Helt sant, med länstrafiken har mer rimlig förseningsersättning. Fick 75% i retur på en försening med krösatåg, samma försening med SJ hade gett 0.
Servering vid sittplatsen på krösatåg 1.a klass var bra också
Allt fler tågbolag gömmer sig ju nu bakom att tågen kör långa omlopp. När du blir sen mellan Stockholm och Uppsala med SJ så får du betalt upp till 1200 kr för alternativt färdsätt samt förseningsersättning beroende på hur sen du blir.
Kör tåget mer än 16 mil så reduceras ersättningen kraftigt. Detta utnyttjas av bolagen, t.ex. Mälartåg. De tog över stora delar av trafiken Stockholm-Uppsala men eftersom deras tåg omfattas av andra regleringar då de kör hela vägen från Arboga, så betalar de inte ersättning för alternativ resa och liknande. Deras operatör får fortfarande betala vite till dem, men det kommer inte resenärerna till gagn. Vilket gör att det blir attraktivt för dem då de har kunder som är tvingade att åka deras tåg och kontrakten blir billigare pga alla viten. Operatören i sin tur kan hävda att de minsann kört ett visst antal tåg i tid till nästa upphandling. Att dessa tåg körs på tider då färre vill åka spelar ingen roll.
Som vanligt är resenärerna i kläm och att bolagen skulle komma undan ersättning var inte tanken med lagen på 16 mils avstånd. Tanken med lagen var att långdistanståg med resenärer som också rest långt, alltså Malmö-Stockholm eller typ Umeå-Linköping skulle få lite mer givmilda villkor än regionaltrafiken då det i regel finns mer tid att styra upp grejer och man inte ville folk skulle ta en taxi för några tusen och skicka räkningen till bolaget i normalomständigheterna. Det gjorde också att lagen för pendlarna kunde bli mer generös, med att man exempelvis inte behöver faktiskt bli 20 minuter sen för att få ersättning för annat ressätt utan det räcker att det finns en risk.
Men tanken var aldrig att en pendlar som åker Stockholm-Uppsala eller Malmö-Lund inte skulle få ersättning om de är sena, bara för att tåget råkar komma långt bortifrån.