Senaste nytt

Singapore Airlines First Class nu bokningsbart med EuroBonus (2018-02-27)

Med tanke på att Singapore Airlines har officielt gått ut med ett svar via FlyerTalk att öppnande av både Business och First bonusplatser är kopplat till den Joint Venture som finns mellan SAS och SQ har vi fått ett svar på varför detta öppnades upp. Jag har kollat en del av datumen där det finns First från CPH på Miles & More, och då har dessa inte varit tillgängliga. Så detta är helt klart en fjäder i hatten för SAS och Eurobonusmedlemmar.

Gällande regionala rutter inom Asien med First (Australien och Nya Zeeland anses som regionala rutter) så har det funnits platser på äldre B777-300 (inte -ER) och ibland A380. Men, det kan vara så enkelt att SQ har som en del av samarbete med SAS valt att öppna upp. Jag har inte kunnat hitta platser via ExpertFlyer på rutten SIN-AKL på A380, så det känns begränsat till SAS. Om det är så, åter fjäder i hatten.

SQ har historiskt haft en hög innovationsgrad, investeringsgrad i produkter/flygplan, men samtidigt varit väldigt lönsamma. Uppenbart inte helt lost i affärsvärlden. Men First är ingen kassako, Business är. First driver inte intäkt och marginal på samma sätt som Business. Så det skall bli intressant över tid vad SQ gör från CPH. Idag flyger SQ bara First från LHR/CDG/ZRH utöver CPH. Jag har svårt att tro att CPH har en större F-marknad än t.ex. MUC/AMS/MXP/MAN. Så jag tror över tid vi kommer se en annan kärra, men med svaret från SQ tror jag chanserna är väsentligt lägre än när jag skrev mitt inlägg. Finns ingenting som pekar på detta i S18 eller W19.
 
Många som är sugna på en utförlig rapport då ;)

Tror att jag talar för oss alla här på forumet.... Snälla skriv en reserapport :) :)

Med massor av bilder!

Ni kan hitta lite inspiration från min resa mellan HKG-SIN-HKG samt besök i Private Room här. Det är samma hårdvara som mellan CPH-SIN-CPH. Eftersom rutten jag åkte är HKG-SIN-SFO-HKG-SIN flygs den regionala delen med nästan full service.

Utresa HKG-SIN hittar ni här:
Singapore Airlines A380 Suites: en oplanerat bucket list flygning | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Private Room här:
BusinessClass.se Loungen 2018 | Sida 19 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Reserapport för SQ F i B777-300ER (samma som på CPH-SIN) med bilder finns här:
http://www.businessclass.se/forum/threads/liten-omväg-san-francisco-stockholm.29604/page-4
 
Så det skall bli intressant över tid vad SQ gör från CPH. Idag flyger SQ bara First från LHR/CDG/ZRH utöver CPH. Jag har svårt att tro att CPH har en större F-marknad än t.ex. MUC/AMS/MXP/MAN. Så jag tror över tid vi kommer se en annan kärra, men med svaret från SQ tror jag chanserna är väsentligt lägre än när jag skrev mitt inlägg. Finns ingenting som pekar på detta i S18 eller W19.

Kan du förtydliga vad du menar med väsentligt lägre chanser? Chanser att de kommer behålla first på den rutten? Eller menar du att svaret från SQ indikerar på att chanserna att de tar bort den det närmaste året är lägre?
 
Kan du förtydliga vad du menar med väsentligt lägre chanser? Chanser att de kommer behålla first på den rutten? Eller menar du att svaret från SQ indikerar på att chanserna att de tar bort den det närmaste året är lägre?

Jag tror fortfarande att det naturliga valet för SQ på rutten CPH-SIN-CPH är en A350 över tid. Men mitt första antagande av skäl varför man valde att öppna bonusplatser var fel.

Men, eftersom så många av våra medlemmar har lyckas boka First (som är jättekul för alla som får provar på) är jag rätt övertygat om att det inte finns ett passagerarunderlag i First från CPH. Annars hade det varit mycket svårare att hitta platser. Så med den empiriska bevisbördan som finns tror jag att B777-300ER försvinner, men kanske inte så snart som jag först trodde.

Men som allt annat gällande bonusresor och annat, när det finns boka på. Vänta inte. Det har funnits mycket "you snooze, you lose" i det avseende. :(
 
Jag har inte kunnat hitta platser via ExpertFlyer på rutten SIN-AKL på A380, så det känns begränsat till SAS. Om det är så, åter fjäder i hatten.


Jag har bokat award SIN-AKL på A380 med Miles and More, se nedan. (Det gick även att boka en A380-rutt till Indien men minns inte vilken just nu..).



Nyss hemkommen från min first first där jag fick besöka First Class Terminal i Frankfurt tänkte jag utnyttja några av de miles jag fick ihop med Lufthansas nya kreditkort i höstas. Min second first blir i en Suite på en A380 med Singapore Airlines och börjar med ett besök i The Private Room på Changi Airport. Detta hade jag inte trott för ett år sedan...Tusen tack till alla som bidragit och upplyst mig på forumet!

Bonusprogram
: Miles and More
Flygbolag: Singapore Airlines
Kabinklass: First Suites
Avreseort: SIN
Destination: AKL
Enkelresa eller Tur&retur: Enkel
Antal poäng (per person): 85 000
Skatter&avgifter (per person): 68,70 SGD (ca 425 SEK)
Antal resenär: 1
När (avresans tidpunkt): November 2018
Bokad: Februari 2018

map

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 
Jag har bokat award SIN-AKL på A380 med Miles and More, se nedan. (Det gick även att boka en A380-rutt till Indien men minns inte vilken just nu..).
Fast nu förvirrar du den här tråden rätt rejält - denna tråd handlar om bokningar med Eurobonus, inte M&M som länge haft bättre tillgång till Singapore First än andra program.
 
Fast nu förvirrar du den här tråden rätt rejält - denna tråd handlar om bokningar med Eurobonus, inte M&M som länge haft bättre tillgång till Singapore First än andra program.
Nja, det var en felaktig assumption om exklusivitet av awards till Eurobonus på SIN-AKL som behövde bemötas. Svaret handlar fortfarande om Eurobonus, dvs att Eurobonus inte har exklusivitet på sträckan, och det visas med ett exempel på en LH-MM-bokning.
 
Nja, det var en felaktig assumption om exklusivitet av awards till Eurobonus på SIN-AKL som behövde bemötas. Svaret handlar fortfarande om Eurobonus, dvs att Eurobonus inte har exklusivitet på sträckan, och det visas med ett exempel på en LH-MM-bokning.
Om jag kommer ihåg rätt, Miles&More medlemmar hade tillgång till Singapore Airlines Business & First class award på Boeing 777-300ER och Airbus A380 sedan länge.
 
Fast nu förvirrar du den här tråden rätt rejält - denna tråd handlar om bokningar med Eurobonus, inte M&M som länge haft bättre tillgång till Singapore First än andra program.

Nja, det var en felaktig assumption om exklusivitet av awards till Eurobonus på SIN-AKL som behövde bemötas. Svaret handlar fortfarande om Eurobonus, dvs att Eurobonus inte har exklusivitet på sträckan, och det visas med ett exempel på en Lufthansa-MM-bokning.

Det som @Canadien skriver var mitt syfte och jag hoppas att jag inte missförstod @Senator.
 
Toppen