Senaste nytt

Singapore Airlines First Class nu bokningsbart med EuroBonus (2018-02-27)

Blir alla bokningar CPH-SIN-XXX alltid married segments?

Jag har en bokning som jag vill ändra i där jag vet när jag sökte fram den att
hemresan AKL-SIN-CPH i F bara fanns om man sökte på hela sträckan och inte delsträckorna
men utresan CPH-SIN i F och SIN-SYD i C fanns individuellt.

Nu när jag ringde in så sa Talinn att det inte gick att ändra utresan på grund av married segments?

Så frågan är blir det alltid married segments eller var det ett standard 1a svar där de bara sa det innan
de började kolla om denna faktiskt omfattade av married segments?

Dvs är det läge på HUACA eller får man gilla läget?

Jag blev informerad redan under bokningen att det married segments som gällde vid min bokning CPH-AKL.

Jag blev informerad redan under bokningen att det married segments som gällde vid min bokning CPH-AKL.

Har en bekant som var med om samma sak men bad då dem att ta bort married segment på den redan bokade resan, och då fungerade det helt plötsligt.
Fråga mig inte hur han gjorde men han gjorde det när han ringde till Tallin :)

Har bokat F CPH SIN AKL tor förutom på en sträcka där det bara fanns C. Nu när jag kollar EF säljer de F4,alltså alla fyra stolar som finns. Och så ser det ut på rätt många datum men det går ändå inte att boka award.
1 Låter de hellre F gå tomt än släppa nån till award?
2 Kan man bli uppgraderad ombord från C och hur stor är chansen? Kan jag påverka nåt?

Ja, ifall det tex är (risk för) överbokat i Ekonomi och eller Business så släpper man inte gärna säten i F till poäng.

2 Kan man bli uppgraderad ombord från C och hur stor är chansen? Kan jag påverka nåt?
Ja det kan man bli. Oftast brukar de ta folk som har status i det egna bolaget först, ibland i kombination med hur mkt man betalt för biljetten, d v s högre bokningsklass ger förtur. Så skaffa status i Thai ROP är mitt råd, och köp en dyr Businessbiljett i C eller D-klass.

Har bokat F CPH SIN AKL tor förutom på en sträcka där det bara fanns C. Nu när jag kollar EF säljer de F4,alltså alla fyra stolar som finns. Och så ser det ut på rätt många datum men det går ändå inte att boka award.

Ja, ifall det tex är (risk för) överbokat i Ekonomi och eller Business så släpper man inte gärna säten i F till poäng.

Ja det kan man bli. Oftast brukar de ta folk som har status i det egna bolaget först, ibland i kombination med hur mkt man betalt för biljetten, d v s högre bokningsklass ger förtur. Så skaffa status i Thai ROP är mitt råd, och köp en dyr Businessbiljett i C eller D-klass.

Jag skulle gissa att fråga nummer två, uppgradera ombord är chansen nästan obefintlig. Jag har vid ett tillfälle fått erbjudande om att uppgradera ombord och det var Swiss C till F för CHF 2.000. Tack, men nej tack.

Däremot säljer Singapore Airlines uppgraderingar på flygplatsen. Så kolla transit center eller check-in. Vi betalade £1.200 från LHR-SIN för A380 som var väl värt det. Däremot tyckte vi SGD 3.850 mellan SIN-CPH inte var värt det. Nästa dubbla priset jämfört med LHR-SIN.

Din bästa möjlighet är att fråga vid incheckning eller i transit beroende av vilket segment dom inte är i F. Jag skulle inte fråga ombord. Det kommer uppfattas som lite "sneaky" och det är svårt för de ombord att ha full översikt över din bokning. Däremot incheckning och transit kan se allt.

Sedan fråga 1: åka tomt eller inte. Jag uppfattar ett par saker:
1. Revenue Management: på vissa rutter finns det ett segment kunder som köper sent, och kanske samma dag
2. Egna medlemmar: lämnar uppgraderingsmöjligheter till dessa

Toppen