Senaste nytt

Sikta mot stjärnorna - Använder du Guide Michelin när du planerar dina resor?

I förra veckan blev det French Laundry i Yountville, Napa, CA. Riktigt bra faktiskt även om många bedömare anser att de tappat på senare år. På Fredag blir det lunch på Eleven Madison Park, NYC. Det ser jag riktigt mycket fram emot.

På Fredag blir det lunch på Eleven Madison Park, NYC. Det ser jag riktigt mycket fram emot.

EMP klättrade en plats på San Pellegrinos lista. Nu fyra i världen. Ärligt talat var jag inte imponerad. Allting var perfekt men hade förväntat mig betydligt mer. Roligast var picknickkorgen.

Jag var inte imponerad av vare sig Noma eller EMP. Bra såklart men det finns bättre ställen på listan. Jag skulle exempelvis hävda att Noma inte ens är bäst i Köpenhamn.

I NYC tycker jag både Le Bernadin och Daniel är bättre.

Jag var inte imponerad av vare sig Noma eller EMP. Bra såklart men det finns bättre ställen på listan. Jag skulle exempelvis hävda att Noma inte ens är bäst i Köpenhamn.

I NYC tycker jag både Le Bernadin och Daniel är bättre.
Det är verkligen intressant att man kan tycka så olika. Jag var i december på Le Bernadin och var djupt besviken. Överkörd fisk och tallrikar med fingeravtryck. Helt oacceptabelt för en trestjärnig restaurang. Eleven Madison var däremot fantastiskt vid mitt senaste besök för något år sedan. Antingen är de bägge väldigt ojämna eller så vet jag inte vad. Jag personligen brukar bygga upp så enorma förväntningar att man ofta blir besviken. Sedan är det ju skillnad på trestjärniga krogar i Paris jämfört med t.ex. New York, Tokyo och Hong Kong. Det känns som Michelin är mer generösa utanför Frankrike. Återkommer med en rapport efter helgen.

Nu har jag testat både Hamadaya och L'Alchemiste (fick ändra programmet så jag missade Tarasawa). Hamadaya var vädligt speciellt med eget rum, två extremt vänliga och bugande kimmonoklädda kvinnor som serverade. Extremt fint upplagt men med mer fokus på udda råvaror (ex någon svamp som plockats från något visst berg) snarare än gott (för en icke-japan). Servicen var dock av aldrig tidigare skådat slag. Dyrt som f-n, ca 7300 SEK för två och då drack ingen av oss vin. Kan rekommenderas för upplevelsen. L'Alchemiste var mer traditionellt fine-dining-stuk på. Maten genomgående god men inte spektakulär (dvs ex som på Operakällarens matsal). Servicen var dock inte på stjärnkrogsnivå. De hade förvisso bara en 5 bord men endast en servitris. Hon lyckades servera fel vin. Missa att plocka bort tallrikar och tog ordentligt tid på sig med notan. Prisvärt dock.

Last edited:
Några bilder från Harwood Arms (*) i London, rekommenderas varmt.

Maj 2014 090.jpg

Maj 2014 092.jpg

Maj 2014 094.jpg

Maj 2014 095.jpg

Ikväll ska Lallarn och jag besöka formel B (*) i Köpenhamn. Enkelt koncept med mindre rätter för 130 DKK/styck. Frågan är om Lallarn bjuder på en flaska 1996 Krug, "Clos de Mesnil"?

Toppen