil, motorcykel, cykla, gå, springa eller som vi gjorde ta sig till Zoo och sen ta en songthaew upp. Kostar 40 thb per person (vi fick med oss jr gratis) vardera väg. Man får dock vänta till dess det är fullt (ca 10 pers) innan de åker.

IMG_6409.JPG
IMG_6408.JPG
IMG_6407.JPG
IMG_6406.JPG
IMG_6404.JPG
IMG_6403.JPG
IMG_6401.JPG

Relativt imponerande tempel men efter att ha sett en hel del liknande så var det ändå inte en wow-upplevelse. Vi kollade även flera olika inne i stan, visst var vissa fina men mycket av det varit väldigt likt det vi redan sett. Det enda som stod ut lite var de sk silver temple. Det stod ut båda på hur det såg ut och för det faktum att endast män fick gå in i själva byggnaderna. Det var också det enda templet som var ganska folktomt, vet inte om det avskräckte en del att det inte var öppet för alla. Wat Phra Sing (guldtemplet) är kanske mer känt och var också väldigt populärt, kul att se men inte heller så där att det är något jag kommer minnas om några år.

IMG_6350.JPG
IMG_6353.JPG
IMG_6354.JPG
IMG_6355.JPG
IMG_6397.JPG

Vi hade även tänkt göra ett besök på någon av de olika "elephant sancturies" men det blev inte av då jr var måttligt intresserade (man inser att hon vid 5.års ålder redan sett en del mer än det man själv hade vid samma ålder då kommentaren är "jag har sett elefanter massor av gånger, finns det inget nytt?)) och det också krävde okristligt tidig start så vi hängde inne i stan.

Tyvärr ont om bra barntips som @Ziplock frågade efter. Det som uppskattades mest av jr var lekplatser (finns bra på följande platser Google Maps och Google Maps Sen tror jag också att många barn skulle uppskatta utflykt till elefanterna. Zoo rekommenderades också av flera men vi skippade det då vi i sådana fall hellre kör Singapore Zoo (om det blir något zoo denna resa). Det som också uppskattades var faktiskt shoppingen på One Nimman, det fanns många ganska trevlig små stånd som sålde en massa saker där.

IMG_6445.JPG

Annars gillade jag nästan mest att promenera runt, fanns en del vackra byggnader och liknande men hade förväntat mig mer sådant. Staden i stort var 95% fula byggnader och väldigt skräpig men fanns en intressant och kul att se.

IMG_6441.JPG

En av huvudanledningarna att vi valde att åka till Chiang Mai var också dess rykte som matstad av rang. Det ska sägas att vi åt riktigt bra mat, men också en del som var lite ojämnt. Framförallt så svajade servicen betänkligt på flera lite bättre restauranger men det har varit ganska genomgående på flera ställen i både Thailand och Laos.

En av rätterna som man bara måste äta om man är i Chiang Mai är Khao soi. Vi hade gjort lite research om var den bästa sådana ska finnas och testade även en del slumpmässiga. 2 ställen återkom genomgående Khao Soi Kun Yai och Khao Soi Islam. Vi var självklart "tvungna" att testa dem och utöver dessa så provade vi även två andra ställen: Huen Muan Jai och Labkai. Det sistnämnda hamnade vi bara på då vi inte orkade köa för lunch på de 2 andra ställen vi hade tänkt för lunch.

Labkai var inte dåligt men lite oinspirerat och då den var klart dyrast så kommer den sist. Deras andra rätter var klart bättre (vi åt också fried rice och pad thai där).

IMG_6426.JPG

Båda som genomgående nämnts som de bästa var visserligen billiga (30 THB) men visar mer varför man inte ska dra för stora slutsatser baserat på rekommendationer av backpackers, bloggar etc. Råvarorna var genomgående sämre här och även om kryddningen var bra så var kycklingen som seg svamp i konsistensen och grönsakerna såg inte fräscha ut. På Khao Soi Islam åt vi även vårrullar och någon form av ris med kyckling, de var också helt ok men inget speciellt.

IMG_6459.JPG
IMG_6460.JPG
IMG_6458.JPG

Bäst och riktigt bra var Huen Muan Jai, där åt vi också magnifik Sai Ua. Genomgående ett av de bästa och mest autentiska ställena och det var fullt med mestadels lokala gäster. Tips är att inte vara superhungrig när ni kommer då det sannolikt krävs väntan. Vi behövde vänta ca 30 min.

IMG_6330.JPG
IMG_6328.JPG
IMG_6326.JPG
IMG_6327.JPG

Vi testade även SP Chicken som är ett av 2 nu ställen för grillad kyckling som ofta rekommenderas. Här var rekommendationen mer spot-on, saftig kyckling med goda tillbehör. Väntan krävs oftast här också.

IMG_6345.JPG
IMG_6346.JPG
IMG_6347.JPG

På kvällarna gick vi för ett steg upp i kvalitet och pris och testade några ställen. I One Innan låg ett ställe som hette Ginger Farm Kitchen. De fokuserar på lokal mat med lokala råvaror. De har en gård utanför Chiang Mai (man kan även äta där och besöka den) varifrån mycket av maten kommer. Väldigt populärt men även bra mat och bra cocktails. Maten var kanske något anpassad för turister men det var väldigt vällagat, råvarorna fräscha och de fegade ändå inte med kryddningen.

IMG_6379.JPG
IMG_6383.JPG
IMG_6384.JPG

IMG_6386.JPG
IMG_6389.JPG
IMG_6388.JPG

Vi åt även på RedBox, de har helt klart höga ambitioner (skulle tro att de vill lyckas få en stjärna) och maten var mycket bra. Deras cocktails var också bra däremot fallerade servicen. De har tydliga förrätter och varmrätter samt vissa rätter som ska komma med något mer. De lyckades inte alls få in rätterna i rätt ordning, en av förrätterna kom först efter 3 påminnelser. Riset som skulle gå med curryn kom in först, när vi frågat efter curryn 2 gånger så erkände de att de glömt den och erbjöd sig att köra riset i mikron(!). När vi sa att vi då kunde skippa curryn så erbjöd de helt plötsligt att ta in en ny ris utan kostnad. Matmässigt var det dock riktigt bra, i synnerhet kyckling satay samt curryn men servicen måste steppas upp rejält. De hade trots allt gott om personal (5 personer som serverade kanske 8 bord)

IMG_6469.JPG
IMG_6470.JPG
IMG_6471.JPG
IMG_6472.JPG
IMG_6474.JPG
IMG_6475.JPG

Vi testade även the House by Ginger, lite samma upplevelse som RedBox i att servicen fallerade. Vi beställde 6 rätter och efter 10 minuter kom de tillbaka och sa att 3 av dessa var slut. Beställde nya och efter en stund till kom de tillbaka och sa att 2 av de var slut men att de faktiskt hade en av de tidigare rätterna. Det tog även ca 30 min att få dryck och då vi påmint flera ggr så fick vi in tre uppsättningar av det vi beställt så krävdes diskussion med on duty manager för att få det ordnat. Sen fortsatte lätt kaos när maten kom in då vi av 6 beställda rätter fick 4. Det var dock tillräckligt med mat så istället för att diskutera mer så nöjde vi oss med det. Trots dålig service så var maten bra men hade nog ändå inte kommit tillbaka då det helt enkelt var för mycket som inte fungerade (brist på bilder på mat får förklaras av den något stökiga servicen som gjorde att det var hungrigt vid bordet när maten kom in).

IMG_6448.JPG
IMG_6449.JPG

Det finns även en massa barer, främst är fokus på billig öl för backpackers men det var inte riktigt vår grej. Writers Club är populär och är helt ok med i alla fall några intressanta öl men stället saknar charm. Skulle istället rekommendera Parallel Universe of Lunar 2 on the Hidden Moon, We Didn't Land on the Moon Since 1987, My Beer Friend (finns på flera platser), Ugo,Walk In för de som gillar annat än blasköl. De två förstnämnda ägs av samma folk och tillåter ej barn. Testade mestadels cocktails på restaurang men gick även till Drinksmith som var bra.

IMG_6376.JPG
IMG_6377.JPG
IMG_6378.JPG
IMG_6390.JPG
IMG_6391.JPG
IMG_6394.JPG
IMG_6395.JPG

Attachments

• IMG_6477.JPG
    IMG_6477.JPG
    73,4 KB · Visningar: 317
Det var det från Chiang mai, totalt var lite blandad kompott för mig, hade nog förväntat mig mer men tyckte det var en kombo av ganska trista saker och fula byggnader men också en hel del som var för anpassat för turister på ett sätt som fick mig att tänka på denna artikel: The Brooklynization of the World - Condé Nast Traveler

Just många av de kaffeställen och barer som visserligen var trevlig hade på sätt och vis kunnat ligga var som helst i världen. Glad att vi ändå besökt Chiang Mai, tveksam om vi kommer att komma tillbaka.

Resan tillbaka till BKK gick med Thai, smidig incheckning om man har guld-status med Star, jobbigare för övriga. Av någon anledning funkade inte att få boardingpass på mobilen så behövde i alla fall gå förbi disken men var snabbt avklarat. På inrikesterminalen finns bara en star alliance-lounge och det är Thais. Med priority pass kan man komma in Bangkok Airways lounge också men vi valde Thais. Den var ganska liten och blev proppfull ca 1h innan avgång.

IMG_6481.JPG
IMG_6480.JPG
IMG_6482.JPG

Helt ok matutbud för en inrikeslounge så gick att få sig något att äta om man ville (ingen alkohol serverades vad jag kunde se). Det fanns både en del varm mat, salad, smörgåsar, sötsaker och frukt.

IMG_6485.JPG
IMG_6484.JPG
IMG_6483.JPG
IMG_6486.JPG
IMG_6487.JPG
IMG_6488.JPG
IMG_6489.JPG

Smidig boarding (där de boardade i tid och skötte prio-boarding snyggt). Hade gärna kört business på detta segment då det var riktig business class men inte värt att betala extra för det på en flygning som tog knappt 1h (faktisk tid i luften). Ganska tomt plan så gott om plats att sitta. Böjds på mat och alkoholfri dryck, maten ingen höjdare men ätbart om man är hungrig.

IMG_6490.JPG
IMG_6492.JPG

Hade initialt inte tänkt checka in baggage men efter att 3 gånger fått mail från Austrian om att de väger alla handbaggage (även för business) och alla som väger mer än 8kg kommer checkas in vid gate så valde vi att checka in våra 2 kabinväskor.

Hur gick det med handbagaget?
Jag ska åka Austrian Business inom Europa och är lite osäker på vad som gäller.
När jag går in i manage booking står det 1 handbagage, men det verkar gälla för hela min resa (som innehåller SAS , Singapore och air New zealand, blandat business och ekonomi).
kollar jag däremot här : Austrian Airlines ® - book your flights on your mobile phone
så gäller 2 st 8kg ( vet inte vad dom menar med fn-1 dock )
Jag tänkte köra en Carry-on(större ryggsäck) och en mindre ryggsäck som är i personal item mått men dom skriver ju inte back pack explicit

Ni åkte ju business inom Europa , vad hade ni för handbagagerestriktioner ?

Hoppas ni får en fortsatt trevlig tur ! :)

När jag går in i manage booking står det 1 handbagage, men det verkar gälla för hela min resa (som innehåller SAS , Singapore och air New zealand, blandat business och ekonomi).
kollar jag däremot här : Austrian Airlines ® - book your flights on your mobile phone
Jag tänkte köra en Carry-on(större ryggsäck) och en mindre ryggsäck som är i personal item mått men dom skriver ju inte back pack explicit

Ingen större kontroll i Sthlm men nitiska i Österrike. Såg att vissa efter diskussion fick med sig större väska, de vägde inget vid gaten utan verkade mer gå på storlek. Vår flight var dock helt full i alla klasser så kan ju inverka på hur de agerar.

I VIE står de nästan alltid och väger handbagage framför grindarna in mot security.
Om man checkar i business delen så kommer man ut bakom dem och då är det aldrig problem om du nu kommer att passera Wien så kan det vara bra att känna till.

I VIE står de nästan alltid och väger handbagage framför grindarna in mot security.
Om man checkar i business delen så kommer man ut bakom dem och då är det aldrig problem om du nu kommer att passera Wien så kan det vara bra att känna till.
Det är väl inte vid transfer, eller minns jag fel?

Jag vill bara minnas att vägning bara skett när jag startat resan i Wien och aldrig vid byte av flyg. Vet dock inte var @PRJml2ENIpiC1e3L startar sin resa.

Om du tar dig utanför staden så finns massor att se. En av mina mäktigaste upplevelser i Thailand är ett besök på, Doi Inthanon, thailands högsta punkt. Eller upp i bergen och käka lunch i en fors eller ett besök på jordgubbs- och vindruvsodlingarna. Varma källor och naturvandringar. Avlägsna bergsbyar och andra mäktiga vyer. Behövs en vecka 10 dagar för att se en del av allt som finns i området.

Ingen större kontroll i Sthlm men nitiska i Österrike. Såg att vissa efter diskussion fick med sig större väska, de vägde inget vid gaten utan verkade mer gå på storlek. Vår flight var dock helt full i alla klasser så kan ju inverka på hur de agerar.

Det är väl inte vid transfer, eller minns jag fel?

Jag vill bara minnas att vägning bara skett när jag startat resan i Wien och aldrig vid byte av flyg. Vet dock inte var @PRJml2ENIpiC1e3L startar sin resa.

Tack för svaren ! Känner mig rätt lugn då
Rutten är AKL-SIN-ZRH-VIE-ARN. Jag har en heldag i singapore och vill därför ha med ombyte, utöver pyjamas då de är två nattflyg, plus dator och lite annat miscellaneous plus varma kläder för när jag kommer hem så det blir en del packning i handbaget. IOM dagen i singapore vill jag ha två väskor så jag kan lämna större delen av det på flygplatsen och bara ha med datorn typ in till Singapore.

Last edited:
Om du tar dig utanför staden så finns massor att se. En av mina mäktigaste upplevelser i Thailand är ett besök på, Doi Inthanon, thailands högsta punkt. Eller upp i bergen och käka lunch i en fors eller ett besök på jordgubbs- och vindruvsodlingarna. Varma källor och naturvandringar. Avlägsna bergsbyar och andra mäktiga vyer. Behövs en vecka 10 dagar för att se en del av allt som finns i området.
Fanns inte riktigt tid för den typen av utflykter och generellt är jag mindre bra på att hänga längre perioder (2 dagar+) utanför städer. Natur i mindre doser är mer min stil :)

Toppen