Ricci
Medlem
Problemet med kostnaderna är ett akut SAS-problem, då SAS har majoriteten av sina flygningar inom Europa och utsätts följaktligen för intensiv konkurrens. BA/AF/KL/LH har mycket större andel internationella flygningar och där är konkurrensen (ännu) inte lika hård. Så
Så här skrev DN i september i år:
"SAS har de högsta personalkostnaderna i flygbranschen, enligt en rapport om flygets framtid i Norge beställd av norska Arbetsforskningsinstitutet.
Bolaget lade 32 procent av sina intäkter på löner och pensioner i fjol, Ryanair lägger 9,5 procent och Norwegian 17,4 procent, enligt rapporten.
SAS personal kostar alltså ungefär tre gånger så mycket som Ryanairs anställda, och dubbelt så mycket som Norwegians."
För att personalens skall ha kvar ett drägligt betalt arbete och vi resenärer skall kunna fortsätta flyga med ett nordiskt kvalitetsbolag så måste SAS anpassa sina kostnader till en rimlig nivå. Det betyder att löner och förmåner måste ner till de som är gängse på arbetsmarknaden, vilket givetvis är en smärtsam process. Men SAS måste för det är helt enkelt väldigt få resenärer som i längden är beredda att betala det biljettpris det innebär att ha - relativt arbetsmarknaden i övrigt - extremt höga personalkostnader
Jag såg en rapport för något år sedan där SAS hade 3gånger så många anställda per flygstol som Lufthansa hade. SAS lider väldigt mycket över deras overheadkostnader pga deras gamla monopol/ägarstruktur. Dock har Rickard Gustafsson börjat skära i denna gamla struktur vilket är positivt.
Last edited: