Senaste nytt

SJ - Det här gjorde ni INTE bra!

SJ fast-planlägger tågsätt bara några dagar innan avgång, så det är svårt för SJ att veta om det blir UA2 eller UB2 vagn när man bokar mycket längre i förväg. Så är systemet också gjort att boknings/ändra plats flödet är fast och samma för varje tåg medans sittplatsvyn som dyker upp i resvyn anpassas efter det tåg som tillsätts i systemet.
Jag blir lite osäker när du säger så, för min upplevelse de senaste dagarna var att samtliga vyer visade 2.klass vagn hela vägen upp till avgång och efteråt. Tog faktiskt en bild på det, men jag ser nu att bilden är från "Byta sittplats" och inte från resvyn, så den bevisar inget. Men jag har som sagt inget minne av att i någon vy sett att de lediga 15,19 och 27 nedan var singel-säten och i motsatt riktning. Får kolla nogrannare nästa gång.
Screenshot_2025-12-11-10-44-48-99_93311c8345f583b8b2ce41564929107b.jpg

Jag blir lite osäker när du säger så, för min upplevelse de senaste dagarna var att samtliga vyer visade 2.klass vagn hela vägen upp till avgång och efteråt. Tog faktiskt en bild på det, men jag ser nu att bilden är från "Byta sittplats" och inte från resvyn, så den bevisar inget. Men jag har som sagt inget minne av att i någon vy sett att de lediga 15,19 och 27 nedan var singel-säten och i motsatt riktning. Får kolla nogrannare nästa gång.Visa bifogad bild 170779
Okej såhär, byta plats visar alltid samma vagn för 2kl Lugn, en UB2C. Men platskarta i resvyn ska i allra vanligast fall anpassa sig efter det utsatta tågsättet. Tex om man får en X2 med URB2a som saknar furneringdörr och är en gammal sittvagn, syns det på kartan då den har dörrar i både vagnsändar. Om man får en comfort så syns det på på hela kartan att det är den ny layouten. Och om man får ett tågsätt med en UA2 till 2kl lugn ska den visa en sån vagn fast med uppdaterade siffror som passar in på en 2kl lugn UA2

Jag blir lite osäker när du säger så, för min upplevelse de senaste dagarna var att samtliga vyer visade 2.klass vagn hela vägen upp till avgång och efteråt. Tog faktiskt en bild på det, men jag ser nu att bilden är från "Byta sittplats" och inte från resvyn, så den bevisar inget. Men jag har som sagt inget minne av att i någon vy sett att de lediga 15,19 och 27 nedan var singel-säten och i motsatt riktning. Får kolla nogrannare nästa gång.Visa bifogad bild 170779
Okej såhär, byta plats visar alltid samma vagn för 2kl Lugn, en UB2C. Men platskarta i resvyn ska i allra vanligast fall anpassa sig efter det utsatta tågsättet. Tex om man får en X2 med URB2a som saknar furneringdörr och är en gammal sittvagn, syns det på kartan då den har dörrar i både vagnsändar. Om man får en comfort så syns det på på hela kartan att det är den ny layouten. Och om man får ett tågsätt med en UA2 till 2kl lugn ska den visa en sån vagn fast med uppdaterade siffror som passar in på en 2kl lugn UA2
IMG_4718.png

Här kan man se en UA2C platskarta i resvyn som är uppdaterad, byta plats är ju alltid gammalt tågsätt

Ja, fast att vagn 1 har den layouten är ju inte så konstigt.
Hur som, jag såg den inte på två tåg, men jag kan ha missat. Får se när nästa tillfälle blir, blir nog inte i närtid.

Toppen