Senator
Moderator
Med tanke på att Singapore Airlines har officielt gått ut med ett svar via FlyerTalk att öppnande av både Business och First bonusplatser är kopplat till den Joint Venture som finns mellan SAS och SQ har vi fått ett svar på varför detta öppnades upp. Jag har kollat en del av datumen där det finns First från CPH på Miles & More, och då har dessa inte varit tillgängliga. Så detta är helt klart en fjäder i hatten för SAS och Eurobonusmedlemmar.
Gällande regionala rutter inom Asien med First (Australien och Nya Zeeland anses som regionala rutter) så har det funnits platser på äldre B777-300 (inte -ER) och ibland A380. Men, det kan vara så enkelt att SQ har som en del av samarbete med SAS valt att öppna upp. Jag har inte kunnat hitta platser via ExpertFlyer på rutten SIN-AKL på A380, så det känns begränsat till SAS. Om det är så, åter fjäder i hatten.
SQ har historiskt haft en hög innovationsgrad, investeringsgrad i produkter/flygplan, men samtidigt varit väldigt lönsamma. Uppenbart inte helt lost i affärsvärlden. Men First är ingen kassako, Business är. First driver inte intäkt och marginal på samma sätt som Business. Så det skall bli intressant över tid vad SQ gör från CPH. Idag flyger SQ bara First från LHR/CDG/ZRH utöver CPH. Jag har svårt att tro att CPH har en större F-marknad än t.ex. MUC/AMS/MXP/MAN. Så jag tror över tid vi kommer se en annan kärra, men med svaret från SQ tror jag chanserna är väsentligt lägre än när jag skrev mitt inlägg. Finns ingenting som pekar på detta i S18 eller W19.
Gällande regionala rutter inom Asien med First (Australien och Nya Zeeland anses som regionala rutter) så har det funnits platser på äldre B777-300 (inte -ER) och ibland A380. Men, det kan vara så enkelt att SQ har som en del av samarbete med SAS valt att öppna upp. Jag har inte kunnat hitta platser via ExpertFlyer på rutten SIN-AKL på A380, så det känns begränsat till SAS. Om det är så, åter fjäder i hatten.
SQ har historiskt haft en hög innovationsgrad, investeringsgrad i produkter/flygplan, men samtidigt varit väldigt lönsamma. Uppenbart inte helt lost i affärsvärlden. Men First är ingen kassako, Business är. First driver inte intäkt och marginal på samma sätt som Business. Så det skall bli intressant över tid vad SQ gör från CPH. Idag flyger SQ bara First från LHR/CDG/ZRH utöver CPH. Jag har svårt att tro att CPH har en större F-marknad än t.ex. MUC/AMS/MXP/MAN. Så jag tror över tid vi kommer se en annan kärra, men med svaret från SQ tror jag chanserna är väsentligt lägre än när jag skrev mitt inlägg. Finns ingenting som pekar på detta i S18 eller W19.