Senaste nytt

Snus och tullregler

Visst är det så. Inget jag rekommenderar på något sätt. Jag svarade dock på frågan jag fick i tråden om hur jag gjorde och hur det gick. Den här gången gick det bra. Det är det enda jag kan uttala mig om.

För resor till länder med viktrestriktioner såsom exempelvis Australien och Nya Zeeland där det är tillåtet att ta in 50 gram kan jag rekommendera G.3 Super Slim White Portion Strong. Extra små men extra starka prillor. På baksidan av dosorna står det att det är 16,5 gram snus i varje dosa eller 30 st x 0,53 gram vilket inte är samma sak (tryckfel, skärpning Swedish Match). Man får alltså tullfritt ta med sig 90+ prillor vilket räcker lite längre i vart fall. Och det går ju som sagt alltid att skatta in snuset i ovanstående länder om man vill ta med mer.

Men som ni kanske läst tidigare kan snus bli tillåtet på Nya Zeeland under 2018.

Chewing tobacco, snus and inhaled nicotine products to be legalised in New Zealand | Stuff.co.nz

För resor till länder med viktrestriktioner såsom exempelvis Australien och Nya Zeeland där det är tillåtet att ta in 50 gram kan jag rekommendera G.3 Super Slim White Portion Strong. Extra små men extra starka prillor. På baksidan av dosorna står det att det är 16,5 gram snus i varje dosa eller 30 st x 0,53 gram vilket inte är samma sak (tryckfel, skärpning Swedish Match). Man får alltså tullfritt ta med sig 90+ prillor vilket räcker lite längre i vart fall. Och det går ju som sagt alltid att skatta in snuset i ovanstående länder om man vill ta med mer.

Men som ni kanske läst tidigare kan snus bli tillåtet på Nya Zeeland under 2018.

Chewing tobacco, snus and inhaled nicotine products to be legalised in New Zealand | Stuff.co.nz
Dum idé att ha någon extra dosa i fickan eller är kontrollen stenhård? Ska inte vara där så många dagar så kan ju faktiskt förtulla till ockerpriser.

Jag tullade in en stock till Australien för ett tag sedan. Ca 50 AUD kostade det. Singapore är väl annorlunda, där är det totalförbjudet om jag förstår rätt.

Dum idé att ha någon extra dosa i fickan eller är kontrollen stenhård? Ska inte vara där så många dagar så kan ju faktiskt förtulla till ockerpriser.

Jag upplever inte kontrollerna i Australien och på Nya Zeeland som avvikande på något sätt, de är generellt som i övriga världen (bortsett från letandet efter leriga skor vill säga). Men jag har ingen aning vad de säger vid en kontroll och det visar sig att man tagit med sig för mycket tobak. Att tulla in snuset är dock enkelt, bara att kryssa i ditt Incoming Passenger Card/Passenger Arrival Card som du får på flyget så visar de dig till kassan. Men man betalar precis som du säger ockerpriser.

Jag läser f.ö. att Australien sänkt gränsen till 25 gram tullfritt från 1 juli 2017. :eek:

Gillar du inte nikotintuggummi (det finns ju utan smak också) kan du kanske komplettera med Zonnic portionspåsar, nikotin i portionsform utan tobak.

Zonnic portionspåsar borde ju f.ö. även fungera i Singapore. Även om både tobak och tuggummi är förbjudet där så är väl själva nikotinet inte förbjudet?

Vad kan straffet tänkas vara om ngn går på grönt i HK och har mig sig 1 stock typ? frågar åt en kompis :) I australien så kollar dom ju väldigt många bagage (incheckade), är det likadant i HK?

mvh pelle

• Gilla
Reactions: Gus
Sådär. Är nu på plats i Singapore. Låste in två stockar på Changi. 17 SGD för
fyra dagar. ”Råkade” glömma två dosor i byxfickan och det gick vägen så nu klarar jag fyra dagar även om jag får hushålla med det snus jag har.

Tack för ett tips testat i "skarpt läge" och inte bara snack och gissningar.

Åker imorgon. Tänker låsa in och förvara på Changi T2 airside och hämta upp när jag lämnar Singapore. Har inte bestämt mig för om jag ska "råka glömma" nån dosa i byxfickan som @Kimmen00 gjorde....

Förutom detta ovan att jag 'glömde' ett par dosor i jeansen så hade jag en polare som tog upp för tullen i Singapore att han hade 1 dosa med sig. Den tullkillen var uppenbarligen schysst och hänvisade till kulturell användning. Han lät honom ta in den på villkor att:
1, endast han fick använda det
2, fick absolut inte bjuda
3, lova att slänga prillorna i papperskorgar.
Så kan det gå den gången iaf..

Förutom detta ovan att jag 'glömde' ett par dosor i jeansen så hade jag en polare som tog upp för tullen i Singapore att han hade 1 dosa med sig. Den tullkillen var uppenbarligen schysst och hänvisade till kulturell användning. Han lät honom ta in den på villkor att:
1, endast han fick använda det
2, fick absolut inte bjuda
3, lova att slänga prillorna i papperskorgar.
Så kan det gå den gången iaf..
Intressant, tog han med sig dosan i handen och frågade tullkillen typ?

Toppen