Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

Exakt. Om vi håller det på hög abstraktionsnivå är det inte så märkligt om SAS skulle ha avtal med en resebyrå som köper "många" säten av dem i utbyte mot att SAS flyger en rutt. Jag är övertygad om att det inte bara är Finnair som gör så. Några av Eurowings rutter luktar lång väg sånt samarbete.
 
Finnair kör säsongstrafik till semesterorter men jag gissar att de samarbetar med finska charterarrangörer.
Om det är så, SAS kan också ha ett liknande samarbete med svenska charterarrangörer.

men på de rutterna går det väl inte att köpa vanliga biljetter och varken tjäna eller använda poäng?
 
Finnair kör säsongstrafik till semesterorter men jag gissar att de samarbetar med finska charterarrangörer.
Om det är så, SAS kan också ha ett liknande samarbete med svenska charterarrangörer.
Exakt. Om vi håller det på hög abstraktionsnivå är det inte så märkligt om SAS skulle ha avtal med en resebyrå som köper "många" säten av dem i utbyte mot att SAS flyger en rutt. Jag är övertygad om att det inte bara är Finnair som gör så. Några av Eurowings rutter luktar lång väg sånt samarbete.

Jag tror det är ett måste om det är destinationer med ingen eller väldigt begränsat affärsresande, men varje destination gör så klart bolaget mer intressant att använda sig av!

men på de rutterna går det väl inte att köpa vanliga biljetter och varken tjäna eller använda poäng?

Ofta inte, men inget direkt hindrar väl att man har en "hybrid", dvs. att det går att boka både ordinarie men att vissa platser säljs ut till researrangörer?
 
men på de rutterna går det väl inte att köpa vanliga biljetter och varken tjäna eller använda poäng?
Åtminstone Finnair har så, att man får en viss summa finnair plus poäng för resan t/r. Ofta en struntsumma, kan vara 2000 poäng för resa till medelhavet samt 4000 poäng för Asien/Karibien
 
men på de rutterna går det väl inte att köpa vanliga biljetter och varken tjäna eller använda poäng?
Det går att boka reguljärbiljett med Finnair till dessa destinationer.

T ex till Puerto Vallarta
Screenshot20171026 01 AY.png


Inte så tokigt pris med tanke på att det går att flyga direkt till Puerto Vallarta från Europa.
 
Jag tycker att det är helt ok om SAS väljer att flyga till Sydafrika. Jag tror faktiskt att den linjen skulle kunna ha potential att vara en året runt linje med kanske 4 avgångar i veckan.

Mexiko kan jag inte uttala mig om, men det är inte omöjligt. Kanske alternera med någon flygning till Kuba, som jag också tror kan vara en ok säsongslinje.

En annan fråga, kan man tänka sig att SAS kanske kommer att satsa på någon långlinje från någon av sina nya hubbar i Spanien och UK?
 
Jag tycker att det är helt ok om SAS väljer att flyga till Sydafrika. Jag tror faktiskt att den linjen skulle kunna ha potential att vara en året runt linje med kanske 4 avgångar i veckan.

Mexiko kan jag inte uttala mig om, men det är inte omöjligt. Kanske alternera med någon flygning till Kuba, som jag också tror kan vara en ok säsongslinje.

En annan fråga, kan man tänka sig att SAS kanske kommer att satsa på någon långlinje från någon av sina nya hubbar i Spanien och UK?

SAS har en förvånansvärt liten långdistansflotta, även inräknat nya ordrar, sett till i princip vilket annat bolag som helst. Finnair har ju tom fler plan. Så att någon produktion skulle ske från dessa nya hubbar ser jag som helt uteslutet. Om du tänker på en jämförelse med t.ex. Norwegian så är ju deras strategi och produktionsmodell helt annorlunda. SAS har ingen kapacitet att börja flyga spanjorer eller engelsmän till tredje land på samma sätt som exempelvis Norwegian. Trafik till och från norden är fortfarande fokus för SAS.

För skandinaver är Mexico sedan länge en stor destination. Sydafrika kanske ökar men är inget som, av olika anledningar, kommer att utvecklas på samma sätt som Mexico (eller andra svensson-destinationer). Bortsett från möjligtvis Cape Town krävs en annan typ av resnär för Sydafrika jämfört med Mexico (eller USA, eller vissa delar av Asien). I längden tror jag inte att det kommer att fungera för SAS med reguljär trafik om det inte är uppstyrt både till säsong och med paketresepartners - och med för få avgångar går det inte att få ekonomi i det. Norden, och SAS, har varken underlaget eller de historiska kopplingarna såsom t.ex. BA, KLM har. Vidare kommer ytterst få resenärer från Sydafrika att vara intresserade av att ta omvägen via Norden för sina resor ut i världen. Älskar RSA, och visst är det intressant, men tror jag att SAS kommer att fixa det? Nej. Skulle jag själv resa SAS till Afrika när såväl South African som Ethiopian har bättre produkter? Nej.
 
Last edited:
. Norden, och SAS, har varken underlaget eller de historiska kopplingarna såsom t.ex. BA, KLM har. Vidare kommer ytterst få resenärer från Sydafrika att vara intresserade av att ta omvägen via Norden för sina resor ut i världen.

Precis, så detta skulle ju kunna vara en anledning till att man skulle kunna flyga vissa långdistanslinjer från de andra hubbarna. :)
Med bra connections från diverse orter i Norden så skulle man t o m göra det enklare för personer på mindre orter att komma ut i världen. Tänk dig att med bara ett byte i Malaga eller London kunna flyga från t ex Skellefteå till Kapstaden. Och jag, med Kastrup som hemmaflygplats, är i dagsläget också tvungen att byta ute i Europa om jag t ex ska till Kapstaden, så varför inte byta på en SAS-hub?

Detta upplägget innebär inte för mig att man inte längre fokuserar på Norden utan snarare att man hittar sätt att bättre serva norden genom att fylla upp flygmaskinerna med även icke-nordiska resenärer.

Jag är inte specialist inom flygmarknaden så det finns säkert massor av parametrar som jag förbiser, men efter ett långt yrkesliv så har jag lärt mig att man inte får vara rädd för att vända på alla möjliga stenar för att hitta affärsmöjligheter.
Det är säkert så att detta inte ligger i närtid, men jag skulle inte vilja avfärda det som en omöjlighet. :)
 
I förra årets årsredovisning stod det att från 2020 så ska de satsa på fler flygplan till sin longhaul produktion. Hoppas på A350-1000 och 747-8i. Man kan väl få drömma. : )
 
Last edited:
Toppen