Alla kan inte få vd-lön!
Det är bara att beklaga, men alla kan inte få vd-lön. Alla på BC - undertecknad inkluderad - vill säkert att den flygande personalen skall ha både drägliga löner och arbetsvillkor. Under monopoltiden fick de stora bolagens personal dock löner och förmåner som stod i en klass för sig på arbetsmarknaden: när nu flyget konkurrensutsätts faller den ekonomiska grundvalen bort för detta.
Om detta kan man tycka vad man vill, men faktum kvarstår: alla arbetstagare kan inte få lön som för en vd för ett större företag (vilket många piloter på bl.a. Lufthansa och Air France har). För att återknyta till trådens inledning: SAS-ledningen skall vara stolt för att man gör vad man kan för att rädda ett traditionsrikt flygbolag med många trogna resenärer. Det innebär att ta konflikt med många särintressen, varav de fackliga organisationerna är ett.
Dessbättre har dock facken på SAS uppenbarligen en bättre verklighetsförankring än sina kollegor på t.e.x. Air France och Lufthansa. Och även om SAS-piloterna är välbetalda, så är pensionsåldern reviderad uppåt och lönerna något reducerade jämfört med läget för några år sedan.
Om motsvarande kraftmätning med särintressen på Lufthansa skrev der Spiegel international den 11 april i år:
"VC's slogan for the strike, "Stop the profit greed," was illustrated with signs depicting a crane (the Lufthansa symbol) in the clutches of unscrupulous financial investors. But the motto ended up backfiring on the pilots' union. In the public and the press, on television and in many Internet forums, discussions of the pilots' strike, instead of triggering debates over greedy fund managers, were focused on the pilots themselves. People across Germany were talking about whether the strike was justified or excessive. The Lufthansa pilots came under fire, given that their annual salaries can range up to €260,000 ($360,000). The tabloid newspaper Bild characterized the pilots as "luxury strikers" and noted that the highest-paid pilots, "with salaries of up to €21,000 a month, earn 10 times as much as bus drivers" -- the implication being that this is clearly too much.
The early retirement program for cockpit employees in the Lufthansa Passenger division triggered similar outrage. The rule, which only entered into the public awareness as a result of the strike, allows pilots to retire at 55 with 60 percent of their last salary."