Senaste nytt

SJ - Det här gjorde ni INTE bra!

Hachans

Medlem
Försökte boka poängbiljetter med enbart SJ tåg för en resa med byte i Stockholm. Lång resa med snabbtåg och sen byte till SJ regional som går minst en gång i timmen.

tidigare har man kunnat tvinga fram det genom att mixtra med via-station, bytestid och välja ”bara sj”. Går inte längre. Numera tvingas man byta till InterCity i Linköping eller lägga pengar emellan och boka Malörtåg vilket jag inte var intresserad av.

Kundtjänst gjorde ett valiant försök att boka men tydligen kunde de inte ens göra det i deras system heller. Filtren fungerar inte och försöker man att bara visa SJ-tåg visas bara förbindelser med SL istället.

Uselt. Man får nu boka separat, omfattas inte av några komma fram-garantier eller är berättigad till ersättning vid försening. Det är nästan så man tror det är avsiktligt.
 

gdaily

Medlem
"Tack för att du har kontaktat oss på SJ. Vi tar hand om ditt ärende och återkommer till dig inom 30 dagar och ber dig därför att invänta vårt svar.
Det här är ett automatiskt meddelande som inte går att svara på. Har du frågor om ditt ärende eller behöver komplettera med någon uppgift, kontakta oss på SJ.
Om orsaken till trafikstörningen beror på annan part, kan du komma att bli kontaktad av det trafikföretaget direkt. "

Det har nu gått 31 dagar, och inte fan har jag fått något svar, och mailet går ju inte att svara på... Funderar på om jag ska göra en claim hos Amex i stället.
 

Hachans

Medlem
"Tack för att du har kontaktat oss på SJ. Vi tar hand om ditt ärende och återkommer till dig inom 30 dagar och ber dig därför att invänta vårt svar.
Det här är ett automatiskt meddelande som inte går att svara på. Har du frågor om ditt ärende eller behöver komplettera med någon uppgift, kontakta oss på SJ.
Om orsaken till trafikstörningen beror på annan part, kan du komma att bli kontaktad av det trafikföretaget direkt. "

Det har nu gått 31 dagar, och inte fan har jag fått något svar, och mailet går ju inte att svara på... Funderar på om jag ska göra en claim hos Amex i stället.

Grattis, mitt senaste ärende från januari löste sig i augusti. Efter många turer och ärendet rörde en enkel ersättningsbiljett.
 

zippan

Medlem
Pefekt, tack! Åkte tåg i helgen, var över 30 grader i kupén. Olidligt.
Mailade till kundservice@sj.se och hänvisade till deras egna vilkor. Så ska bli kul att se vad de svarar.
Fick svar idag.
"
Hej zippan,
Tack för ditt mail.

Vi ber om ursäkt för sent svar. Just nu har vi längre svarstider än normalt då vi tidigare hade ett högt tryck på vår kundservice. Detta påverkar våra handläggningstider och vi gör nu vårt yttersta för att komma ikapp.

Jag beklagar att resan inte blev som planerat och har nu återbetalat 50% av den.
En summa på 450 kronor kommer åter till samma kort som användes vid bokningen för komfortbristen.
Detta ser du inom 3-5 bankdagar.

Med vänliga hälsningar
E
SJ Kundservice
"
 
Skulle ta och se vad en tågbiljett skulle kosta över nyår, döm om min förvåning när det inte finns några biljetter släppta ännu för perioden efter 10e december. SJ planerar att släppa dessa någon gång i mitten av november. Härlig framförhållning att släppa jul-biljetterna drygt en månad innan. Det är svårt att försöka vara klimatsnäll…
 
  • Gilla
Reactions: hco

t90tho

Medlem
Skulle ta och se vad en tågbiljett skulle kosta över nyår, döm om min förvåning när det inte finns några biljetter släppta ännu för perioden efter 10e december. SJ planerar att släppa dessa någon gång i mitten av november. Härlig framförhållning att släppa jul-biljetterna drygt en månad innan. Det är svårt att försöka vara klimatsnäll…
Håller med om problemet, men det är snarare trafikverket som inte gjort detta så bra:

Skickat från min SM-G991B via Tapatalk
 

011430121

Medlem
SJ Snabbtåg 575 mellan Umeå och Stockholm i dag den 5 mars, jag bordade tåget i Kramfors och reser i vagn 1 som är 1 klass vagn på X3000
Taget är fullt till sista plats

Vi anlände Sundsvall 12 minuter före tidtabell, viket gjorde att vi hade ett uppehåll på 18 minuter innan avgången mot Stockholm.
Jag funderade på att gå in i stationsbyggnaden där det finns en Pressbyrå och köpa en korv, ändrade tanken till istället gå till Bistron och köpa en räkmacka.
Efter ca 5 minuter annonseras det att Bistron åter är öppen efter personalbytet i Sundsvall.
Hunger gör sig påmind ( säg när den inte gör det) går går till Bistron och där står ca 15 personer i kö!
Kommer in i bistron och upptäcker att kylskåpen är nästan helt tomma, finns endast en förpackning Bagel med rostbiff kollar datumet och den har bäst före idag 5 mars, köper den (självklart avstår jag Pepsi Max som erbjuds med 10kr rabatt) smörgåsen är allt annat än fräsch.

Det annonseras nu att 3 av toaletterna är ur funktion vilket betyder att 50% av kapaciteten inte fungerar, som ni förstår så är det konstant kö till toaletten.

Innan ni börjar kritisera mig för att inte förbeställt räkmacka i förväg så försökte jag boka det i torsdags på i SJ loungen, och via deras kundtjänst både på telefon och chatten men ingen kunde ta emot beställningen.

Vill minnas att jag för 5-7 år sedan läste att SJ informerade om att man skulle inom en snar framtid skulle kunna beställa mat och till och med kunna ändra plats på deras hemsida!
 

mha321

Medlem
Jag råkade, utan att gå in på hur jag lyckades med det, hamna i SJ 1a klass på inter city i veckan. Der är verkligen en intressant definition av första klass...

1. Ingår sittplats? Ja faktiskt! Men det funkade inte att välja. Men den blev ok. Även om stolen var markant sämre än på x2000, med ett nackstöd vid skulderbladen (och jag är inte lång) som inte gick att justera.

2. Ingår kaffe? Nix.

3. Ingår vatten? Nix.

4. Levereras förbeställt mat? Nix. Den går kan gå och hämta i bistron.

4b. Kan notera att detta inte står på bokningsbekräftelsen. Eller i appen. Eller i "välkommen ombord" mailet. Däremot står det som en liten notis på pdf biljetten om man öppnar den. I de tre andra källorna står det exakt samma sak som på x2000, så det tog mig en god stund att inse att det var dit man skulle ge sig av...

4c. Ingår dricka ens till den förbeställda maten? Nix.

I sådan jämförelse ska man definitivt inte klaga på att sas kallar sin plus för plus...

Men - tåget var i tid (2 min sent men det räknar inte ens jag). Så på den punkten överträffades mina förväntningar.

OK jag lägger in en punkt 5 också i relation till hur jag hamnade där. Vem ha kommit på att man på SJ kan söka efter avgångar som *inte* trafikeras av snabbtåg, men det finns inget sätt att söka *bara* avgångar som trafikeras av snabbtåg..
 

Jonas F

Medlem
SJ Snabbtåg 575 mellan Umeå och Stockholm i dag den 5 mars, jag bordade tåget i Kramfors och reser i vagn 1 som är 1 klass vagn på X3000
Taget är fullt till sista plats

Vi anlände Sundsvall 12 minuter före tidtabell, viket gjorde att vi hade ett uppehåll på 18 minuter innan avgången mot Stockholm.
Jag funderade på att gå in i stationsbyggnaden där det finns en Pressbyrå och köpa en korv, ändrade tanken till istället gå till Bistron och köpa en räkmacka.
Efter ca 5 minuter annonseras det att Bistron åter är öppen efter personalbytet i Sundsvall.
Hunger gör sig påmind ( säg när den inte gör det) går går till Bistron och där står ca 15 personer i kö!
Kommer in i bistron och upptäcker att kylskåpen är nästan helt tomma, finns endast en förpackning Bagel med rostbiff kollar datumet och den har bäst före idag 5 mars, köper den (självklart avstår jag Pepsi Max som erbjuds med 10kr rabatt) smörgåsen är allt annat än fräsch.

Det annonseras nu att 3 av toaletterna är ur funktion vilket betyder att 50% av kapaciteten inte fungerar, som ni förstår så är det konstant kö till toaletten.

Innan ni börjar kritisera mig för att inte förbeställt räkmacka i förväg så försökte jag boka det i torsdags på i SJ loungen, och via deras kundtjänst både på telefon och chatten men ingen kunde ta emot beställningen.

Vill minnas att jag för 5-7 år sedan läste att SJ informerade om att man skulle inom en snar framtid skulle kunna beställa mat och till och med kunna ändra plats på deras hemsida!

Vi får väl se vad som går att göra med nya bokningssytemet som ska förhoppningsvis lanseras i höst men kanske kommer det lite fler funktioner löpande då, så som att välja plats på Intercity och lägga till tillval i bokningar (upphandligen av nytt bokningssytem har ju varit överklagat precis som allt annat när det kommer till järnvägsupphandlingar så därför har det tagit tid).

Jag råkade, utan att gå in på hur jag lyckades med det, hamna i SJ 1a klass på inter city i veckan. Der är verkligen en intressant definition av första klass...

1. Ingår sittplats? Ja faktiskt! Men det funkade inte att välja. Men den blev ok. Även om stolen var markant sämre än på x2000, med ett nackstöd vid skulderbladen (och jag är inte lång) som inte gick att justera.

2. Ingår kaffe? Nix.

3. Ingår vatten? Nix.

4. Levereras förbeställt mat? Nix. Den går kan gå och hämta i bistron.

4b. Kan notera att detta inte står på bokningsbekräftelsen. Eller i appen. Eller i "välkommen ombord" mailet. Däremot står det som en liten notis på pdf biljetten om man öppnar den. I de tre andra källorna står det exakt samma sak som på x2000, så det tog mig en god stund att inse att det var dit man skulle ge sig av...

4c. Ingår dricka ens till den förbeställda maten? Nix.

I sådan jämförelse ska man definitivt inte klaga på att sas kallar sin plus för plus...

Men - tåget var i tid (2 min sent men det räknar inte ens jag). Så på den punkten överträffades mina förväntningar.

OK jag lägger in en punkt 5 också i relation till hur jag hamnade där. Vem ha kommit på att man på SJ kan söka efter avgångar som *inte* trafikeras av snabbtåg, men det finns inget sätt att söka *bara* avgångar som trafikeras av snabbtåg..
1. Hoppas att nya bokningssystemet som troligen ska lanseras i höst äntligen kan lösa detta.
2. Kaffe ska ingå i 1 klass på Intercity förutsatt att det finns någon bistro/kiosk/automat eller något att erbjuda kaffe ifrån. Då hade personalen inte koll. Däremot inte i vagnen som på X2000 utan man får pallra sig iväg till bistron/kiosken.
3. Vatten ingår inte dock vilket är lite märkligt.
4. Nej det här är ju också en sak som skulle kunna vara tydligare. Samtidigt borde ju personalen informera om var du ska få tag på maten när de viserar biljetten.
4c. En alkoholfri dryck ska ingå till förbeställda maten. Om du fick betala finns det möjlighet till reklamation skulle jag säga.

Trevligt att tåget var i tid i alla fall. Synd att det var så mycket tveksamheter i övrigt.
 

rsimon

Medlem
Jag råkade, utan att gå in på hur jag lyckades med det, hamna i SJ 1a klass på inter city i veckan. Der är verkligen en intressant definition av första klass...

1. Ingår sittplats? Ja faktiskt! Men det funkade inte att välja. Men den blev ok. Även om stolen var markant sämre än på x2000, med ett nackstöd vid skulderbladen (och jag är inte lång) som inte gick att justera.

2. Ingår kaffe? Nix.

3. Ingår vatten? Nix.

4. Levereras förbeställt mat? Nix. Den går kan gå och hämta i bistron.

4b. Kan notera att detta inte står på bokningsbekräftelsen. Eller i appen. Eller i "välkommen ombord" mailet. Däremot står det som en liten notis på pdf biljetten om man öppnar den. I de tre andra källorna står det exakt samma sak som på x2000, så det tog mig en god stund att inse att det var dit man skulle ge sig av...

4c. Ingår dricka ens till den förbeställda maten? Nix.

I sådan jämförelse ska man definitivt inte klaga på att sas kallar sin plus för plus...

Men - tåget var i tid (2 min sent men det räknar inte ens jag). Så på den punkten överträffades mina förväntningar.

OK jag lägger in en punkt 5 också i relation till hur jag hamnade där. Vem ha kommit på att man på SJ kan söka efter avgångar som *inte* trafikeras av snabbtåg, men det finns inget sätt att söka *bara* avgångar som trafikeras av snabbtåg..
IC är ju en annan produkt än SJ Snabbtåg, så antagligen var biljetten även några hundringar billigare än snabbtåget? Sthlm–Oslo diffar ca 300 kr vid biljettsläpp per sträcka mellan IC och Snabbtåg.
 
Toppen