Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

ICN hade varit smaskigt, ryktet om destinationen är kanske inte helt utan trovärdighet, men varför skulle en A330 från just Lufthansa vara aktuell? Det känner jag är det i ekvationen som inte passar in, men då var aldrig matte mitt starka ämne i skolan =}

Sen tror jag det blir tight med en kärra, det behövs nog två för en sådan rotation.

När jag räknar så får jag flygtiden med A330 Arlanda - Seoul till 9:45h. Om man gör turn-around på 2 timmar så klarar man det på en maskin med minsta möjliga marginal.

En slinga Stockholm-Seoul-Stockholm-Toronto-Stockholm tar dock knappt 45 timmar (flygtid Toronto 8:30), så att köra två maskiner där skulle vara en lösning.

När jag räknar så får jag flygtiden med A330 Arlanda - Seoul till 9:45h. Om man gör turn-around på 2 timmar så klarar man det på en maskin med minsta möjliga marginal.

En slinga Stockholm-Seoul-Stockholm-Toronto-Stockholm tar dock knappt 45 timmar (flygtid Toronto 8:30), så att köra två maskiner där skulle vara en lösning.
Att schedulera tat på två timmar är risky.
Man blir väldigt svag för förseningar.
Man behöver nog minst 2,5 h på hemmabas.

Att schedulera tat på två timmar är risky.
Man blir väldigt svag för förseningar.
Man behöver nog minst 2,5 h på hemmabas.

Exakt, att bara köra Seoul från Stockholm kommer inte att funka i längden, man måste slinga med en annan destination.

Antingen öppna Toronto som lämplig motpart, eller så får man slinga mot New York eller Chicago, vilket skulle innebära att man stänger Los Angeles (knappast troligt) eller Hong Kong (mycket tveksamt).

Exakt, att bara köra Seoul från Stockholm kommer inte att funka i längden, man måste slinga med en annan destination.

Antingen öppna Toronto som lämplig motpart, eller så får man slinga mot New York eller Chicago, vilket skulle innebära att man stänger Los Angeles (knappast troligt) eller Hong Kong (mycket tveksamt).

Rykten pekar mot Toronto och Seoul. Dock så får vi nog vänta ytterligare några år innan detta blir verklighet, om inte en kreativ leasinglösning kommer till.
Skulle Montreal kunna bli aktuellt?
Tänkte om man inte vill ta pax från AC.

Det finns ont om publikt tillgänglig data. Den bästa (?) källan är Danska uppgifter om "unserved routes" utgående från CPH, dvs passagerare som idag utgår från CPH men flyger med transfers istället. Det är inte helt orimligt att utgå från att den interkontinentala trafikefterfrågan från CPH är relativt lik efterfrågan från ARN.

upload_2017-8-9_1-30-26.png

Montreal kvalar inte ens in på topp-25. Eftersom det redan finns en direktrutt till Toronto så redovisas den inte. En daglig avgång innebär runt 100 000 stolar per år med de maskiner som Air Canada och SAS använder.

Jag vet... Men jag gör det ändå...
Jag gillar att Manila ligger precis efter Seoul... :cool:

Intressant kombination att välja direktflyg till Stockholm (Köpenhamn) med SAS eller ta "omvägen" via ICN. :rolleyes:

Toppen