Senaste nytt

SJ - Det här gjorde ni INTE bra!

Hachans

Medlem
+1
Vänta dig inte svar i första taget. Har ett ärende från 10 juni som fortfarande inte behandlats.

Mitt ärende ligger sen mars!

Edit: Sen januari. Jag fick svar på ena delen av ärendet i mars. Det delades i två. Ett för förseningsersättningen och ett för alternativresan. Alternativresan har jag fortfarande inte fått betalt för. Det är inte så mycket pengarna utan mer principen.
 
Last edited:
Lite perspektiv, jag håller med om att SJ kan bli bättre, men i sommar har jag mest åkt Öresundståg och Krösatåg i Småland/Blekinge/Skåne och det är minst lika mycket strul. Elfel, personalbrist, fordonsfel och olyckor.
 
Last edited:

intuition

Medlem
Lite perspektiv, jag håller med om att SJ kan bli bättre, men i sommar har jag mest åkt Öresundståg och Krösatåg i Småland/Blekinge/Skåne och det är minst lika mycket strul. Elfel, personalbrist, fordonsfel och olyckor.
Helt sant, men länstrafiken har mer rimlig förseningsersättning. Fick 75% i retur på en försening med krösatåg, samma försening med SJ hade gett 0.
Servering vid sittplatsen på krösatåg 1.a klass var bra också
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Helt sant, med länstrafiken har mer rimlig förseningsersättning. Fick 75% i retur på en försening med krösatåg, samma försening med SJ hade gett 0.
Servering vid sittplatsen på krösatåg 1.a klass var bra också

Allt fler tågbolag gömmer sig ju nu bakom att tågen kör långa omlopp. När du blir sen mellan Stockholm och Uppsala med SJ så får du betalt upp till 1200 kr för alternativt färdsätt samt förseningsersättning beroende på hur sen du blir.

Kör tåget mer än 16 mil så reduceras ersättningen kraftigt. Detta utnyttjas av bolagen, t.ex. Mälartåg. De tog över stora delar av trafiken Stockholm-Uppsala men eftersom deras tåg omfattas av andra regleringar då de kör hela vägen från Arboga, så betalar de inte ersättning för alternativ resa och liknande. Deras operatör får fortfarande betala vite till dem, men det kommer inte resenärerna till gagn. Vilket gör att det blir attraktivt för dem då de har kunder som är tvingade att åka deras tåg och kontrakten blir billigare pga alla viten. Operatören i sin tur kan hävda att de minsann kört ett visst antal tåg i tid till nästa upphandling. Att dessa tåg körs på tider då färre vill åka spelar ingen roll.

Som vanligt är resenärerna i kläm och att bolagen skulle komma undan ersättning var inte tanken med lagen på 16 mils avstånd. Tanken med lagen var att långdistanståg med resenärer som också rest långt, alltså Malmö-Stockholm eller typ Umeå-Linköping skulle få lite mer givmilda villkor än regionaltrafiken då det i regel finns mer tid att styra upp grejer och man inte ville folk skulle ta en taxi för några tusen och skicka räkningen till bolaget i normalomständigheterna. Det gjorde också att lagen för pendlarna kunde bli mer generös, med att man exempelvis inte behöver faktiskt bli 20 minuter sen för att få ersättning för annat ressätt utan det räcker att det finns en risk.

Men tanken var aldrig att en pendlar som åker Stockholm-Uppsala eller Malmö-Lund inte skulle få ersättning om de är sena, bara för att tåget råkar komma långt bortifrån.
 

palmen

Moderator
Du kan kontakta SJ Kundservice och göra ett ärende om kvalitetsbrist enligt deras allmänna resevillkor, §15.1.

Visa bifogad bild 132749
Försökte hänvisa till detta med SJ kundtjänst står fast vid att trasig AC inte är en så allvarlig kvalitetsbrist att mer än 50% av biljetten ska betalas tillbaka. Var man inte nöjd med svaret fick man skicka in ett mail till kundtjänst och vänta 6-7 veckor på ett svar. Ska bli kul att se vad SJ säger i oktober/november.
 

henrik l

Medlem
Den visste jag inte om, har haft svart prio i många år. Alltid varit så?

För flera år sedan tror jag att det fanns en speciellt nummer för svart prio, men är numret du ringer ifrån kopplat till dit nummer som är angett på din Prio-sida så seglar du förbi kön. Jag hade ett ärende för att tag sedan och det var massa folk före i kön och en minut senare var jag framme.
 

JohanE

Medlem
För flera år sedan tror jag att det fanns en speciellt nummer för svart prio, men är numret du ringer ifrån kopplat till dit nummer som är angett på din Prio-sida så seglar du förbi kön. Jag hade ett ärende för att tag sedan och det var massa folk före i kön och en minut senare var jag framme.


Detta funkar väldigt bra måste jag säga. Väntetiden är väldigt kort som Svart Prio medlem.
 

intuition

Medlem
Fick ett mail från SJ:
Hej!

Vi har sedan i höstas haft ett ovanligt stort tryck på vår kundservice och beklagar att du ännu inte fått svar på ditt mejl med ärendenummer 1-nnnnnnn.

I och med den långa svarstiden kan din resa redan ha skett och din fråga kanske inte längre är aktuell. Om ditt ärende fortfarande är aktuellt ber vi dig svara JA på detta mejl så hanterar vi ditt ärende inom kort. I annat fall stängs ärendet utan att du behöver svara.

Grejen är bara hur ska jag veta vad ärendet ens gäller? För den enda referens de ger är ett nummer från deras interna system. Jag kan spåra i min egen mailbox vilket datum de bekräftade att de mottog ärendet, men det finns ingen klartext om vad det gäller. Enda lösningen är alltså att svara "JA" och se vad som händer.

PS
De har alltså haft "stort tryck" i ett år nu. Ärligt talat, så svårt är det inte att skala upp sina kundtjänst-resurser.
 
  • Gilla
Reactions: hco
Toppen