Senaste nytt

Skäms SAS ledning, maffia metoder

Okej man ska inte generalisera baserat på vad en eller två piloter tycker?
Däremot konstaterar du glatt att ALLA i pilotgruppen på OSL, ARN CPH och Long Haul tvärtom vill "trekke skuta sammen (?)" och hoppas på bättre tider.

Jag kan inte generalisera men jag har två pilotkällor på SAS som vittnar om att det är hårda tider nu och noll SAS-anda som det varit tidigare. Deras historier liknar de som @Concorde berättade om inledningsvis.

Nå ble det kanskje litt lost in translation, men jeg føler altså at jeg kjenner til og har snakket med mange nok til å være sikker på at det ikke står så ille til som concorde vil - nemlig at de heller ser at SAS går konk enn å gå ned i lønn. Hvis majoriteten av pilotene ønsker dette så er det jo en smal sak for dem å gjøre en så dårlig jobb at SAS går konk på en uke. Eller at alle sykemelder seg i protest. Men det gjør de jo ikke.

At det er hårda tider og at det stemmer at Blue 1 skal "bort" er derimot helt korrekt.
 
Vad jag inte förstår i grunden är varför man ska ha olika villkor för olika arbetsgivare? En rimlig inställning från facket borde ju vara likvärdiga villkor för alla svenska/etc piloter oavsett vilket företag de jobbar hos. Om nu det fackliga engagemanget är så pass svagt att Norwegian kan komma undan med betydligt sämre villkor så är det ju faktiskt så att i ett lite längre perspektiv så kommer SAS-anställda att ha i stort sett lika dåliga, oavsett om det beror på att SAS försämrar dem eller att SAS går omkull och blir ersatt av något annat...
 
Vad jag inte förstår i grunden är varför man ska ha olika villkor för olika arbetsgivare? En rimlig inställning från facket borde ju vara likvärdiga villkor för alla svenska/etc piloter oavsett vilket företag de jobbar hos. Om nu det fackliga engagemanget är så pass svagt att Norwegian kan komma undan med betydligt sämre villkor så är det ju faktiskt så att i ett lite längre perspektiv så kommer SAS-anställda att ha i stort sett lika dåliga, oavsett om det beror på att SAS försämrar dem eller att SAS går omkull och blir ersatt av något annat...

Det beror på att facket jobbar för de personer som är anställda i det land som facket finns. Vad många flygbolag gör är att dom anställer personer i bolag utanför NO/SE/DK där det är billigare, typ Irland.

När det gäller flygbranschen och ett par andra transport branscher är det så uppdelat att man egentligen inte vet vem som har ansvar för vad längre...
 
Utan att leka djävulens advokat så är det ju tack vare flygbolag som Ryanair, Easyjet och Norwegian som har gjort det möjligt för många av oss att kunna resa billigt inom Europa, och utan konkurrensen hade vi fortfarande behövt betala 3-4000kr för en t/r biljett till London i Economy.

Jag vet att jag låter trist men detta är förmodligen en mer realistisk nivå, dvs en nivå som speglar resan direkta och indirekta kostnader och påverkan. Personligen ser jag de nivåer vi har idag som helt artificiella och är övertygad om att vi kommer att se dramatiska förändringar i framtiden, det enda som känns osäkert är hur lång tid det kommer att ta.
 
Verkligheten är jobbig, SAS borde vara rädda om sina piloter och i stället spara på övrig flygande personal, att kostnaderna måste ner om bolaget ska fortsätta att leva är nog oundvikligt och piloterna är viktigast funktionen ombord. När det gäller service ombord så vill jag påstå att det finns likvärdig och billigare personal att tillgå på andra ställen än norden. Inte önskvärt enligt mig men om man inte ens kan vinna en större entreprenadupphandling i Sverige utan inhyrd utomnordisk personal är det ganska naivt att tro att man ska kunna konkurrera globalt inom flyget.
 
Grundfrågan för mej är att kunden ALLTID har rätt. Det är det dagliga valet som avgör alla företags välgång och motgång. Så länge det saknas ett internationellt samarbete avseende anställdas villkor, såväl piloter som snickare och bagagelastare är alltid ett politiskt styrt företag som SAS förlorare. Jag hoppas på politiska beslut som ger konkurrensneutralitet mellan ex. Ryanair, Norwegian och SAS. Först då kan en marknad fungera och jag tror att SAS har långsiktig möjlighet att hävda sej i denna konkurrens. Jag irriterar mej över politiker/ kunder som i debatten har en närmast socialistisk syn på arbetstagares rättigheter ,men som vid den privata semesterresan obesvärat väljer Norwegian.
Själv försöker jag i möjligaste mån använda bolag med arbetstagarvänliga anställningsvillkor SK LX LH BA ,då vi har ekonomi för detta. Dock har jag förståelse för familjer med begränsad ekonomi som glädjer sej åt T.ex SFT-BCN med Ryan för tusen spänn. Diskussionen bör ta hänsyn till den övergripande frågan om hur vi skapar lika villkor mellan företag i samma bransch.
(Detta var mitt hittils längsta inlägg, är redan trött.....)
 
Jag tycker delvis denna tråd är fel då hela diskussionen styrs av en sida och några enstaka "inside sources" som har egenintressen i frågan.

Förändring är jobbigt... för alla involverade... Många industrier går genom "disturbing forces"; flygbranschen också. Ryan Air, EasyJet, Southwest och Norwegian har gjort det samma för flygbranschen som Pirate Bay, Spotify i musikbranschen, NetFlix för TV och Uber för taxi. Bolag som dessa ändrar industrier, oftast till kundernas fördel. Innovation har många ansikten...

Nu vet vi att trådskaparen har ett stort hjärta för British Airways, och jag tror att ett antal anställda inom även detta flygbolag skulle hävda att den f.d. CEO Willie Walsh bedrev en form av Thatcherism mot de anställda där. Otroliga krafter har varit igång på Air France, Lufthansa och BA då förändring är svårt.

Vi vet ingenting med fakta,vi hör bara från några individer på ena sidan av myntet. Vi skall komma ihåg att det är mindre än två år sedan SAS hade en "nära döden upplevelse". Kanske var det inte tillräckligt den gången, och nu kommer detta ikapp. "Adapt or die", detta kommer även gälla för SAS framöver då konkurrenterna har andra spelregler för det som är nästa största kostnadsmassan: de anställda.
 
Så fungerar en marknad tyvärr, med olika tidsfönster och bara att acceptera för de anställda. Så länge Norwegian väljs av Svensson finns inga alternativ, kostymen måste anpassas. Inte konstigare än vad som hänt i andra branscher. Bra att ledningen inser detta och vill rädda företaget. Om inte piloterna gillar detta kan de själva söka jobb på Norwegian eller Ryan är. Fat and happy is no more. Bara att acceptera.
 
Otroligt intressant diskussion! Men dess allvarligare sida får vi inte bortse från. Det är vi själva som indirekt avgör vilka villkor som skall tillämpas. Det är politikerna som ställer upp villkoren och så länge man inte vidtar regleringar eller ställer villkor så är allt tillåtet.

Gillar vi låga priser och uppskattar bolagen som medelst social dumpning och "skatteplanering" erbjuder oss detta så får det konsekvenser för andra bolag som önskar ta ansvar för sin personal och sina kunder. Genom vår köpvilja (privat eller företag) av lågprisbiljetter hos bolag med icke egenanställd kabinpersonal så medverkar vi till att tvinga andra att välja samma spår med konsekvenser för personalen och verksamheten. Det är väl ingen som drömmer om att lågprisbolagen tar ansvar för att trafikera linjer med tveksam lönsamhet?

Åker man med lågprisbolag så har man de facto accepterat personalens arbetsvillkor och skall inte bli ett dugg upprörd när ens egen arbetsgivare vill tillämpa samma modell för att sänka företagets kostnader, eller?
 
Toppen