Ikväll ska Lallarn och jag besöka formel B (*) i Köpenhamn. Enkelt koncept med mindre rätter för 130 DKK/styck. Frågan är om Lallarn bjuder på en flaska 1996 Krug, "Clos de Mesnil"?
Inte otänkbart! Mitt nuvarande hemvistland (Norge) har ju som bekant oändliga oljereserver så mig går det ingen nöd på. Vi kan alltid klunsa om noten annars.
Inte otänkbart! Mitt nuvarande hemvistland (Norge) har ju som bekant oändliga oljereserver så mig går det ingen nöd på. Vi kan alltid klunsa om noten annars.
Här är lite fler bilder från Hamadaya. Har nog aldrig varit på ett ställe som satsat mer på att alla rätter skall vara perfekt upplagda. Har även hunnit med att besöka Emmanuel Renauts Flocons De Sel i Mergeve vilket också var det kanske mest prisvärda ställe jag ätit på. Lunch för 69 EUR + en halvfaska meursault för lika mycket till. Absolut världsklass. De verkade dessutom tro att jag var något slags matskribent eftersom jag var cirka 25 år yngre än någon annan i lokalen och dessutom utlänning så jag blev utbjuden i köket för att hälsa på Renaut och allmänt extra väl omhändertagen. Bilder kommer. Stället kan verkligen rekommenderas.
Jag och Lallarn åt lunch på Bayview på mondäna Hôtel Président Wilson i Genève i helgen. Det var makalöst svårt att hitta något av värde som var öppet på lördagar, jag antar att det är lite Brysselfenomen som slår igenom - alla lämnar staden på helgerna och det finns ingen business kvar att leva på. Vi var också endast två sällskap till den drygt två timmar långa lunchen.
Kortfattat kan det sammanfattas som ruskigt bra och prisvärt (om det ordet finns i Schweiz) för CHF 65 (exkl. dricka). Efter att ha ätit på några bra men icke alldeles minnesvärda enstjärniga krogar i New York (Brushstrokes och Tamarind Tribeca) var det skönt att vara tillbaka i Europa - mat och service är på en helt annan nivå här. Det är också kul att besöka pigga nykomlingar, restauranger och krögare som vill upp.
Åt avsmakningsmenyn på Jungsik i New York igår, och det var ta mig tusan det bästa jag fått på flera år. Vilket handlag och vilka kombinationer! Otroligt hög lägstanivå, och för en gångs skulle kändes vinpaketet både prisvärt och välkomponerat. För övrigt nästan löjligt bra värde, meny och vin plus lite bubbel före och whiskey till kaffet och sånt krafs, samt bra med dricks, gick på runt 2,5k/p. Väldigt värda sin andra stjärna, rekommenderas starkt.