I förra årets årsredovisning stod det att från 2020 så ska de satsa på fler flygplan till sin LH produktion. Hoppas på A350-1000 och 747-8i. Man kan väl få drömma.
Ain’t gonna happen.
I förra årets årsredovisning stod det att från 2020 så ska de satsa på fler flygplan till sin LH produktion. Hoppas på A350-1000 och 747-8i. Man kan väl få drömma.
För skandinaver är Mexico sedan länge en stor destination. Sydafrika kanske ökar men är inget som, av olika anledningar, kommer att utvecklas på samma sätt som Mexico (eller andra svensson-destinationer). Bortsett från möjligtvis Cape Town krävs en annan typ av resnär för Sydafrika jämfört med Mexico (eller USA, eller vissa delar av Asien).
Intressant. Var tvungen att kika lite på siffror (som man ju inte ska stirra sig blind på men som ändå är intressanta). Det var ju (2015) i vart fall inte överdrivet många som har Mexiko som destination på genomgående resa från Köpenhamn (CPH, Unserved Routes 2015).För skandinaver är Mexico sedan länge en stor destination. Sydafrika kanske ökar men är inget som, av olika anledningar, kommer att utvecklas på samma sätt som Mexico (eller andra svensson-destinationer). Bortsett från möjligtvis Cape Town krävs en annan typ av resnär för Sydafrika jämfört med Mexico (eller USA, eller vissa delar av Asien).
Enda sättet för en linje till t.ex Cancun eller Sydafrika skulle kunna bli lönsam är som tidigare nämnt att SAS får en garanti på att ett visst antal säten blir sålda. T.ex via researrangör, eller av berört lands resebyrå.
Tror dock att Seoul ligger närmast tillsammans med Toronto att bli nästa SASdest.
Hittade lite färska siffror från Oslo:
Unserved and underserved routes to Norway - Avinor
Oslo Airport (OSL) | Unserved Routes in the Route Shop
Tittar man på Köpenhamn så ser siffrorna ut som följande:
Route Network
-- Top 10 Unserved Routes --
Hong Kong HKG 26,909
Manila MNL 19,780
Bali DPS 19,177
Nuuk GOH 18,355
Colombo CMB 16,669
Johannesburg JNB 16,363
Seoul ICN 15,847
Islamabad ISB 15,316
Havana HAV 14,043
Seattle SEA 12,596
Kuala Lumpur KUL 12,421
Cape Town CPT 12,225
Source: SABRE MI (all passenger numbers are one-way)
Utan att stirra sig för blind på siffrorna så vidhåller jag fortfarande att Manila går starkt framåt från 2015 års siffror.
SAS behöver få in sina ny kärror så att de kanske kan slinga tre stycken på CPH - ICN - MNL - ICN - CPH med den tredje till exempelvis Toronto eller CMB.