Senaste nytt

Ska bränna 268000 Avios poäng, behöver ideer. Hjälp!

Skriver under på den alla dagar i veckan. Många klagar på amerikanska bolags business, men Americans business är riktigt bra. Nu har jag inte erfarenhet från särskilt många (AA, BA, Delta, KLM, Air France, SAS, Lufthansa och United), framförallt för att jag åker mest till USA, men av dem jag åkt med så tycker jag American är överlägset bäst.
 
Ett litet tips, vi ska nog göra skillnad på fakta och åsikter.
Bara för att en person har en upplevelse och en annan raka motsatsen så ska vi kalla det för just åsikter/upplevelser och inte fakta.

Förutsätter att vidare konversation sker i god ton.
/Moderator
 
Vilka Känslor! Kul att se det hetta till lite här på BC. ;) All input är alltid välkommen, framför allt den man inte håller med om själv. Blir roligare så.

Men är inte BA's businessprodukt typ 18 år gammal, medan AA's från typ två år sedan? Egentligen tycker man nog att skillnaden borde vara större haha. En ny businesskabin borde ju totalt utklassa första lie flat businessprodukten som introducerades på marknaden. Eller?

Inte för att vara en tråkmåns men jag tänkte gå tillbaka till topic. Har tittat runt lite nu och det verkar som att det kanske blir Cathay Pacific till HKG, och nån businesskabin tillbaka. Alternativt Tjejen och jag till PMI, (då med BA vidriga First produkt JFK-LHR blink blink) och kanske AA business tillbaka. (utgångspunkt är JFK)

Så min fråga är då, var ser jag tillgänglighet? Expertflyer? och var bokar jag detta? BAEC's awardsök verkar ju riktigt buggig och dålig, får ju till och med sas.se att verkar bra!

Nån som vet på rak arm när och hur det släpps awardsäten på Cathay Pacific?

Tack!

Skatter och avgifter är rätt höga med Avios, iallafall på vissa bolag. BAEC tar betalt per sträcka, så att du åker på 340k Avios för NYC-LHR-NTR (Vem flyger till NTR och med förstaklass!?) är nog inte så konstigt.
PS: Skulle stå NRT, gick lite fort där, även om Mexiko verkar trevligt det med, men lite av en omväg att åka dit från NYC via LHR eller HKG.

PS2: Avios avgifter är verkligen gräsliga. 16000 i avgifter för två tur och retur JFK-PMI. Man ba hallå? Ska det inte vara en "awardbiljett?" Tack "awardet" BA.

PS3: Föreställer mig hur otroligt deppig jag skulle bli om jag bokade typ LH First för alla mina Chasepoäng, eller nån annan sån där 200 000 milesresa, och man hoppas på en extraordinär upplevelse och så uteblir den, typ att man får nån slapp FA eller man får åka van istället för Merca från planet (LH F). Minns i somras när jag och tjejen flög SAS business tillbaka till NYC efter sommarlovet, vi hade varsitt mittsäte. I min gång jobbade en ung kille som inte kan ha varit mer än 20 år, han var supergullig och man fattade att han var ny (prao typ?) Meeeen, allting tog evigheter, hela min tjejs aisle hade serverats mat när han fortfarande kämpade med rad 2. Vi satt på rad 5. och så fortsatte det hela resan. Man fick fel dryck, fel mat, osv sov. Aja, inget att klaga på, åker där fram så det räcker. Men hade jag sparat och sparat och sparat poäng, äntligen hittat två säten och bokat dem, betalat avgifterna och detta hade varit upplevelsen tycker jag att det hade känts väldigt trist.
 
Last edited:
Nu jämför Agehall AA business med BA First..Alltså inte med BA business. Nästa gång Agehall åker med på BC träff till Heathrow ska det bli kul att läsa hans recension från Admirals Clubs på T3 som genom att baissa ut Concorde Room måste vara bättre än BA Galleries First. Vidhåller att det är dålig koll att hålla AA business högre än BA First. Tror nog att de flesta på BC som testat båda håller med.
 
Som sagt - med cherry-picking kan du bevisa vadsomhelst och det är tyvärr helt irrelevant. Min upplevelse är att AA business är bättre än BA First och jag vet inte riktigt varför du inte kan ta till dig det.

Det är dock ditt problem och just nu har jag betydligt viktigare saker för mig än att överbevisa folk som inte vill förstå.
 
Nån som vet på rak arm när och hur det släpps awardsäten på Cathay Pacific?

Kollade lite snabbt igår på FRA-HKG typ 300 dagar framåt och där var det glest, däremot fanns det 2 platser ZRH-HKG i first. Det är bara att söka på BA och när du hittar något så kan du ju boka direkt.
 
Kollade lite snabbt igår på FRA-HKG typ 300 dagar framåt och där var det glest, däremot fanns det 2 platser ZRH-HKG i first. Det är bara att söka på BA och när du hittar något så kan du ju boka direkt.

Lite klarifikation bara, du menar att längre fram är det glest, men datum som ligger närmare fram i tiden fanns det? Vet du om det går att söka på Expertflyer och i såna fall vilken kod är det?
 
British Airways släpper platser 355 dagar i förväg på egna flyg en del partners 330 dagar i förväg.
använd ba.com eller BA Redemption Finder (den sistnämnda visar bara BA flighter)
Finns ingen garanti att det släpps platser i 1:a klass.

Kollade lite snabbt igår på FRA-HKG typ 300 dagar framåt och där var det glest, däremot fanns det 2 platser ZRH-HKG i first. Det är bara att söka på BA och när du hittar något så kan du ju boka direkt.

Du har noterat att utgångspunkten är JFK?
 
Om du hittar platser håller nog med de flesta med om att en tur till Hong Kong eller Japan i 1:a klass vore en höjdare
men du har lite för få Avioser för att åka t/r, går att köpa till det som fattas i samband med bokning med Cathay
(men inte med JAL tror jag)

Cathay Hong Kong -JFK
15h 45m
140000 Avios + 509.00 SEK


JAL Tokyo -JFK
12h 55m
140000 Avios + 1,034.00 SEK


(Ofta lägre avgifter att boka 2 enkelbiljetter än en t/r/)
 
Toppen