Senaste nytt

Sporadisk semi-live rapport till Thailand, Laos och Singapore

Jag gillar verkligen denna reserapport! En fråga dock från en farbror som rusar in i medelålderskrisen: är det så att kaffe är nya surdegen/korvstoppning/surölen för alla hipsters? Kallbryggt, slungat, snöslungat och alla möjliga slags skepnader kommer kaffet i. Jag känner igen bryggkaffe och espresso (har dock en vän som gör väldigt gott kaffe som är lättrostat, smakar blommigt och betydligt fruktigare än min vanliga mörkrost), resten är spännande nya bekantskaper för mig.

Jag gillar verkligen denna reserapport! En fråga dock från en farbror som rusar in i medelålderskrisen: är det så att kaffe är nya surdegen/korvstoppning/surölen för alla hipsters? Kallbryggt, slungat, snöslungat och alla möjliga slags skepnader kommer kaffet i. Jag känner igen bryggkaffe och espresso (har dock en vän som gör väldigt gott kaffe som är lättrostat, smakar blommigt och betydligt fruktigare än min vanliga mörkrost), resten är spännande nya bekantskaper för mig.
Du är inte alls fel ute men skulle säga att kaffet var före surdeg, korvstoppning och mer blev trendigt när IPA var nytt och coolt. Så numera är det väl mer mainstream - är själv inte så trendkänslig så jag vet vad som är det ”nya”. Naturvin var det nog för 3-5 år sedan men nu vet jag inte riktigt :)

Du är inte alls fel ute men skulle säga att kaffet var före surdeg, korvstoppning och mer blev trendigt när IPA var nytt och coolt. Så numera är det väl mer mainstream - är själv inte så trendkänslig så jag vet vad som är det ”nya”. Naturvin var det nog för 3-5 år sedan men nu vet jag inte riktigt :)
Naturvinet glömde jag ju!

Före surdegen, måste ju varit typ 10 år sedan då. Då var jag ju hipster-wannabe

Naturvinet glömde jag ju!

Före surdegen, måste ju varit typ 10 år sedan då. Då var jag ju hipster-wannabe
Jag blev hooked på bättre kaffe 1999 när jag bodde i Portland. Då var det ju i sin linda men Stumptown som var en av pionjärerna öppnades då och fick mig att börja dricka det.

För övrigt är Stumptown nu ägda av ett tyskt (eller tyskar som ägare men bolaget finns i Luxemburg) PE-bolag som heter JAB. De äger även Peets Coffee (relativt stor amerikansk kedja av kaffeställen) och en annan specialkaffekedja som heter Intelligentsia. I Sverige/Norden äger de Johan&Nyström och Espresso House.

Efter vistelsen i Chiang Mai så var vi tillbaka i BKK. Denna gång bodde vi på Pullman Grande Sukhumvit. Är ett av de hotell jag bott på flera gånger och gillar, rummen är visserligen inte superstora men man som Platinum har vi alltid blivit uppgraderade och jag gillar loungen. Hotellet var helt fullt flera nätter så tyvärr fick vi inte ett av familjerummen som annars är väldigt bra men ändå trevligt. Fick någon enklare välkomsfrukt men den fylldes på flera gånger under vistelsen.

IMG_6512.JPG

IMG_6571.JPG

Jag gillar också läget då man har både MRT och Skytrain enkelt tillgängligt för att ta sig runt i stan. Hotellet har en ganska liten pool men inte ens när det är fullt på hotellet så verkar det bli mycket folk där. Den håller också en temperatur som gör att jag i nödfall kan gå i också. Bra gym är också ett plus.

IMG_6528.JPG
IMG_6573.JPG
IMG_6574.JPG

Om man inte vill betala för någon mat så kan man nästan äta sig helt mätt bara på gratis mat i loungen då de har frukost från 6-tiden på morgon till 11, sen är det afternoon tea från 14 till 16 och happy hour med från 18 till 20. Helt ok utbud av mat men vi kollade bara in afternoon tea en dag och detsamma för happy hour. För happy hour var det bra utbud av både varm och kall mat men vinet var inte imponerande (men fanns 2 röda, 2 vita och ett bubbel att välja på) samt lite olika sorters blasköl och så sprit.

IMG_6661.JPG
IMG_6659.JPG

Frukost kan intas i loungen eller nere i restaurangen. Utbudet är avsevärt mindre i loungen men gillar ändå lugnet att äta i loungen. Det var sällan mer än ett eller två bord upptagna under frukosten medan den enda gången vi gick ner till vanliga restaurangen så var det trots att det bara vara fullt till en tredjedel ganska stökigt och inte alls lika trevlig miljö (slutade med att vi gick upp och åt frukost där uppe ändå). Positivt att man även i loungen kan beställa flera rätter från a la carte meny (omelett, ägg, french toast, pannkakor etc)

IMG_6513.JPG
IMG_6514.JPG
IMG_6570.JPG
IMG_6570.JPG
IMG_6516.JPG
IMG_6632.JPG
IMG_6633.JPG
IMG_6634.JPG
IMG_6635.JPG
IMG_6636.JPG
IMG_6662.JPG

Bangkok innehöll som vanligt för oss massor av bra mat, försöker alltid blanda gamla favoriter med nya ställen. Ett av de ställena vi varit på flera gånger och som fortfarande håller klassen är Khua Kling Pak Sod, de serverar bra sydthailändsk mat. Det är helt klart ett ställe där man ska lita på dem när de säger att något är starkt och de kan för den som vill dra ned hettan ett snäpp. De har numera två restauranger i Bangkok så vet inte om det kommer påverka kvaliteten men än så länge lika bra som tidigare. Är en mix av lokalbefolkning och turister här då de ofta omnämns på listor över bästa lokala restauranger.

38C06C18-0E96-4F36-A958-AB70F15E88B9.jpeg
41098241-E984-4E87-A14C-37B94D5E2A91.jpeg
9018B0E1-36BC-4C7D-A4A2-F4148A650061.jpeg
06E2DA74-74E6-4B27-AD38-F8C1E2E168EA.jpeg
5AD7A6FA-5B2A-4F57-AE03-20D3D963BA78.jpeg
891C844B-1B59-437A-B766-9EEB666C0C88.jpeg

Ett av de nya ställena denna gång och kanske resans (hittills) bästa måltid var på Charm Gang Curry Shop. Det ligger gömt på en bakgata och är svårt att hitta på google maps då namnet bara finns på thailändska (och man inte hittar det om man söker på engelska). De finns dock på instagram, där bokar man bord och så kan man se adressen där också.

22D1D4DF-8B5C-4EDA-BE47-546508EF2D1B.jpeg
547991C4-DFD8-42D6-A7FF-393B563A66ED.jpeg

Gänget som driver detta ställe har arbetat på Nahm så kvalitet på maten här. Mestadels curry men även en del annat men allt fantastiskt gott. Curry beställs som en måltid där man får en curry, ris, salad och efterrätt. Vi åt 2 olika curries, en med fläsk och en med någon form av fisk.

7B8FB3D5-249C-40DD-89E9-E5C86328531B.jpeg
9DB4992B-6462-48C5-ABCA-E61B88DF5D0E.jpeg
E4D9F3AE-0AFA-41AF-B7AA-82992CB0719B.jpeg

De har öven en del öl som var samarbeten mellan folk lokalt och en del hantverksbryggerier på annat håll i världen. Kort vinlista finns också men maten som var kryddstark funkar nog bättre med öl. Salladen funkade också väldigt bra med maten, syran i den balanserade hettan i curryn. Efterrätten var sedan en enkel anrättning som var mer uppfräschade än söt (vilket passar mig)

A6B387EB-092D-40EB-AD75-AF8727AE060D.jpeg
C55E4DD7-D19A-4928-868A-94D400946D8E.jpeg
242AD6CD-0F03-4F53-8632-F32979E3FA6C.jpeg
BF05BD2C-13EE-458C-BFC9-5B6A02A9599C.jpeg

Lokalen var öven charmig med ett långbord där alla sitter (kanske plats för 14-20 pers). Kul då man enkelt kan snacka med folk, vi var de enda som inte var thailändare där men man profilen på besökarna var ändå lokalbefolkning med mer pengar och matintresse. Prisnivån var för oss väldigt rimlig (curry-sets låg på ca 450-600 THB) men för många lokalt ändå nog dyrt.
814001EE-813C-4895-A7EF-2AF6B17E6513.jpeg

Tack för svaren ! Känner mig rätt lugn då
Rutten är AKL-SIN-ZRH-VIE-ARN. Jag har en heldag i singapore och vill därför ha med ombyte, utöver pyjamas då de är två nattflyg, plus dator och lite annat miscellaneous plus varma kläder för när jag kommer hem så det blir en del packning i handbaget. IOM dagen i singapore vill jag ha två väskor så jag kan lämna större delen av det på flygplatsen och bara ha med datorn typ in till Singapore.

Fick inte handbagaget vägt :)
Från Zürich sa dom inget om bagage vid gaten. Planet var en A320, såg ut att vara en hel del pax i ekonomi och i business, som var 6-7 rader, var 4 platser upptagna.
I Wien ropade de ut innan boarding att ekonomi endast fick ha 1 handbagage och hade man fler så skulle dessa checkas in i gaten. En person gick fram och fick sin väska taggad.
Sen när alla väl gick på så vägdes inget. VIE-ARN flögs av en Embraer E195 så här fanns det inte mycket plats i overhead bins och så såg det ut att vara fullbokat så det hade nog mycket med varför de var noga med ett handbagage.

Reserapporten kan numera kanske inte ens kallas semi-live då jag ligger allt för mycket efter. Sitter nu i SilverKris Loungen på Changi och skriver ihop lite om Bangkok i alla fall. Singapore-vistelsen får jag återkomma till när vi är hemma.

Sammanfattar övriga bra restaurangupplevelser som vi hade denna vistelse i Bangkok. Ett ställe som verkligen levererade också var 3San, det var en intressant cross-over upplevelse där de blandar kinesiskt, amerikanskt och thailändskt och lyckas skapa väldigt bra mat. Intressanta smak-kombos och trevlig service gör detta till ett ställe att besöka.

IMG_6556.JPG
IMG_6551.JPG
IMG_6553.JPG
IMG_6550.JPG

IMG_6548.JPG
IMG_6546.JPG
IMG_6543.JPG
IMG_6542.JPG

Sen tycker jag generellt inte att man ska underskatta en del food courts, vi testade EatThai i källaren av Central Embassy och tycker den höll väldigt bra klass. Stort utbud av olika typer av thailändska mat och enstaka andra asiatiska länders mat representerat också. Bra kvalitet och bekvämare sätt att äta än en del gatumat. Är självklart dyrare än om man äter på gatan men med barn är det praktiskt och man kan även betala med kort här (även American Express). De har även en trevlig mataffär.

IMG_6685.JPG
IMG_6683 (1).JPG
IMG_6684.JPG
IMG_6686.JPG

Jr har efter flera veckor börjat efterfråga ”vanlig” mat så vi testade även en del mer västerländsk mat. Peppina är en bra italiensk restaurang, helt klart dyrt för var det är men är bra pasta.

IMG_6672.JPG
IMG_6671.JPG

Vi testade även Bunker som kör fusion mellan asitiaskt och västerländskt, också vällagat och till vissa delar väldigt bra. Lite ojämn service men inte direkt så det störde. Snygg miljö och bra cocktails också.

IMG_6699.JPG
IMG_6698.JPG
IMG_6696.JPG
IMG_6695.JPG

Ett ställe som man inte heller ska glömma bort är Mikkeller, deras bar i Ekkemai är riktigt bra. De har inte bara en extremt bra fine dining restaurang utan även en trevlig bar med bättre barmat. Miljön funkar väldigt bra för barn då det finns stor gård med gräsmatta och en mur runt. Det finns stora Sacco-säckar att hänga i om man vill ha det väldigt avslappnat också.

IMG_6498.JPG
IMG_6500.JPG
IMG_6499.JPG
IMG_6502.JPG
IMG_6503.JPG
IMG_6504.JPG
IMG_6505.JPG
IMG_6506.JPG
IMG_6507.JPG
IMG_6508.JPG

Ett ställe vi brukar gå till, inte mest för mat utan mer för vin, är baren på Okura Prestige. De har happy hour mellan 17-19 varje dag. Det finns då varierande utbud av erbjudanden med vin på glass, cocktails, öl och en del mat. Är inte superbilligt men väldigt trevlig miljö. Om man sen vill äta bra så har de även stjärnrestaurang, har ej testat den själv. Kan också lyfta fram att de är väldigt bra med barn, personalen är supertrevlig och gör att man kan sitta och sippa på sitt glas vin. Om det är lugnt så har de ofta gått och visat juldekorationerna (de har vanligen en vacker julgran) etc.

IMG_6657.JPG
IMG_6656.JPG

För den som är sugen på kött och inte vill spendera en förmögenhet är öven Meatchop ett bra alternativ. Priserna är ganska ok och köttet är av bra kvalitet. Hade dock inte gått tillbaka då det kändes lite trist.

IMG_6679.JPG
IMG_6678.JPG
IMG_6677.JPG

Kan ju även utfärda en del varningar om ställen jag inte kommer gå tillbaka till. Vi var en dag i China Town och då flera av de ställen vi tänkt gå till var stängda så fick vi bara ta något. Vi hamnade på ett ställe som hette Jade där som var så fantastiskt uselt, det är frågan om de ens hade ett kök eller om de bara värmer maten i mikro. Undvik till varje pris, årets sämsta måltid under 2019 (och det är något av en prestation då jag gick på jobbets sommarfest och åt maten där)
IMG_6586.JPG
IMG_6585.JPG
IMG_6584.JPG
IMG_6583.JPG
IMG_6582.JPG

I övrigt så kan jag inte heller rekommendera Luka Bangkok, det är ett ganska hyllat ställe för lunch och brunch. Vi hade bokat bord för lunch och kom 30 min efter lunch börjat serveras och fick lunchmenyn bestående av 6 rätter i handen (som man också kunde se när man bokade). Efter en kort titt så har vi valt 3 rätter att beställa, när vi sen beställer så får vi beskedet att 2 av dessa är slut. Väljer då 2 andra rätter som då också är slut – så av 6 rätter så finns bara 2. De försöker pusha att vi ska välja pizza istället för Udon och en sallad – vi såg väl inte de som riktigt liknande. När vi då säger att vi går istället så blir personalen tydligt irriterad då vi bokat bord – sa till den som var manager att vi gärna äter där men då får de faktiskt se till att ha i alla fall de mesta av maten som finns på menyn. Han verkade dock tycka att då de byter meny om 2 veckor så var det fullt normalt att det mesta inte finns. Slutade i att ”we agreed to disagree”. Vet inte om jag har fel förväntningar men för ställen som i alla fall försöker låtsas att de har vissa ambitioner, och tar med lokala mått mätt väldigt bra betalat så måste de vara något bättre än så

Toppen