Senaste nytt

Skäms SAS ledning, maffia metoder

NotRyan

Medlem
När deras egna tidigare lojala piloter hellre ser konkurs och omstart som ett bättre alternativ, då förstår man hur ruttet det är inom SAS.

Nog finns det mycket som har varit fel inom SAS men så här har man inte gjort tidigare, utan det är ju ett resultat av att du (nja kanske inte just DU...) väljer såna skitbolag som Norwegian. Då måste SAS göra något för att sänka kostnaderna. Skittråkigt...
 
A

Aurora

Guest
I all øvrighet, jeg har mange bekjente som er piloter i SAS och de delar INTE denne påstanden @Concorde kommer med. Det er inget pilotgruppen på OSL, ARN, CPH eller long haul har som tankar. Ikke i det hele tatt, tvert i mot vil alle trekke skuta sammen og håper på bedre tider.

Synd å generalisere synspunktene til en hel gruppe basert på en eller to "sinte utbrudd" enkeltpersoner kanskje har.
 

Ricci

Medlem
SAS har verkliget bytt förhandlingsteknik sedan november 2012 dvs man kör "management by fear".
Man struntar i ingångna avtal vilket t ex resulterat att det nu ligger riktigt många case hos arbetsdomstolen i Köpenhamn. Svenska arbetsmiljöverket är också på SAS........
 
Last edited:
Någon som vet vad snittlönen är för en pilot hos SAS respektive Norwegian? Vore också intressant att jämföra med Ryan. Traktamente och övriga förmåner behöver vara med för att kunna göra en relevant jämförelse.
 

Jonas C

Medlem
Utan att leka djävulens advokat så är det ju tack vare flygbolag som Ryanair, Easyjet och Norwegian som har gjort det möjligt för många av oss att kunna resa billigt inom Europa, och utan konkurrensen hade vi fortfarande behövt betala 3-4000kr för en t/r biljett till London i Economy.
 
A

Aurora

Guest
Någon som vet vad snittlönen är för en pilot hos SAS respektive Norwegian? Vore också intressant att jämföra med Ryan. Traktamente och övriga förmåner behöver vara med för att kunna göra en relevant jämförelse.

Umulig å sammenlikne da lønnsforskjellene i både SAS og Norwegian er store for de som har vært ansatt i et par år vs de som er nyansatte.
Og hva er egentlig formålet med å sammenlikne lønn? Lønn er ikke alt. I bunn og grunn tror jeg faktisk introduksjonslønna for nyansatte er lavere i SAS enn hos Norwegian per i dag. Forskjellen er allikevel stor mellom selskapene. I SAS har du fast ansettelse som nyansatt, du betaler skatt på normal måte, du har normal pensjonssparing, du har rettigheter som normale ansatte ellers i samfunnet har. I Norwegian blir du ansatt på kontrakt som nyansatt, det vil si at du egentlig ansettes i et vikarbyrå også leies du inn av Norwegian for å gjøre en pilotjobb. Dette betyr at Norwegian kan ansette deg i 3 mnd, 6 mnd - som det passer de. I vinterperioden kan du være fullstendig overflødig og stå uten jobb. Samme i sommerperioden. Arbeidsgiver står 100% fri til å tilpasse etter markedet, på bekostning av din faste inntekt og arbeidsstabilitet. Du må spare til skatten og betale den inn selv, du må spare til pensjon selv, du får bare en lønnsutbetaling og that's it. Du har ingen fagforeningsrettigheter på godt og vondt. Arbeidsgiveren din trenger ikke betale et øre i arbeidsgiveravgift, ikke et øre i forsikringer for sine ansatte, de er mer eller mindre ansvarsløse for annet enn den jobben du gjør for de.
 
A

Aurora

Guest
Ville bara också tillägga att pilot(er) i fråga kan ju alltid söka arbete på en annan organisation om de är missnöjda, eller starta eget flygbolag. Det är väl inget problem i det?

Søke arbeid et annet sted:
Hvor?
Som nyutdannet pilot står du med ca 250 timer på twin engine propell-flyg. Du har ingen type-rating (A320, B737) som kan koste i underkant av 100,000SEK. I gamle dager ble man ansatt og fikk dekket denne kostnaden. I dag er det vel ingen flygbolag som gjør dette lenger. Ryanair og Norwegian ansetter low timere hvor man tar typerating hos selskapet - også trekker de deg i lønn til du har betalt ned typeratinga. I Ryanair har vel dette ført til at en del piloter har flydd uten å få lønn i en periode, uten at jeg har mer bakgrunn eller tyngde for den påstanden utover å ha lest det på pprune/internett.
Siden du sitter igjen med ei gjeld på nærmere 1 million etter å ha tatt pilotutdanning (avhengig av hvem,hva,hvor selvfølgelig) trenger du en jobb. Da er Ryanair brått et alternativ. Ellers kan man jo alltids takke ja til å fly i Asia eller propellfly i afrika/sør-amerika eller andre odde steder - men for de med familie, hus og bil så er europa et "must". Det er ikke bare å få jobb i Lufthansa, British Airways, SAS eller liknende - du må ha erfaring på B737 (eller A320). Og hvordan får du den erfaringa? Ryanair. Norwegian. Air Baltic.

Starte eget flybolag er jo helt håpløst når du aldri kan konkurrere med de pressede lave prisene LCC har. Du er dømt til å faile uansett hva du gjør.
 

Ricci

Medlem
Många intressanta och insiktsfulla tidigare inlägg.

Ville bara också tillägga att pilot(er) i fråga kan ju alltid söka arbete på en annan organisation om de är missnöjda, eller starta eget flygbolag. Det är väl inget problem i det?
Problemet är att SAS går in i avtal med facken på X antal år och redan efter x månader "skiter" i avtalet och kör sitt eget race.....
Att flygmarknaden blivit hårdare är alla medvetna om, men när företag inte håller ingångna avtal så får man problem....
 

Xilan

Medlem
I all øvrighet, jeg har mange bekjente som er piloter i SAS och de delar INTE denne påstanden @Concorde kommer med. Det er inget pilotgruppen på OSL, ARN, CPH eller long haul har som tankar. Ikke i det hele tatt, tvert i mot vil alle trekke skuta sammen og håper på bedre tider.

Synd å generalisere synspunktene til en hel gruppe basert på en eller to "sinte utbrudd" enkeltpersoner kanskje har.

Okej man ska inte generalisera baserat på vad en eller två piloter tycker?
Däremot konstaterar du glatt att ALLA i pilotgruppen på OSL, ARN CPH och Long Haul tvärtom vill "trekke skuta sammen (?)" och hoppas på bättre tider.

Jag kan inte generalisera men jag har två pilotkällor på SAS som vittnar om att det är hårda tider nu och noll SAS-anda som det varit tidigare. Deras historier liknar de som @Concorde berättade om inledningsvis.
 
Toppen