Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

Gustafsson i intervju med SvD.
Ett intressant stycke:

"Med dem måste vi flyga till destinationer där det finns både affärsresenärer och turister. Men om bränslepriset är lågt kan vi behålla några av våra gamla plan. Då kanske vi kan börja flyga med dem till rena fritidsdestinationer som Sydafrika eller Cancun. Då blir det en ny marknad vi kliver in i och det är en rätt spännande tanke."

Som svar på frågan om framtidens plsn för LH.

https://www.svd.se/sas-chefen-raknar-med-utslagning--sedan-uppkop

Det där låter ju riktigt lovande. :)

Om svenska staten minskar sin ägarandel eller tom säljer av allt kommer det då påverka SAS närvaro på Arlanda? Tänker att man kanske koncentrerar allt mer LHtrafik till Kastrup?

Jag håller med @agehall om att de bör fokusera på det viktiga och hålla tråden, fortsätta att koncentrera sig på Nordamerika och Östra Asien.
Därefter kan de spåna på passagerarunderlaget och titta på Sydafrika och liknande men det är minst 10 år framåt...

Om svenska staten minskar sin ägarandel eller tom säljer av allt kommer det då påverka SAS närvaro på Arlanda? Tänker att man kanske koncentrerar allt mer LHtrafik till Kastrup?
Det beror nog på vem som köper. Om danska staten ökar sin del så kan det nog det. Annars tror jag det är tveksamt.

Flygskatten har nog större risk för att driva ett sådant mönster.

Att minska på Arlanda är som att ge upp mot Norwegian / Finnair så det tvivlar jag på. Folk vill resa direkt, inte via en flygplats där man inte ens förstår rotvältskengelskan i högtalarutropen.

Finnair kör säsongstrafik till semesterorter men jag gissar att de samarbetar med finska charterarrangörer.
Om det är så, SAS kan också ha ett liknande samarbete med svenska charterarrangörer.
Du har rätt. Finnair sammarbetar b.la med Aurinkomatkat med resor till Thailand, Indien, Mexiko, Dominikanska osv

Toppen