Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

För skandinaver är Mexico sedan länge en stor destination. Sydafrika kanske ökar men är inget som, av olika anledningar, kommer att utvecklas på samma sätt som Mexico (eller andra svensson-destinationer). Bortsett från möjligtvis Cape Town krävs en annan typ av resnär för Sydafrika jämfört med Mexico (eller USA, eller vissa delar av Asien).

Väldigt intressant inlägg! Ibland känns det som att jag tappar kontakten med Sverige lite grann, som detta med att Mexiko blivit en Svensson-destination - så var det absolut inte för 15 år sedan när jag flyttade till Tyskland. Inte så det var jätteexotiskt, men inte i närheten av Thailand eller Florida.
Det kan därför hända att jag överskattar marknaden till Sydafrika. Tycker dock att svenskar utgör en relativt hög andel av turisterna där, men det är mer ett eget intryck än statistiskt underbyggt.

För skandinaver är Mexico sedan länge en stor destination. Sydafrika kanske ökar men är inget som, av olika anledningar, kommer att utvecklas på samma sätt som Mexico (eller andra svensson-destinationer). Bortsett från möjligtvis Cape Town krävs en annan typ av resnär för Sydafrika jämfört med Mexico (eller USA, eller vissa delar av Asien).
Intressant. Var tvungen att kika lite på siffror (som man ju inte ska stirra sig blind på men som ändå är intressanta). Det var ju (2015) i vart fall inte överdrivet många som har Mexiko som destination på genomgående resa från Köpenhamn (CPH, Unserved Routes 2015).

upload_2017-10-30_19-3-39.png

Mexico och mexikanska destinationer är i ju i huvudsak en charterdestination från många städer i norra Europa. Räknar statistiken i listan in paketresor med exempelvis Thomas Cook och Tui? 20-26K/år till JNB och CPT är ju bara runt 500 i veckan? Dvs ingenting.
Näringslivet kan ju inte ha 1-2 en t/r i veckan då behovet för att åka dit oftast inte planeras med så lång framförhålling.
Jag förkastar inte sifforna, men jag tror inte att JNB, CPT, CUN kommer att bära sig reguljärt för SAS. CUN är ingen destination som kommer att ha många affärsresenärer (om det inte blir en boom med "entreprenörer" där), däremot är det ju populärt hos semesterresenärerna. GRU och GIG har båda funnits i linjenätet "relativt" nyligen, men inte burit sig. I enbart Sao Paulo finns det ju över 200 svenska företag, lägg sedan till övriga nordiska, och ändå bär det sig inte. Ingen ersatte ju exempelvis Varig på CPH, trots att såväl TAM som SAS kunde dragit igång det igen.

Kan de få Afrika-resnärer från exempelvis USA att connecta via CPH så kanske det kan funka, BA, LH etc. jobbar ju på samma sätt, men sannolikheten är väl liten.

Lansera för all del, men jag ställer mig tveksam till att det bär sig.

Det är väl inte enbart passagerarunderlaget utan även cargo som ligger till grund för om en linje kan vara lönsam. Med det sagt så tror jag att tex ICN är mer attraktivt än både Mexico & Sydafrika. Nu kör ju ifs Korean en ren fraktmaskin på Skandinavien flera dagar /vecka men det finns nog möjligheter att SAS kan konkurrera ändå. Se bara på SEA där var passagerartrafiken sekundär.

Enda sättet för en linje till t.ex Cancun eller Sydafrika skulle kunna bli lönsam är som tidigare nämnt att SAS får en garanti på att ett visst antal säten blir sålda. T.ex via researrangör, eller av berört lands resebyrå.

Tror dock att Seoul ligger närmast tillsammans med Toronto att bli nästa SASdest.

Enda sättet för en linje till t.ex Cancun eller Sydafrika skulle kunna bli lönsam är som tidigare nämnt att SAS får en garanti på att ett visst antal säten blir sålda. T.ex via researrangör, eller av berört lands resebyrå.

Tror dock att Seoul ligger närmast tillsammans med Toronto att bli nästa SASdest.

Tillägg till tidigare.
Frekvensen för leisuredestinationer kan nog inte vara mer än 1-2 ggr per vecka under säsong. Såvida att man inte satsar stenhårt på att få in transferpax, då måste det bli högre frekvens.

Hittade lite färska siffror från Oslo:

Unserved and underserved routes to Norway - Avinor

Oslo Airport (OSL) | Unserved Routes in the Route Shop

Tittar man på Köpenhamn så ser siffrorna ut som följande:

Route Network

-- Top 10 Unserved Routes --

Hong Kong HKG 26,909
Manila MNL 19,780
Bali DPS 19,177
Nuuk GOH 18,355
Colombo CMB 16,669
Johannesburg JNB 16,363
Seoul ICN 15,847
Islamabad ISB 15,316
Havana HAV 14,043
Seattle SEA 12,596
Kuala Lumpur KUL 12,421
Cape Town CPT 12,225
Source: SABRE MI (all passenger numbers are one-way)

Utan att stirra sig för blind på siffrorna så vidhåller jag fortfarande att Manila går starkt framåt från 2015 års siffror.
SAS behöver få in sina ny kärror så att de kanske kan slinga tre stycken på CPH - ICN - MNL - ICN - CPH med den tredje till exempelvis Toronto eller CMB.

Hittade lite färska siffror från Oslo:

Unserved and underserved routes to Norway - Avinor

Oslo Airport (OSL) | Unserved Routes in the Route Shop

Tittar man på Köpenhamn så ser siffrorna ut som följande:

Route Network

-- Top 10 Unserved Routes --

Hong Kong HKG 26,909
Manila MNL 19,780
Bali DPS 19,177
Nuuk GOH 18,355
Colombo CMB 16,669
Johannesburg JNB 16,363
Seoul ICN 15,847
Islamabad ISB 15,316
Havana HAV 14,043
Seattle SEA 12,596
Kuala Lumpur KUL 12,421
Cape Town CPT 12,225
Source: SABRE MI (all passenger numbers are one-way)

Utan att stirra sig för blind på siffrorna så vidhåller jag fortfarande att Manila går starkt framåt från 2015 års siffror.
SAS behöver få in sina ny kärror så att de kanske kan slinga tre stycken på CPH - ICN - MNL - ICN - CPH med den tredje till exempelvis Toronto eller CMB.

Men faktum är ju att hade bolagen varit intresserade att flyga på bl.a. OSL så hade de nog gjort det. Gemensamt med CPH (och ARN) är ju att trafiksiffrorna per år på vissa av dessa destinationer är i närheten av vad storflygplatserna ute i Europa hanterar på en dag. Men vi hoppas givetvis att SAS får ordning på lådan.

Var roligt att läsa intervjun med Kjell-Olof Feldt i SvD igår. Den antydde att han tyckte att man kunde flyga till hela världen från Arlanda. Faktum ät ju att man knappt kan flyga någonstans utanför Europa. Snarare har väl antalet longhaul destinationer minskat.

Personligen tror jag nog att Skandinaviens betydelse i det hela kommer att ytterligare minska kraftigt framgent, vilket innebär att det till stor del kommer att handla om matarlinjer.

Last edited:
Toppen