Senaste nytt

SJ - Det här gjorde ni INTE bra!

Jag åkte tåg från Stockholm till Kramfors i torsdagsmorse kom fram ca 50 minuter försent, 30av de minutrarna berodde på ett växelfel strax innan vi kom till Gävle.

Just nu sitter jag på SJ tåg 575 där jag fick följande meddelande vid 9 tiden imorse

Hej Peter!
Din resa 2026-02-14, med tåg 575 har en senarelagd avgångstid på grund av ett fordonsfel. Tyvärr kan vi inte vara mer specifika just nu. Håll dig uppdaterad om avgångstiden på sj.se/zAI_5y samt var uppmärksam på skyltning och utrop vid stationen.
Hälsningar SJ

Ordinarie avgång var 10.39 fick sedan ett SMS att ny avgång var 11,53 ingen information om att det var fel på tåget och det kan inte köras med högre hastighet än 90-95 km/h

Så här ser senaste informationen från SJ ut

IMG_3226.png

Varför kör man inte upp ett tomt fungerande tåg och möter upp på ett lämpligt ställe och flyttar över resenärerna så att de kommer fram tidigare till sin slutstation.

Varför jag inte tog bilen? Jag kör el bil och det var -28 grader imorse, ni förstår varför jag åkte tåg, hade kollat väderprognosen!

Nej, det förstår vi inte. VIlle du inte komma iväg med uppvärmd bil?
Kanske en Nissan Leaf? Undantaget som bekräftar regeln? ;)

Helt ärligt sagt, utan att veta vilken bil det är så är det svårt att säga. Många tidiga varianter (5+ år gamla) är inte superbra på vintern, speciellt om man inte har möjlighet att förvärma på sladd hemma.

Anyway, tillbaka till tåg…

Toppen