Jonas C skrev:Utan att leka djävulens advokat så är det ju tack vare flygbolag som Ryanair, Easyjet och Norwegian som har gjort det möjligt för många av oss att kunna resa billigt inom Europa, och utan konkurrensen hade vi fortfarande behövt betala 3-4000kr för en t/r biljett till London i Economy.Klicka för att utvidga...
Xilan skrev:Jag kan inte generalisera men jag har två pilotkällor på SAS som vittnar om att det är hårda tider nu och noll SAS-anda som det varit tidigare. Deras historier liknar de som@Concordeberättade om inledningsvis.Klicka för att utvidga...
Detsamma gäller ju ganska mycket tyvärr. Datorn eller telefonen du skrev ovanstående på har ju finansierat fruktansvärda mänskliga lidanden i Kongo-Kinshasha. Vi i väst har inte direkt slutat med våra kolonialism, hur goda vi än anser oss vara...Paby skrev:Vi kan resa billigt på bekostnad av bl.a. klimatet och personalen på flygbolagen. Man kan egoistiskt tycka att det är bra ("det är ju kanon att jag kan flyga så mycket mer än tidigare för samma pengar") men det är ett kortsiktigt och simpelt sätt att se på en komplicerad sak.Klicka för att utvidga...
Det här är inte bara en branschtendens, det är en global tendens igenom alla branscher. Det behöver inte betyda lägre säkerhet för kunden, däremot innebär det sämre arbetsvillkor. Exempelvis iPhone har god kvalitet medan arbetarna där tillverkningen sker på Foxconn hade strömhopp från fabrikstaket. I Sverige är till och med den offentligt drivna sjukvården drabbad av sms-anställningar och andra otrygga arbetsförhållanden vilket förvärrar det landstingsdrivna organisatoriska kaoset, tyvärr sänker det här säkerheten.Paby skrev:Hur kan det här diskuteras som ett SAS-problem? LH, AF/KL och övriga går igenom exakt samma sak. Det här är en branschdiskussion.Klicka för att utvidga...
Concorde skrev:SAS har ytterligare press på sig att skära kostnaderna då man gör dåliga resultat. Det jag hör från insatta (Piloter) är skrämmande. SAS ledningen använder numera rena utpressningstaktiker för att få igenom sina förslag som är usla från en arbetstagares perspektiv.Klicka för att utvidga...
Det där med Foxconn är intressant. Jag har för mig att det var 11 självmord som startade denna debatt om arbetsklimatet där. Man måste dock ha i åtanke att vid den tiden jobbade där runt 250.000 personer, dvs jämförbart med Malmö. Jag undrar hur många självmord som begås i Malmö under samma tidsperiod och om folket i Malmö är deprimerade...Nemo skrev:Det här är inte bara en branschtendens, det är en global tendens igenom alla branscher. Det behöver inte betyda lägre säkerhet för kunden, däremot innebär det sämre arbetsvillkor. Exempelvis iPhone har god kvalitet medan arbetarna där tillverkningen sker på Foxconn hade strömhopp från fabrikstaket. I Sverige är till och med den offentligt drivna sjukvården drabbad av sms-anställningar och andra otrygga arbetsförhållanden vilket förvärrar det landstingsdrivna organisatoriska kaoset, tyvärr sänker det här säkerheten.Det är glädjande att dagens förändrade arbetsmarknad kommer till debatt även här på bc.se där många (alla?) är resenärer och kan se bortom den glest befolkade avkroken i norra Europa."The race to the bottom is a socio-economic phenomenon in which governments deregulate the business environment or taxes in order to attract or retain economic activity in their jurisdictions, resulting in lower wages, worse working conditions and fewer environmental protections. An outcome of globalization and free trade, the phenomenon may occur when competition increases between geographic areas over a particular sector of trade and production."Klicka för att utvidga...
majoren skrev:Problemet med kostnaderna är ett akut SAS-problem, då SAS har majoriteten av sina flygningar inom Europa och utsätts följaktligen för intensiv konkurrens. BA/AF/KL/LH har mycket större andel internationella flygningar och där är konkurrensen (ännu) inte lika hård. SåSå här skrev DN i september i år:"SAS har de högsta personalkostnaderna i flygbranschen, enligt en rapport om flygets framtid i Norge beställd av norska Arbetsforskningsinstitutet.Bolaget lade 32 procent av sina intäkter på löner och pensioner i fjol, Ryanair lägger 9,5 procent och Norwegian 17,4 procent, enligt rapporten.SAS personal kostar alltså ungefär tre gånger så mycket som Ryanairs anställda, och dubbelt så mycket som Norwegians."För att personalens skall ha kvar ett drägligt betalt arbete och vi resenärer skall kunna fortsätta flyga med ett nordiskt kvalitetsbolag så måste SAS anpassa sina kostnader till en rimlig nivå. Det betyder att löner och förmåner måste ner till de som är gängse på arbetsmarknaden, vilket givetvis är en smärtsam process. Men SAS måste för det är helt enkelt väldigt få resenärer som i längden är beredda att betala det biljettpris det innebär att ha - relativt arbetsmarknaden i övrigt - extremt höga personalkostnaderKlicka för att utvidga...
Ricci skrev:Jag så en rapport för något år sedan där SAS hade 3gånger så många anställda per flygstol som Lufthansa hade. SAS lider väldigt mycket över deras overheadkostnader pga deras gamla monopol/ägarstruktur. Dock har Rickard Gustafsson börjat skära i denna gamla struktur vilket är positivt.Klicka för att utvidga...
majoren skrev:Problemet med kostnaderna är ett akut SAS-problem, då SAS har majoriteten av sina flygningar inom Europa och utsätts följaktligen för intensiv konkurrens. BA/AF/KL/LH har mycket större andel internationella flygningar och där är konkurrensen (ännu) inte lika hård.Klicka för att utvidga...
majoren skrev:För att personalens skall ha kvar ett drägligt betalt arbete och vi resenärer skall kunna fortsätta flyga med ett nordiskt kvalitetsbolag så måste SAS anpassa sina kostnader till en rimlig nivå. Det betyder att löner och förmåner måste ner till de som är gängse på arbetsmarknaden, vilket givetvis är en smärtsam process. Men SAS måste för det är helt enkelt väldigt få resenärer som i längden är beredda att betala det biljettpris det innebär att ha - relativt arbetsmarknaden i övrigt - extremt höga personalkostnaderKlicka för att utvidga...
Nemo skrev:Det här är inte bara en branschtendens, det är en global tendens igenom alla branscher.Klicka för att utvidga...
majoren skrev:Så här skrev DN i september i år:"SAS har de högsta personalkostnaderna i flygbranschen, enligt en rapport om flygets framtid i Norge beställd av norska Arbetsforskningsinstitutet.Bolaget lade 32 procent av sina intäkter på löner och pensioner i fjol, Ryanair lägger 9,5 procent och Norwegian 17,4 procent, enligt rapporten.SAS personal kostar alltså ungefär tre gånger så mycket som Ryanairs anställda, och dubbelt så mycket som Norwegians."Klicka för att utvidga...
Nemo skrev:Det här är inte bara en branschtendens, det är en global tendens igenom alla branscher. Det behöver inte betyda lägre säkerhet för kunden, däremot innebär det sämre arbetsvillkor. Exempelvis iPhone har god kvalitet medan arbetarna där tillverkningen sker på Foxconn hade strömhopp från fabrikstaket. I Sverige är till och med den offentligt drivna sjukvården drabbad av sms-anställningar och andra otrygga arbetsförhållanden vilket förvärrar det landstingsdrivna organisatoriska kaoset, tyvärr sänker det här säkerheten.Det är glädjande att dagens förändrade arbetsmarknad kommer till debatt även här på bc.se där många (alla?) är resenärer och kan se bortom den glest befolkade avkroken i norra Europa."The race to the bottom is a socio-economic phenomenon in which governments deregulate the business environment or taxes in order to attract or retain economic activity in their jurisdictions, resulting in lower wages, worse working conditions and fewer environmental protections. An outcome of globalization and free trade, the phenomenon may occur when competition increases between geographic areas over a particular sector of trade and production."Klicka för att utvidga...
Om man tror att vi nått slutpunkten av utvecklingen, så vill man inte ha förändring. Jag tror att allt kan förbättras och detta sker genom förändring. Där är vi eniga.micsjo skrev:Och hade vi inte avreglerat en mängd marknader hade vi varit fattigare, sjukare, haft kortare livsländ - helt enkelt haft sämre ekonomisk utveckling och dålig samhällsutveckling.Ta tex avvecklingen av telemarknaderna. Hade vi inte hsft det hade det fortfarande tagit över en månad att få telefon hem, det hade kostat en bra bit av din månadslön och det hade kostat 40:- i minuten att ringa interkont.Jag tar utveckling, framsteg och tillväxt alla dagar i veckan.Därmed inte sagt att SAS-ledningen är så smart men med ett stort midjemått i förhållande till produktion måste SAS förändras.Klicka för att utvidga...