Vi hann även med ett besök på väldigt uppskrivna Gaa som inte bars ligger mittemot numera nedlagda Gaggan utan även drivs av en tidigare sous-chef därifrån. Jag var lite kluven innan då jag visserligen tyckt att Gaggan var bra men inte alls så bra att det varit värt att nämnas i diskussioner om bästa restaurangerna i världen (eller Asien för den delen).
Det ska dock sägas att de är på tå vad gäller service. De säger att tydligt att barn från 5 år är välkomna och när jag angav att vi kommer med barn så kontaktade de oss för att stämma av förkortad meny för barn. De hade även stenkoll på alla gäster när man kom så man kände sig välkommen direkt då de tog emot utanför. Sen missade de lite i att de trots insamlad information inte riktigt ville tro på att jr inte gillar glass, choklad etc och försökte köra det som dessert till henne.
De har lyckats bra med att skapa en vacker och inbjudande miljö. De har tagit en tidigare ganska trist byggnad och renoverat den så det nu ser snyggt ut, de arbetar bra med ljus och växtligheten för att skapa en mysig atmosfär också.
Vad gäller maten så är det avsmakningsmeny som gäller, till den finns 2 dryckespaket att välja på (om man inte väljer att gå glas för glas). Vi testade ett vinpaket och ett alkoholfritt paket. Prisnivån på dryckerna, främst vinerna, motsvarade tyvärr inte alls varken kvalitet eller kvantitet.
Maten var till stors delar intressant med ett antal toppar (majs, tacon, soppan och lövet) men också flera rätter som helt enkelt inte funkade optimalt. De var inte dåliga men lyfte inte riktigt.
Flera av de inledande smårätterna var vassare än de större rätterna. Största ”missen” var huvudrätten ”unripe jackfruit”, smakerna gifte sig inte riktigt med varandra och texturen var inte aptitlig.
Av efterrätterna så var bladet riktigt bra och nyskapande medan chokladdesserten var ganska trist.
I flera fall tidigare (andra stjärnrestauranger) har de alkoholfri pairingsen varit nästan bättre än vinerna men här funkade en del helt enkelt inte. Vinerna var ofta bra men man fick otroligt lite (ca 1/3 eller 1/4 glas) och det skulle ofta räcka till 2 rätter. Det var ett genomgående problem även för de andra dryckerna då man försökte matcha dem till två rätter. Vinerna var annars bra men en del av dem hade jag gärna sett att man gått på lite äldre årgångar då de var för unga.
Överlag visserligen bra men håller andra fine dining restauranger i Bangkok högre. Så om ni vill lyxa till det med en toppmiddag skulle jag främst välja Sühring, eller om man vill ha tydligare thailändskt fokus så Bo lan och för de som är ölintresserade så skulle jag tveklöst rekommendera Upstairs.