Liten paus i denna reserapport efter hektiska (eller så hektiskt det blir när man är på semester) dagar i Bangkok då jag försökt balansera mitt fullt normala (försöker övertyga Mrs om det så stöd för att många andra också kollar PL mitt i natten och sen går upp tidigt för att också kolla College Football uppskattas) intresse för sport med pool, kaffe, mat, gym och shopping.
Vad gäller Chiang Mai så är det ett väldigt bra ställe för kaffe. Hade hoppats hinna med fler ställen men täckte in de flesta av de jag hade på mina lista samt ett antal som slumpmässigt hittades när man var ute och gick.
Första dagen hann jag med 2 ställen, det ena var en kombo av tatueringsstudio och café och hette Lee on Ink.Gillade verkligen den udda miljön, skönt att sitta där och de en del kul inredningsdetaljer (säkerhetsband/avspärrning från flygplatsen) och väldigt trevlig service. Kaffet var ok men inget att skriva hem om, de kör även någon form av sötning av cold brew med mjölk.
Andra besöket var Arche Coffee som främst besöktes för att det låg bredvid hotellet men de gjorde handbryggning. Tyvärr dåligt bryggt och tveksam kvalitet på kaffet. Var på gränsen till drickbart.
Följande dagar lyckades vi dock bättre med ett antal fantastiska ställen. Kan starkt rekommendera en av veteranerna på lokala kaffescenen, Akha Ama. De har flera ställen och vi besökte två av dem. Riktigt bra handbrygg och även en av de bästa desserterna denna resa i deras banoffee pie. Drack även deras iskaffe och trots stor tvekan (övertalades av deras barista som rekommenderade den och sa att den var gratis om jag inte gillar den) deras dirty latte - en espresso med kall mjölk i. Ser inte bara snyggt ut utan var också god.
Bland de andra riktigt bra ställen märktes dock flera som inte främst använde lokala kaffebönor. Delvis handlar det om mina smakmässiga preferenser som drar mer mot fräscha, fruktiga och lätta än det mer fylliga, tyngre som ofta kommer fram i thailändska bönor. Toppställena som jag kan rekommendera riktigt starkt är:
Barisotel, snyggt, intressanta desserter och även riktigt bra kaffe. De har också rum som man kan hyra och gott om plats att sitta och jobba.
Brewfact, gör bra handbrygg på bönor som ofta kommer från japan. Servicen var dock oinspirerad och många fönster öppna med folk som röker utanför så luktade mindre fräscht.
Single Origin har 2 små ställen som ligger undangömda. En ligger på bottenvåning av Maya (shoppinggalleria i Nimman) och det andra ligger inne i en butik (bredvid Boots) i One Nimman. De säljer främst kaffebönor men serverar också bra kaffe. Man kan få testa det mesta gratis.
I One Nimman finns även Graph Coffee, snyggt (om än väldigt mörk lokal) och bra kaffe. Lite dyrare än en del andra men vet inte om det bara är just här då den ligger i turistig galleria. De har flera andra cafén också.
Lite utanför centrala delarna, åt samma håll som flygplatsen ligger Three Nakhanik som serverar bra kaffe och också visade fotboll med en projektor på väggen.
Artisan Café bjöd på kanske bästa koppen denna resa, snackade lite med baristan om vad jag gillade och han sa att han skulle komma något. Drack 2 fantastiska kaffen och när jag sen frågade vad det var så visade det sig vara rostat lite närmare hem än man hoppats då det var en Kenyan från Koppi (i Helsingborg) och en etiopier från La cabra (från Århus).
I kategorin bra men inte fantastiskt finns också flera ställen. Ett av de mest kända är Ristr8to Lab, de har vunnit massa priser men är mer för deras latteart. Kaffet var inte dåligt men överprisat, fullt drickbart och alldeles för mycket folk (som liksom jag tog massa foton).
Pacamare (som även finns på flera platser i Bangkok och i singapore) är från Chiang Mai så finns även här på flera ställen. Kvalitetet kan variera beroende på vem som gör kaffet, här var det inte fantastiskt men helt ok.
Runt hörnet från Ristr8to finns NineOneCoffee (också i One Nimman som en del andra ställen), stabil leverans utan att vara fantastiskt. Deras handbrygg var sämre än espressobaserade dryckerna.
I övrigt så hittade vi även ett ställe i tvätteri, Bruin Coffee, de serverade ett urval av olika handbryggda kaffen att njuta av medan man slänger in tvätten i maskinerna. De låg väldigt nära Ponganes Coffee som också var helt ok.
Skön atmosfär mer än bra kaffe kan hittas på Nowhere Coffe Brewers, är en trevlig miljö där man kan sitta och dricka kaffe ute och det finns även öl, drinkar och mat att beställa.
Andra ställen som var helt ok var också ett ställe ut mot universitetet, Thesis coffee. Var gigantiskt med säkert plats för 50+ personer per våning och de hade 3 våningar. Vi var en lång stund enda gästerna innan en person till kom. Antar att de normalt har studenter som huvudsakliga kunder.
I kategorin dåliga ställen så kan jag inte rekommendera Wii, de har fokuserat på snyggt ställe mer än bra kaffe. Om man gillar katter så har de dock flera som bor där.
Så sammanfattningsvis så behöver man inte lida brist på kaffe om man är i Chiang Mai.